• mamma 86

    Bästa matlagningsredskap. Air fryer eller liknande?

    Jag är inte så intresserad eller bra på matlagning. Jag har en crock pot men varken jag eller min dotter har varit så förtjusta i det vi gjort i den förutom några undantag.

    Finns det nått annat man kan ha hjälp av i köket när man inte är så bra på matlagning? Air fryer? Kom med tips!!!

  • Svar på tråden Bästa matlagningsredskap. Air fryer eller liknande?
  • Anonym (Kock)

    Egentligen spelar det ingen roll vilken sorts pryl man har om mna ändå inte har basic intresse/kunskap för att laga mat eller använda prylen.

    Gör man kass och smaklös chili con carne så kommer den smaka samma smaklösa oavsett om du gör den i en crocpot eller i en sousvide eller kastrull. Är man dålig på kryddor så är man det oavsett tillagningssätt. En crocpot är ju mest användbar för att slippa stå vid spisen och passa långkok.

    En airfryer är jätterolig om man har intresset att testa nytänk vid matlagning och vågar experimentera med råvaror. Annars är det en sak som bara tar plats om den bara används för att fritera pommes.

  • Anonym (Mamma)

    Vi har en air fryer och det känns jättebra att kunna äta friterade potatisrätter med gott och hälsosamt samvete. Plus att man kan tillaga annat i den också.

    Den bästa kastrull vi har är från Kökskungen. Det är en blandning mellan stekpanna och wok, så helstor platt botten, rundade kanter och hög kant. Den kan man ha till det mesta. Jag tycker det är bättre att skaffa nåt sånt än en maskin i så fall.

  • Aniiee

    En äir fryer hamnar ju långt ner på listan över bra prylar att ha i köket. Har du en varmluftsugn så har du redan en air fryer. Och kan du ändå inte laga maten så spelar det ju liksom ingen roll om du har en stor eller en liten air fryer.

    De saker du behöver  i köket för att bli bättre på matlagning är 1) tid, tid, tid 2) intresse, 3) bra baskunskaper, 4) mod att experimentera och 5) en bra kniv.

    Lite inspiration kan vara bra också. Hur gammal är din dotter? Ger er ut på äventyr tillsammans, exempelvis en jorden-runt-resa i köket.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Anonym (Mamma) skrev 2020-08-23 18:28:07 följande:

    Vi har en air fryer och det känns jättebra att kunna äta friterade potatisrätter med gott och hälsosamt samvete. Plus att man kan tillaga annat i den också.

    Den bästa kastrull vi har är från Kökskungen. Det är en blandning mellan stekpanna och wok, så helstor platt botten, rundade kanter och hög kant. Den kan man ha till det mesta. Jag tycker det är bättre att skaffa nåt sånt än en maskin i så fall.


    En sauteuse men andra ord. Eller traktörpanna, på svenska
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • FuckGoggleAskMe

    Förutom intresse och vilja att experimentera etc, som andra skrivit, kanske en kombimikro skulle vara något?
    Det finns ju mikros där man kan steka, grilla, mikra, använda hetluftsugn etc, med instruktionsböcker för inställning och recept. Man ställer alltså i ordning lite mat, och väljer sen rätt inställning och sen blir det grillat, mikrat etc i lagom lång tid. Finns även kombiprogram, så väljer du det blir det först grillat och sen mikrat eller mikro kombineras med grill eller liknande. Borde väl hjälpa.
    Sen får du väl följa recept som fått goda recensioner till punkt och pricka. Lär väl finnas recept för kombimikro på nätet också. 

Svar på tråden Bästa matlagningsredskap. Air fryer eller liknande?