• Mittandrajag

Min fru vill sällan, självkänslan har havererat

Jag är en medelålders man, fru, tre barn, villa, helt ok jobb och svenssonliv i största allmänhet. Vi har varit tillsammans i över 20 år. Hyfsat jämlika. Visst gör hon mer hushållsarbete och är familjens huvudprojektledare, men tycker inte det är så konstigt eftersom hon själv valt att arbeta deltid.

Sexlivet har i mitt tycke varit på sparlåga i åtminstone 15 av dessa år, alltså sedan vi fick vårt första barn. Med sparlåga menar jag inte att vi inte har sex, för det har vi, någon gång i månaden eller två. I somras på min semester fick vi till det två gånger, nu var det tre veckor sedan sist.

Egentligen är det nog inte frekvensen som är värst utan hela situationen runt själva sexet. Hon bestämmer, jag får absolut inte ta initiativ. Lördag morgon. HON vill helst köra det klassiskt och snabbt, en snabbis in och ut. Känns ofta som hon vill få det gjort. Jag sulle gärna skippa just in-ut-biten om jag ska vara ärlig, ser hellre att hon smeker sig och onanerar tillsammans med mig eftersom jag inte kan ge henne orgasm (och jag tänder ju på att se henne komma!). Sex för mig behöver absolut inte vara penetration, jag har dessutom börjat få potensproblem. När vi väl har sex känner jag mig fumlig och nervös, får till och med hjärtklappning ibland, vet inte varför.

Övriga dagar är hon trött. Men tid att surfa och läsa finns alltid. Självklart inte i vårt sovrum eftersom det så skönt att sova själv.

Jag har fått usel självkänsla. Ibland slår det slint i huvudet på mig och jag blir sur, grinig, ledsen och extremt frustrerad och det leder till bråk och ännu mindre samliv. Hon tycker att jag tjatar och förstår inte varför hon ska behöva motivera ett nej, undrar om jag vill ha sex med en tjej som inte vill och det vill jag ju inte.men tycker samtidigt att man kanske kan bjuda till också? Jag blir som ett barn till slut i de här diskussionerna, säger saker jag inte menar och ångrar men när jag får en sån där "blackout" av frustration så får det inte att stoppa. Jag känner mig bortvald, äcklig och oattraktiv.

Vi har gått i parterapi, men det hjälpte inte alls. Vad ska jag göra? Har jag orimliga förväntningar på sexlivet efter 20 år?

• Svar på tråden Min fru vill sällan, självkänslan har havererat
  • Martina1970

Känner mig mest ledsen när jag läser vad du skrivit..... har liksom inget att komma med.. Du vill/försöker prata om det med henne men hon vill inte prata. Känns som en återvändsgränd, stanna och gilla läget eller bryt och gå vidare. Man kan inte tvinga någon till samtal.

Själv skulle jag inte orka leva så, men alla gör sina val och inget är rätt eller fel. Men valet är ditt!

Önskar dig lycka till......

• Ascendere
    Mittandrajag skrev 2020-08-27 11:09:23 följande:

Jag är en medelålders man, fru, tre barn, villa, helt ok jobb och svenssonliv i största allmänhet. Vi har varit tillsammans i över 20 år. Hyfsat jämlika. Visst gör hon mer hushållsarbete och är familjens huvudprojektledare, men tycker inte det är så konstigt eftersom hon själv valt att arbeta deltid.

Sexlivet har i mitt tycke varit på sparlåga i åtminstone 15 av dessa år, alltså sedan vi fick vårt första barn. Med sparlåga menar jag inte att vi inte har sex, för det har vi, någon gång i månaden eller två. I somras på min semester fick vi till det två gånger, nu var det tre veckor sedan sist.

Egentligen är det nog inte frekvensen som är värst utan hela situationen runt själva sexet. Hon bestämmer, jag får absolut inte ta initiativ. Lördag morgon. HON vill helst köra det klassiskt och snabbt, en snabbis in och ut. Känns ofta som hon vill få det gjort. Jag sulle gärna skippa just in-ut-biten om jag ska vara ärlig, ser hellre att hon smeker sig och onanerar tillsammans med mig eftersom jag inte kan ge henne orgasm (och jag tänder ju på att se henne komma!). Sex för mig behöver absolut inte vara penetration, jag har dessutom börjat få potensproblem. När vi väl har sex känner jag mig fumlig och nervös, får till och med hjärtklappning ibland, vet inte varför.

