• Anonym (Wow)

Gillar ni Sthlms trafiken?

Har inte varit i Stockholm på många år o då åkte jag dit med tåget. Va nyligen inne i centrala delarna fast med bil. Måste säga att jag blev förvånad.

Det var fordon överallt. Dåliga vägar, folk överallt, cyklar, sparkcyklar, barn o ett högt tempo. Nästan alla körde för fort och det blev många hastiga inbromsningar. Spelade ingen.roll att försöka hålla ett bra avstånd till fordonet framför, för då kom någon annan och l sig emellan.

Körde dessutom efter google maps. Det fungerade inte. Kompisen satt där bak med 2 mobiler och försökte leja rätt väg. Det var helt hopplöst. Tappade gps signal samt ändrade den rutt i princip hela tiden.

Måste vara ett paradis att äga försäkringsbolag där.

Jag undrar, varför bygger man inte och satsar helt på sparkcyklar enbart inom centrala sthlm? Strukturera upp eländet en del.

Visst det var kul med tempot och jag gillar själv att utmanas en del. Men kunde inte undgå att tänka på säkerhets aspekten och den var i princip 0 mitt i stan.

Om de politikerna som bestämmer om drivmedel samt andra fordonsfrågor bor i sthlm så kan jag förstå detta hat mot större fordon och avgasutsläpp. För centrala delarna i sthlm var under all kritik enligt mitt tycke. Sen förstår jag inte arkitekturen vid hörnen på byggnaderna. Så raka så vinklade o så tvära. Varför bygger man på ett sådant sätt mitt i det centrala? I andra länder så kan det vara ännu värre kaos i trafiken, visst. Men det finns en.slags stryktur som alla kan följa och man kan snurra åt samma håll mer eller mindre. Men här var kors o tvärs och överdrivet mycket korsande överallt.

En sak om.allt hade varit i lugnande tempo men det va stressigt. Hur många trafikrelaterade olyckor händer igentligen i centrala stokholm?

Såg igår nyheter om att allt fler blir skadade på elsparkcyklarna. Men biltrafikeni kombintation med kanske ev en öl o elsparkcykel är inte funktionabelt sida vid sida.

Hur är det på kontoret där man planerar nya vägbyggen centralt egentligen kan man med undra. Konstant huvudvärk eller ?

Kanske vore bättre att kicka ut bilarna ifrån centrala delarna och öppna upp för elsparkcyklarna istället samt gåendeatt enbart. En viss mopedfil.kan ju såklart få finnas och för yrkestrafik.

Är ändå förvånad..Visst hade jag åkt ensam i bilen så hade det varit riktigt kul med tempot och allt i trafiken, men nu hade jag både hund och barn i bilen och det gör jag inte om igen, för det var allt annat än roligt. O då har jag ändå arbetat som yrkeschaufför i några år, haft min dröm sporthoj osv.

Finns det någon direkt stadsplanering för sthlm eller reder man.bara ut inskickade bygglovsansökningar och gör väg för det mer lr mindre?

• Svar på tråden Gillar ni Sthlms trafiken?
  • LFF

Jag åker ytterst sällan bil i Stockholm, åker buss och går (jobbar i centrala Stockholm, bor i kranskommun) och jag HATAR elscootrarna!!!! Jag verkligen avskyr dessa satans sparkcyklar! Folk slänger dem hej vilt, skiter i vart de lämnar dem, om de är i vägen eller inte. De kan inte trafikreglerna för fem öre. De hörs inte när de kommer susande. Samma sak (minus parkeringen) gäller cyklisterna! 

Att dessutom inbilla sig att det är en bra idé att ställa sig på ett fordon när man druckit alkohol är så satans korkat att det inte finns (vettiga) ord för det. 

Ja, Stockholmstrafiken är lätt galen. Ja, det är sjukt mycket bilar i Stockholm. Nej, lösningen är inte att möjliggöra för fler dårar på elsparkcyklar eller vanliga cyklar. 

Att det inte fungerade med navigationen i Google Maps för dig har ingenting med trafiken att göra. Maps, Waze (än bättre även om den bygger på Maps) är alldeles strålande att ha att göra med när man inte hittar i Stockholm. 

Att sen bedöma trafiken utefter hur den ser ut nu när fler åker bil iom Covid är inte helt korrekt heller eftersom många som normalt inte åker bil i Stockholmstrafiken nu gör det för att slippa åka kommunalt. Det ger ovana åkare vilket ger än mer kaos.

