• Alexi

    Vad sysselsätter sig era tioåringar med inomhus - och vad ge i present?

    Tioåringar. Känns som att leksaksåldern börjar bli förbi.

    Vad gör era tioåringar när de är inomhus utan kompis? Presentideer inför födelsedag och jul? Hur mycket skärmtid har ni ungefär?

  • Svar på tråden Vad sysselsätter sig era tioåringar med inomhus - och vad ge i present?
  • syntharen

    Min tioåring sitter mkt med sin Nintendo Switch. När han inte har skärmtid blir det mkt leka tv-spel Han bygger ibland lego. Han hittar på lekar till sin lillebror på 4 år. Tyvärr vill han mest sitta med Seitchen eller Ipaden men vi försöker få honom att göra andra saker. Det är dock ett stort intresse och har varit ända sedan han var runt 2 år. Hans lillebror på 4 år är inte alls lika intresserad av tv-spel och datorer. Så jag tänker att han måste få pyssla med det som intresserar honom. På skolan leker han och rör på sig.

  • Brumma

    Vi har ingen skärmtid så länge han gör andra saker självmant och inte bråkar när vi ber honom göra annat, men ganska mkt tid går åt att spela. Annars sitter han gärna på skype o videopratar med bästa kompisen, spelar eltrummor/piano/gitarr. Boxar på boxsäck, bygger med lego med sin lillebror, tecknar, lyssnar på musik, skapar musik på plattan..

    Försöker få honom att läsa böcker men han kollar hellre på serier på plattan..

    Han gillar att spela spel också, aöltså brädspel, kortspel, schack osv..

  • Alexi
    syntharen skrev 2020-08-25 11:18:31 följande:
    Min tioåring sitter mkt med sin Nintendo Switch. När han inte har skärmtid blir det mkt leka tv-spel smile1.gif Han bygger ibland lego. Han hittar på lekar till sin lillebror på 4 år. Tyvärr vill han mest sitta med Seitchen eller Ipaden men vi försöker få honom att göra andra saker. Det är dock ett stort intresse och har varit ända sedan han var runt 2 år. Hans lillebror på 4 år är inte alls lika intresserad av tv-spel och datorer. Så jag tänker att han måste få pyssla med det som intresserar honom. På skolan leker han och rör på sig.
    Det är ju det som är problemet med skärmarna, de tränger ut alla andra intressen och kreativitet...
  • syntharen
    Alexi skrev 2020-08-26 08:49:11 följande:

    Det är ju det som är problemet med skärmarna, de tränger ut alla andra intressen och kreativitet...


    Ja det gör dom absolut, till viss gräns tycker jag. Jag känner barn som inte är så intresserad av skärmar för att dom är intresserad av andra saker och så finns det dom vars största intresse är spel, datorer osv. Min man höll på med datorer redan på 80-talet när han var barn och var inte intresserad i annat. Idag jobbar han med det.

    Man ska absolut begränsa skärmar för små barn men i 10-års åldern är det viktigt att dom får göra det dom tycker är intressant men att man har koll på vad dom gör på Ipaden eller datorn. Och även försöker uppmuntra till andra saker.
  • Anonym (pojkmamma)

    Han läser och tecknar. Han är en rackare på sin rubiks kub. Han tillbringar mycket tid med att försöka ragga upp någon annan familjemedlem för att spela brädspel. Han är rätt duktig på att baka. Ibland fastnar han med lego eller playmobil, men mest för att det är det som lillebror håller på med. Och han sprider äppelskruttar och tomma glas runt omkring i huset och även omaka, måttligt rena strumpor.
    När han inte sitter framför en skärm förstås.

Svar på tråden Vad sysselsätter sig era tioåringar med inomhus - och vad ge i present?