Inlägg från: Anonym (Sorg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sorg)

    Begravning

    Hej! Vill först bara skriva att ämnet är känsligt och jag menar inte att uppröra, bara ventilera och förstå.

    Två gamla, nära vänner till mig och sambon (sambons bästa vän från början) förlorade nyligen sin lilla bebis. Bebisen hann bara bli några få månader innan hon dog i plötslig spädbarnsdöd. Jag och sambon var med på dopet, var ombedda att bli faddrar vilket dock ändrades eftersom mammans syster ändrade sig och tackade ja. Vi har umgåtts mycket och träffat bebisen många gånger. Veckan innan hon dog somnade jag henne i min famn. Efter dödsfallet har både jag och sambon försökt att så gott vi kan finnas där för föräldrarna och stötta utan att tränga oss på i sorgen. Nu är det dags för begravningen, och jag fick häromdagen veta att bara sambon är bjuden, och inte jag. Jag respekterar naturligtvis deras önskemål, men detta gör mig väldigt ledsen. I och med att vi har stått varandra nära hela tiden, att jag var ombedd att bli fadder och försökt att stötta föräldrarna nu i deras svåra stund, så känns det som att det inte betyder något. Det känns också lite konstigt att bara bjuda sambon och inte respektive på något så jobbigt som en barnbegravning. Jag hade egentligen också velat vara med och ta farväl, men nu är ju föräldrarnas önskemål sådant så jag kommer att skicka blommor till begravningen istället. Det känns lite extra eftersom jag vet att i alla fall ett par-tre andra vänner till paret, inklusive respektive, är bjudna. I övrigt är det bara närmaste familjen.

    Som sagt, jag respekterar naturligtvis deras val och att detta inte handlar om mig någonstans. Känns dock lite som att jag har varit med från första början och hade nu egentligen velat få ta farväl ordentligt också. Någon som varit med om liknande? ??

  • Svar på tråden Begravning
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-23 20:25:31 följande:

    Sure, men hade det varit mina bekanta hade vi inte varit vänner efter det där.


    Jag var inte velat/vågat fråga eftersom jag tänker att situationen är jobbig nog som den är. Som sagt, jag fattar ju att situationen inte handlar om mig utan om dem och deras sorg, men jag känner lite som att min vänskap och det jag gjort för dem inte betyder något. Jag fasar redan nu inför att träffa dem nästa gång (inte setts sen jag fick veta att jag inte var bjuden).
Svar på tråden Begravning