Gillar ni Sthlms trafiken?
Har inte varit i Stockholm på många år o då åkte jag dit med tåget. Va nyligen inne i centrala delarna fast med bil. Måste säga att jag blev förvånad.
Det var fordon överallt. Dåliga vägar, folk överallt, cyklar, sparkcyklar, barn o ett högt tempo. Nästan alla körde för fort och det blev många hastiga inbromsningar. Spelade ingen.roll att försöka hålla ett bra avstånd till fordonet framför, för då kom någon annan och l sig emellan.
Körde dessutom efter google maps. Det fungerade inte. Kompisen satt där bak med 2 mobiler och försökte leja rätt väg. Det var helt hopplöst. Tappade gps signal samt ändrade den rutt i princip hela tiden.
Måste vara ett paradis att äga försäkringsbolag där.
Jag undrar, varför bygger man inte och satsar helt på sparkcyklar enbart inom centrala sthlm? Strukturera upp eländet en del.
Visst det var kul med tempot och jag gillar själv att utmanas en del. Men kunde inte undgå att tänka på säkerhets aspekten och den var i princip 0 mitt i stan.
Om de politikerna som bestämmer om drivmedel samt andra fordonsfrågor bor i sthlm så kan jag förstå detta hat mot större fordon och avgasutsläpp. För centrala delarna i sthlm var under all kritik enligt mitt tycke. Sen förstår jag inte arkitekturen vid hörnen på byggnaderna. Så raka så vinklade o så tvära. Varför bygger man på ett sådant sätt mitt i det centrala? I andra länder så kan det vara ännu värre kaos i trafiken, visst. Men det finns en.slags stryktur som alla kan följa och man kan snurra åt samma håll mer eller mindre. Men här var kors o tvärs och överdrivet mycket korsande överallt.
En sak om.allt hade varit i lugnande tempo men det va stressigt. Hur många trafikrelaterade olyckor händer igentligen i centrala stokholm?
Såg igår nyheter om att allt fler blir skadade på elsparkcyklarna. Men biltrafikeni kombintation med kanske ev en öl o elsparkcykel är inte funktionabelt sida vid sida.
Hur är det på kontoret där man planerar nya vägbyggen centralt egentligen kan man med undra. Konstant huvudvärk eller ?
Kanske vore bättre att kicka ut bilarna ifrån centrala delarna och öppna upp för elsparkcyklarna istället samt gåendeatt enbart. En viss mopedfil.kan ju såklart få finnas och för yrkestrafik.
Är ändå förvånad..Visst hade jag åkt ensam i bilen så hade det varit riktigt kul med tempot och allt i trafiken, men nu hade jag både hund och barn i bilen och det gör jag inte om igen, för det var allt annat än roligt. O då har jag ändå arbetat som yrkeschaufför i några år, haft min dröm sporthoj osv.
Finns det någon direkt stadsplanering för sthlm eller reder man.bara ut inskickade bygglovsansökningar och gör väg för det mer lr mindre?