• LFF

Och vad gäller att Maps ändrade rutt hela tiden så ja, det kan hända eftersom de utgår från att du vill åka den snabbaste vägen. Händer det något då så ändrar den rutten. Det är så systemet fungerar. 

• Mrs Moneybags
    LFF skrev 2020-08-24 11:43:45 följande:

Jag åker ytterst sällan bil i Stockholm, åker buss och går (jobbar i centrala Stockholm, bor i kranskommun) och jag HATAR elscootrarna!!!! Jag verkligen avskyr dessa satans sparkcyklar! Folk slänger dem hej vilt, skiter i vart de lämnar dem, om de är i vägen eller inte. De kan inte trafikreglerna för fem öre. De hörs inte när de kommer susande. Samma sak (minus parkeringen) gäller cyklisterna! 

Att dessutom inbilla sig att det är en bra idé att ställa sig på ett fordon när man druckit alkohol är så satans korkat att det inte finns (vettiga) ord för det. 

Ja, Stockholmstrafiken är lätt galen. Ja, det är sjukt mycket bilar i Stockholm. Nej, lösningen är inte att möjliggöra för fler dårar på elsparkcyklar eller vanliga cyklar. 

Att det inte fungerade med navigationen i Google Maps för dig har ingenting med trafiken att göra. Maps, Waze (än bättre även om den bygger på Maps) är alldeles strålande att ha att göra med när man inte hittar i Stockholm. 

Att sen bedöma trafiken utefter hur den ser ut nu när fler åker bil iom Covid är inte helt korrekt heller eftersom många som normalt inte åker bil i Stockholmstrafiken nu gör det för att slippa åka kommunalt. Det ger ovana åkare vilket ger än mer kaos.

Gud vad jag håller med dig!

Själv kör jag bil i Stockholm city varje dag, så jag uppfattar inte trafiken som så hetsig eller crazy. Det är nog en vanesak. TS, du var inte van vid trafiken här och då blev det kanske lite för många intryck på en gång. Men om du åkte oftare skulle du vänja dig. Jag tycker tvärtom att det känns skönare att åka i stan där tempot är lugnare än att åka på motorvägen. Smaken är som baken.
  • sextiotalist
    LFF skrev 2020-08-24 11:43:45 följande:

Jag var uppe i helgen och hade waze som hjälp. Det var mycket trafik. Men upplevde att det ändå var lätt att byta fil.

Ts kanske ska försöka köra i Paris eller så?

Men jag måste säga att med tanke på antalet fordon som var i stan så tyckte jag det var inte så mycket kaos
  • Anonym (Wow)
    LFF skrev 2020-08-24 11:45:37 följande:

Och vad gäller att Maps ändrade rutt hela tiden så ja, det kan hända eftersom de utgår från att du vill åka den snabbaste vägen. Händer det något då så ändrar den rutten. Det är så systemet fungerar. 

Har aldrig testat waze faktiskt så tack för det tipset! Men att maps ändrar rutten till den snabbaste vägen vet jag redan. Men åkte ca 50 meter på ringvägen och då hade maps ändrat rutt ca 6 gånger och dessutom tappade gps signalen. Tror inte att det är så normalt direkt. aldrig varit med om att den ar bytt så många gånger på så kort sträcka någonsin.
  • Anonym (Wow)
    Mrs Moneybags skrev 2020-08-24 16:38:16 följande:
    Gud vad jag håller med dig!

Själv kör jag bil i Stockholm city varje dag, så jag uppfattar inte trafiken som så hetsig eller crazy. Det är nog en vanesak. TS, du var inte van vid trafiken här och då blev det kanske lite för många intryck på en gång. Men om du åkte oftare skulle du vänja dig. Jag tycker tvärtom att det känns skönare att åka i stan där tempot är lugnare än att åka på motorvägen. Smaken är som baken.

Absolut, tror säkerligen att tempot är en vanesak. Och säkert en viss skillnad om man redan hittar vägarna man ska åka på och inte förlitar sig på google maps som absolut inte fungerade för 5 öre. Dessutom visade de 2 mobilerna olika rutter fast kompisen satt där bak med båda i sina händer.

Nu tyckte jag att folk körde väldigt bra. Var med på bromsen och öppna inför filbyten osv trots att säkert 98% av alla bilister körde för fort. Men nu var det ju inte bara bilar runtomkring som jag tänkte mest på. I bilen är man ju rätt så skyddad ändå, iallafall i jämnförelse mot de oskyddade trafikanterna som dök upp runt varje hörn i princip.

Man känner sig säkert som en duktig bilförare i sthlms trafiken ända tills man faktiskt hamnar i krock med en oskyddad trafikant eller skrapar upp bilar osv. 

