• dameke

    Fjärde förlossningen

    Hur har er fjärde förlossning varit? Har det gått snabbare än de tidigare? När startade era förlossningar? Jag ska snart föda mitt fjärde barn och jag är rädd att vi inte ska hinna in, samtidigt är jag också rädd för att behöva bli igångsatt.

  • Svar på tråden Fjärde förlossningen
  • fjanten

    Jag önskar tvärtom planerad igångsättning och får förhoppningsvis det beviljat (sattes igång med trean med - helt klart bästa förlossningen ). Varför vill du ogärna bli igångsatt? BRUKAR inte vara något bekymmer när man fött flera gånger förr, i princip kan man ta hål på hinnorna och sedan går det av sig självt!

  • MammAmma

    Mina förlossningar har typ halverat tiden sedan ridigare förlossning, varje gång. Första tog ca 11 h, andra ca 6 h, tredje ca 3 h, och fjärde ca 1,5 h.

    Med fjärde och sista barnet hann jag bara gå på toa och bajsa på förlossningen och göra en snabb undersökning innan det var dags att ställa sig på knä och krysta. Och då bor vi bara ett par km från sjukhuset och åkte in nästan direkt när värkarna startade.

  • Anonym (K)

    Blev igångsatt med fjärde och det var en helt vidrig smärta. Otroligt snabb och intensiv förlossning på konstgjorda värkar. Tiden förlossningarna tagit har halverats varje gång.

  • dameke
    fjanten skrev 2020-08-25 09:29:42 följande:

    Jag önskar tvärtom planerad igångsättning och får förhoppningsvis det beviljat (sattes igång med trean med - helt klart bästa förlossningen ). Varför vill du ogärna bli igångsatt? BRUKAR inte vara något bekymmer när man fött flera gånger förr, i princip kan man ta hål på hinnorna och sedan går det av sig självt!


    Jag vill inte ha ett fast datum för när babyn ska komma, mina värkar är väldigt långa och förra förlossningen fick jag värkstimulerande dropp för att babyn låg fel med huvudet och det där droppet var nog det värsta under hela förlossningen. Sedan vill jag att kroppen ska få jobba utan medicinsk hjälp sålänge jag och babyn mår bra. Jag vill inte "stressa fram" bebisen, är så rädd för att en eventuell igångsättning ska leda till kejsarsnitt eller att det ska bli så intensivt så jag får större skador eller att babyn ska bli påverkad av det.
  • fjanten
    dameke skrev 2020-08-25 10:55:38 följande:

    Jag vill inte ha ett fast datum för när babyn ska komma, mina värkar är väldigt långa och förra förlossningen fick jag värkstimulerande dropp för att babyn låg fel med huvudet och det där droppet var nog det värsta under hela förlossningen. Sedan vill jag att kroppen ska få jobba utan medicinsk hjälp sålänge jag och babyn mår bra. Jag vill inte "stressa fram" bebisen, är så rädd för att en eventuell igångsättning ska leda till kejsarsnitt eller att det ska bli så intensivt så jag får större skador eller att babyn ska bli påverkad av det.


    Okej! För mig är värkstimulerade värkar betydligt mindre smärtsamma än mina egna naturliga, så jag antar att jag har en annan syn på dem

    Men du behöver ju inte sättas igång (om du inte blir överburen) om du inte vill det. Har de andra förlossningarna gått fort?
  • dameke
    fjanten skrev 2020-08-25 11:10:12 följande:

    Okej! För mig är värkstimulerade värkar betydligt mindre smärtsamma än mina egna naturliga, så jag antar att jag har en annan syn på dem

    Men du behöver ju inte sättas igång (om du inte blir överburen) om du inte vill det. Har de andra förlossningarna gått fort?


    Jag har gått över tiden mer för varje barn så det gör mig lite orolig.

    De har tagit 17 timmar, 3 timmar och 4 timmar, den tredje förlossningen var jag fullt öppen innan förlossningen ens hade hållit på 2 timmar men babyn låg fel med huvudet så det drog ut på tiden. Vi har en timmes väg till närmaste förlossningssjukhus så jag är lite orolig att förlossningen ska gå ännu snabbare, hittills har vi hunnit in lagom tills jag varit fullt öppen.
  • Solblomma30

    Min fjärde förlossning tog ungefär lika lång tid som de andra tre. Latensfas med oregelbundna värkar under fem timmar, sen åkte vi in till förlossningen och bebisen föddes 2 timmar och 50 minuter senare. Jag fick en spinal när jag kom in så den förlängde nog förloppet lite, men jag hade å andra sidan inte alls ont med den så det var bara positivt!

Svar på tråden Fjärde förlossningen