• rezareza

    Okänd inneboende

    Hej kära folk!

    Jag har ett litet problem och då är det alltid skönt att fråga allmänheten och få lite råd.
    Nu är det så att jag har skrivit på ett förstahandskontrakt 3 månader sedan, det är en helt nyrenoverad lägenhet. Men min livssituation har förändrats under tiden därför jag inte kan flytta dit nu om två veckor.

    Jag har letat intensivt på någon som kan ta över lägenheten. En kvinna i 34 års åldern har kontaktat mig på fb och vi skrivit fram och tillbaka. Hon kan lite svenska och det ställer till hela tiden. 

    Jag kommer hyra ut min lägenhet till henne som inneboende, jag kan inte skriva ett andrahandskontrakt eftersom jag själv bor i samma stad och det är inte tillräckligt för att hyra ut i andra hand.

    Problemet är att den där kvinnan verkar konstigt, ibland ringer hon 20gg även när jag skriver så fortsätter hon ringa. Jag i för sig fått en referens av henne, en gammal svensk gubbe som talade väl om henne.

    nu till min fråga, som inneboende, om jag skriver ett inneboende kontrakt och märker att hon inte sköter sig eller blir problem med hyran, kan jag slänga ut henne direkt eller kräva att hon lämnar trots ett kontrakt?

    jag måste tillägga att jag måste hyra ut den till nån annars måste jag betala två hyror vilket jag inte har råd.

    Jag vill att ni erfarna hjälper mig hur jag kan gå till väga så jag inte får massa problem sen, jag menar om hon inte betalar och vägrar lämna kan jag blanda in polisen? eftersom som ni förstått det är ett inneboende kontrakt men hon ska bo där själv. Tack 

    (sorry för otydlighet eftersom jag vill göra mitt inlägg så kort som möjligt)

  • Svar på tråden Okänd inneboende
  • Kjell2

    Att hyra ut till en "inneboende" utan att bo själv är att be om problem och kan orsaka dig massor med bekymmer.

  • Anonym (Soc.)

    Du kan inte på egen hand slänga ut henne utan måste vräka henne via kronofogden om hon inte flyttar frivilligt. Du blir ansvarig både för hyror och eventuella skador hon lämnar efter sig.

    Skulle aldrig våga mig på att hyra ut till en främling som redan nu verkar konstigt. Många har råkat illa ut på det viset.

  • Anonym (Varför?)

    Varför säger du inte bara upp lägenheten?

  • Anonym (Hm)

    Ta ett lån o betala hyran istället. För det låter som bäddat för problem. Alt. Träffa henne över en fika o gör en mogen bedömning efter det.

    Har personligen hyrt ut som inneboende. Det var socfall visst. Men gick back 40k på det i princip då man aödrog såg röken av några pengar.

  • rezareza
    Anonym (Varför?) skrev 2020-08-25 12:05:23 följande:

    Varför säger du inte bara upp lägenheten?


    även om jag säger upp lägenheten så måste jag betala hyran i 3 månader. Dessutom jag kommer behöva en förstahandskontrakt lägenhet efter 1 år.
  • rezareza
    Anonym (Soc.) skrev 2020-08-25 11:33:29 följande:

    Du kan inte på egen hand slänga ut henne utan måste vräka henne via kronofogden om hon inte flyttar frivilligt. Du blir ansvarig både för hyror och eventuella skador hon lämnar efter sig.

    Skulle aldrig våga mig på att hyra ut till en främling som redan nu verkar konstigt. Många har råkat illa ut på det viset.


    Det är en total renoverad lägenhet därför är jag så orolig.
  • Kjell2
    rezareza skrev 2020-08-25 13:28:13 följande:
    även om jag säger upp lägenheten så måste jag betala hyran i 3 månader. Dessutom jag kommer behöva en förstahandskontrakt lägenhet efter 1 år.
    Hyr du ut i andra hand, som är det du gör även om du kallar det inneboende, kommer du troligtvis förlora kontrakten om hyresvärden får reda på det,

    Om du hamnar i bråk med din hyresgäst kommer värden få reda på det

    Så att hyra u till en okänd människa är väldigt riskfyllt.