Upplevde inte att trafikvärlden var riktigt detsamma som i övriga landet /städer förutom ev i de 3 största då. Även förvånad över att det knappt fanns några fartkameror. Kan inte minnas att jag såg en enda centralt faktiskt? Själv bor jag 3 mil utanför min stor stad och bara på den sträckan så är det 4 fartkameror längs vägen.

O en grej till, ni borde verkligen hylla era yrkeschaufförer! Har varit en yrkeschaufför själv som sagt men jag hade inte viljat att köra på era 3-4 filiga vägar med bara några cm till "små"bilarna på vardera sida.

Men visst, hade jag varit själv i bilen hade jag nog kört som en ghostrider genom stan. Men när man börjar tänka in barn både inne i bilen och utanför samt andra oskyddade trafikanter och de som har hörlurar i öronen konstant så var det bara helt absurdt.

Jag har kört en del motorcykel i asiatiska länder. Det kan vara ännu mer trångt och kaos där. Men man faller in i formen och rytmen. Det behövs knappt inte ens trafikljus. Medans här förlitar man sig så mycket på sina lampor/signaler, skyldigheter och rättigheter samt kör för fort. Tycker sthlm trafiken var en konstig upplevelse bara. Lite mer egoistiskt på något sätt. En känsla av att folk klappar sig själva på axeln för att ha kört så pass häftigt. 

Nee, Sthlms trafik går inte att jämnföra med övriga delar av landet. Men ändå är det vi som bromsas utav hastighetskameror hela tiden.

• sextiotalist
    Anonym (Wow) skrev 2020-08-25 03:46:11 följande:

Absolut, tror säkerligen att tempot är en vanesak. Och säkert en viss skillnad om man redan hittar vägarna man ska åka på och inte förlitar sig på google maps som absolut inte fungerade för 5 öre. Dessutom visade de 2 mobilerna olika rutter fast kompisen satt där bak med båda i sina händer.

Nu tyckte jag att folk körde väldigt bra. Var med på bromsen och öppna inför filbyten osv trots att säkert 98% av alla bilister körde för fort. Men nu var det ju inte bara bilar runtomkring som jag tänkte mest på. I bilen är man ju rätt så skyddad ändå, iallafall i jämnförelse mot de oskyddade trafikanterna som dök upp runt varje hörn i princip.

Man känner sig säkert som en duktig bilförare i sthlms trafiken ända tills man faktiskt hamnar i krock med en oskyddad trafikant eller skrapar upp bilar osv. 

Upplevde inte att trafikvärlden var riktigt detsamma som i övriga landet /städer förutom ev i de 3 största då. Även förvånad över att det knappt fanns några fartkameror. Kan inte minnas att jag såg en enda centralt faktiskt? Själv bor jag 3 mil utanför min stor stad och bara på den sträckan så är det 4 fartkameror längs vägen.

O en grej till, ni borde verkligen hylla era yrkeschaufförer! Har varit en yrkeschaufför själv som sagt men jag hade inte viljat att köra på era 3-4 filiga vägar med bara några cm till "små"bilarna på vardera sida.

Men visst, hade jag varit själv i bilen hade jag nog kört som en ghostrider genom stan. Men när man börjar tänka in barn både inne i bilen och utanför samt andra oskyddade trafikanter och de som har hörlurar i öronen konstant så var det bara helt absurdt.

Jag har kört en del motorcykel i asiatiska länder. Det kan vara ännu mer trångt och kaos där. Men man faller in i formen och rytmen. Det behövs knappt inte ens trafikljus. Medans här förlitar man sig så mycket på sina lampor/signaler, skyldigheter och rättigheter samt kör för fort. Tycker sthlm trafiken var en konstig upplevelse bara. Lite mer egoistiskt på något sätt. En känsla av att folk klappar sig själva på axeln för att ha kört så pass häftigt. 

Nee, Sthlms trafik går inte att jämnföra med övriga delar av landet. Men ändå är det vi som bromsas utav hastighetskameror hela tiden.

De finns, hastighetskameror, men inte i innerstan. Drottningholmsvägen har flera stycken
  • LFF
    sextiotalist skrev 2020-08-25 06:26:38 följande:
    De finns, hastighetskameror, men inte i innerstan. Drottningholmsvägen har flera stycken
    För att inte tala om Dalarövägen.... Och ute på Värmdö. Bara för att ta några exempel.

Att man sen i Sverige är så korkade att man varnar för fartkameror är en annan sak
Svar på tråden Gillar ni Sthlms trafiken?