• Tiina90

    Påverkas föräldrapenning?

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 24. Ungefär från vecka 7 till 22 fick jag vara hemma från jobbet på grund av kraftigt illamående och kräkningar.

    Jag är tillsvidareanställd och arbetat heltid under lång tid innan jag blev gravid. Min fråga är kommer min föräldrapenning påverkas av den period jag nu var sjukskriven? Kommer de räkna ersättningen för föräldrapenning utifrån vad jag fick i "inkomst" under sjukskrivningen eller kommer föräldrapenning räknas utifrån min lön som jag får i normala fall?

    Någon med erfarenhet?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Påverkas föräldrapenning?
  • Ruter

    Föräldrapenningen kommer räknas på din tillsvidaretjänst. Du skulle ju jobbat om du inte blev sjukskriven. Var själv sjukskriven från v6 fram till v. 28 pga kräkningar, gick sedan på graviditetspenning från 2 månader innan beräknad förlossning pga slitsamt yrke. Fick min föräldrapenning grundad på den inkomst min tillsvidareanställning gav mig.

  • Tiina90

    Tack för svaret. En bekant trodde nämligen att de kommer räkna utifrån vad jag fick som sjukskriven också vilket jag tyckte lät lite konstigt.

  • S23
    Tiina90 skrev 2020-08-25 07:42:53 följande:

    Tack för svaret. En bekant trodde nämligen att de kommer räkna utifrån vad jag fick som sjukskriven också vilket jag tyckte lät lite konstigt.


    Som sagts. Din bekanta har fel.

    Då du jobbat länge på tillsvidaretjänst vill jag passa på att informera om att din sgi 6 månader före bf är skyddad. (Kolla att detta gäller efter att ha varit sjukskriven bara, men det bör det göra). Så resten av graviditeten kan du vara hemma hur mycket du vill utan att ha en inkomst alls utan att din sgi ska förändras
  • Tiina90
    S23 skrev 2020-08-25 12:42:14 följande:

    Som sagts. Din bekanta har fel.

    Då du jobbat länge på tillsvidaretjänst vill jag passa på att informera om att din sgi 6 månader före bf är skyddad. (Kolla att detta gäller efter att ha varit sjukskriven bara, men det bör det göra). Så resten av graviditeten kan du vara hemma hur mycket du vill utan att ha en inkomst alls utan att din sgi ska förändras


    Jag förstår. Då är svaret helt enkelt att föräldrapenning inte borde påverkas relaterat till tiden jag varit sjukskriven under graviditeten ????
  • S23
    Tiina90 skrev 2020-08-25 14:22:58 följande:

    Jag förstår. Då är svaret helt enkelt att föräldrapenning inte borde påverkas relaterat till tiden jag varit sjukskriven under graviditeten ????


    Så länge du arbetat 6 månader innan du blev sjukskriven så dka det inte vara några problem, och egentligen inte annars heller om jag förstått det rätt.
  • Tiina90
    S23 skrev 2020-08-25 14:33:10 följande:

    Så länge du arbetat 6 månader innan du blev sjukskriven så dka det inte vara några problem, och egentligen inte annars heller om jag förstått det rätt.


    Jag har arbetat 6 månader innan sjukskrivning, mycket längre än så. Utmärkt! Tack.
Svar på tråden Påverkas föräldrapenning?