  • viseversa

    Är hon rewdan nu konstig hade jag backat illa kvikt. Du kan få svårt att bli av med henne sen. Man får nämligen inte bara kasta ut någon.

  • Anonym (Varför?)
    rezareza skrev 2020-08-25 13:28:13 följande:

    även om jag säger upp lägenheten så måste jag betala hyran i 3 månader. Dessutom jag kommer behöva en förstahandskontrakt lägenhet efter 1 år.


    Aha... Kan du flytta dit och hyra ut ett rum? Och på så sätt finansiera? Risken att hyra ut till en inneboende utan att du är där är stor. Det finns mängder med knäppgökar som vare sig betalar eller beter sig.
  • Wench85
    rezareza skrev 2020-08-25 11:17:39 följande:

    Hej kära folk!

    Jag har ett litet problem och då är det alltid skönt att fråga allmänheten och få lite råd.
    Nu är det så att jag har skrivit på ett förstahandskontrakt 3 månader sedan, det är en helt nyrenoverad lägenhet. Men min livssituation har förändrats under tiden därför jag inte kan flytta dit nu om två veckor.

    Jag har letat intensivt på någon som kan ta över lägenheten. En kvinna i 34 års åldern har kontaktat mig på fb och vi skrivit fram och tillbaka. Hon kan lite svenska och det ställer till hela tiden. 

    Jag kommer hyra ut min lägenhet till henne som inneboende, jag kan inte skriva ett andrahandskontrakt eftersom jag själv bor i samma stad och det är inte tillräckligt för att hyra ut i andra hand.

    Problemet är att den där kvinnan verkar konstigt, ibland ringer hon 20gg även när jag skriver så fortsätter hon ringa. Jag i för sig fått en referens av henne, en gammal svensk gubbe som talade väl om henne.

    nu till min fråga, som inneboende, om jag skriver ett inneboende kontrakt och märker att hon inte sköter sig eller blir problem med hyran, kan jag slänga ut henne direkt eller kräva att hon lämnar trots ett kontrakt?

    jag måste tillägga att jag måste hyra ut den till nån annars måste jag betala två hyror vilket jag inte har råd.

    Jag vill att ni erfarna hjälper mig hur jag kan gå till väga så jag inte får massa problem sen, jag menar om hon inte betalar och vägrar lämna kan jag blanda in polisen? eftersom som ni förstått det är ett inneboende kontrakt men hon ska bo där själv. Tack 

    (sorry för otydlighet eftersom jag vill göra mitt inlägg så kort som möjligt)


    Nej, du kan inte slänga ut henne om hon inte sköter sig.

    Jag skulle inte hyra ut till henne om det känns osäkert utan leta en annan lösning och i värsta fall betala dubbla hyror.
  • Anonym (Hm)

    Fast det du kan göra är att ha kontraktet månadsvis med henne. O så skriver ni på det nya kontraktet i

    lägenheten varje gång.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Hm) skrev 2020-08-26 16:02:01 följande:

    Fast det du kan göra är att ha kontraktet månadsvis med henne. O så skriver ni på det nya kontraktet i

    lägenheten varje gång.


    Fast även om kontraktet är på en månad kan ts inte själv kasta ut vederbörande om hon vägrar flytta. Måste ändå gå långa vägen via kronofogden.
  • Anonym (Kicki)

    Men herregud hyr absolut inte ut lägenheten till den här kvinnan!! Har du en dålig känsla nu vad har du då om hon flyttar in? Ni kan inte kommunicera och hon verkar mycket konstig. 

    Hyr man ut så bör man göra det till någon man känner eller är bekant med och därmed känner sig trygg med. Kan du inte hitta någon endaste person via ditt sociala nätverk som vill bo där ett tag? 

    Jag hyrde ut min lägenhet till min bästa väns yngre syster ett halvår då jag pluggade utomlands. Hon vad student och kunde inte betala en jättehög hyra (mkt attraktiv adress och hade lagligt kunnat ta betydligt mer betalt) men det var SÅ värt att veta att lägenheten togs väl hand om av någon jag kände. 

Svar på tråden Okänd inneboende