• Sun 23 Aug 2020 15:18
    660 visningar
    9 svar
    9
    660

    Boktips för mig som gravid?

    Hej! Jag vill fråga er som är föräldrar om ni har några boktips till mig som är gravid?

    Jag är i vecka 17 nu och vill börja läsa på båda om förlossning och tiden där efter med lilla bebisen. Så om ni vill tipsa om bra böcker om hur man bäst tar hand om sitt lilla knyte så skulle jag vara tacksam.

    Jag har varken syskon eller föräldrar i livet (mina svärföräldrar bor i ett annat land och talar ett annat språk) och inte heller några nära vänner som har barn så jag har inte verkligen några personer i min närhet som jag kan få råd och tips av.

  • Svar på tråden Boktips för mig som gravid?
  • Sun 23 Aug 2020 15:29
    #1

    Att föda av Gudrun Abascal är jättebra bok! Saklig och informativ utan att stressa upp en. Jag själv ville inte höra så mycket om förlossningar utan föredrog att gå in i mig själv, men just den här läste jag flera gånger om.

    Sen vet jag vänner som varit rädda eller oroliga för förlossningen och tyckt att Föda utan rädsla av Susanne Heli varit bra för dem.

    Förlossningspodden är också ett tips om du vill höra om andras erfarenheter.

  • Sun 23 Aug 2020 15:31
    #2

    Att föda utan rädsla gillade jag.

  • Sun 23 Aug 2020 15:51
    #3

    Praktika för blivande föräldrar är en jättebra bok tycker jag. Speciellt för tiden efter att barnet kommit och man känner sig skör och funderar på saker kring mat och sömn och så för barnet och blir överväldigad av alla råd och allt googlande. Då tar Agnes wold och Cecilia chrapkowska en i handen och guidar en!

  • Siden
    Sun 23 Aug 2020 16:21
    #4

    Att föda utan rädsla (tror den heter så) som någon annan tipsade om är jättebra. Det hjälpte mig till en fantastisk första förlossning.

  • Anonym (....)
    Sun 23 Aug 2020 16:25
    #5

    Kolla in nya boken Föda med stöd av Märta Cullhed och Ina Mays Guide to childbirth, av Ina May Gaskin.

    plus läs barnmorskan Asabea på instagram!

  • Sun 23 Aug 2020 18:30
    #6

    "Att föda utan rädsla" hjälpte mig jättemycket. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mon 24 Aug 2020 09:21
    #7

    Tack för alla tips, mycket uppskattat! Har redan beställt några böcker

  • Anonym (Jlll)
    Mon 24 Aug 2020 14:37
    #8

    Instämmer till fullo i tipsen i inlägg 1, 2 och 3 här i tråden!

    Även: asabea och instamorskan på Instagram.

    Har precis sett en 1,5 timme lång förlossningsförberedande föreläsning på Youtube av asabea. Väldigt informativ!

    Finns du på Facebook kan jag tipsa om grupperna Gravidgäris och Att föda under corona. Gå även med i en bf-grupp för din månad, om du t ex är beräknad i januari så sök på ?BF januari 2021? så finns det säkert en grupp för dig.

    Har förvisso min mamma i livet men det var så länge sedan hon var gravid och födde så hennes kunskaper är inte till så mycket hjälp tyvärr. Inte direkt några kompisar som delar denna resa heller men har stor hjälp av särskilt grupperna på Facebook. Där finns stöd, tips, pepp och kunskap. Och det går inte heller att underskatta betydelsen av att dela upplevelser med andra som går igenom samma just nu.

  • Anonym (Finsl­ippy)
    Mon 24 Aug 2020 14:59
    #9

    Let's panic about babies! av Alice Bradley kunde inte vara roligare.

Svar på tråden Boktips för mig som gravid?