Övriga dagar är hon trött. Men tid att surfa och läsa finns alltid. Självklart inte i vårt sovrum eftersom det så skönt att sova själv.

Jag har fått usel självkänsla. Ibland slår det slint i huvudet på mig och jag blir sur, grinig, ledsen och extremt frustrerad och det leder till bråk och ännu mindre samliv. Hon tycker att jag tjatar och förstår inte varför hon ska behöva motivera ett nej, undrar om jag vill ha sex med en tjej som inte vill och det vill jag ju inte.men tycker samtidigt att man kanske kan bjuda till också? Jag blir som ett barn till slut i de här diskussionerna, säger saker jag inte menar och ångrar men när jag får en sån där "blackout" av frustration så får det inte att stoppa. Jag känner mig bortvald, äcklig och oattraktiv.

Vi har gått i parterapi, men det hjälpte inte alls. Vad ska jag göra? Har jag orimliga förväntningar på sexlivet efter 20 år?

Det finns två huvudregler för att få ligga, oavsett om det gäller med din fru eller någon annan: 
    Var attraktiv och Var inte oattraktiv. 
    Det du beskriver med dålig självkänsla, tjat, grinighet och blir ledsen i ögat över att inte få tillräckligt med kärlek etc är extremt oattraktivt i en kvinnas ögon. 

Vad som är attraktivt rent generellt är självsäkerhet, ledarskap (på ett subtilt sätt, tänk modernt ledarskap här), social kompetens i alla situationer, empati, positiv "aura", alltså utstråla livsglädje som smittar av sig på andra. Bra fysik är en också en stor fördel, så se till att lyfta tungt. 

En attraktiv man behöver inte bekräftelse från sin fru på att han är attraktiv, han vet om det och är lika attraktiv oavsett. Däremot så vill han ha sex för att det är en naturlig drift, och eftersom han vet sitt värde tar han för givet att hans partner vill tillgodose hans behov. Vill hon inte det så är hans enda reaktion ett över tid gradvis minskat intresse för att ägna tid åt sin partner, återigen ytterst subtilt. 

Hur reagerar andra kvinnor på dig? Om du till exempel ger en random kvinna "fuck eyes", blir det besvarat? När du flörtar med kvinnor, vilken respons ger de? 

Du kan inte mäta din attraktionsnivå baserat på en enda kvinna bara för att hon råkar vara din fru, kvinnor funkar inte så, hur kvinnor generellt reagerar kan däremot vara en bra måttstock. 

Lyfter du? 
  • Mittandrajag
    Ascendere skrev 2020-08-27 11:24:25 följande:

Det finns två huvudregler för att få ligga, oavsett om det gäller med din fru eller någon annan: Var attraktiv och Var inte oattraktiv. Det du beskriver med dålig självkänsla, tjat, grinighet och blir ledsen i ögat över att inte få tillräckligt med kärlek etc är extremt oattraktivt i en kvinnas ögon. Vad som är attraktivt rent generellt är självsäkerhet, ledarskap (på ett subtilt sätt, tänk modernt ledarskap här), social kompetens i alla situationer, empati, positiv "aura", alltså utstråla livsglädje som smittar av sig på andra. Bra fysik är en också en stor fördel, så se till att lyfta tungt.  En attraktiv man behöver inte bekräftelse från sin fru på att han är attraktiv, han vet om det och är lika attraktiv oavsett. Däremot så vill han ha sex för att det är en naturlig drift, och eftersom han vet sitt värde tar han för givet att hans partner vill tillgodose hans behov. Vill hon inte det så är hans enda reaktion ett över tid gradvis minskat intresse för att ägna tid åt sin partner, återigen ytterst subtilt. Hur reagerar andra kvinnor på dig? Om du till exempel ger en random kvinna "fuck eyes", blir det besvarat? När du flörtar med kvinnor, vilken respons ger de? Du kan inte mäta din attraktionsnivå baserat på en enda kvinna bara för att hon råkar vara din fru, kvinnor funkar inte så, hur kvinnor generellt reagerar kan däremot vara en bra måttstock. Lyfter du? 

Det där är förstås lättare sagt än gjort. Nej, jag lyfter inte men är inte överviktig heller. Styrketräning är verkligen inte min grej, avskyr det, har försökt men lever hellre i livslångt celibat än tar mig till gymmet igen. Är mer golfartypen. ????

Självklart förstår jag att en alfahanne med en naturlig ledaraura får mer sex men jag är den jag är och kan inte trolla. Tittar inte på andra tjejer med "fuck eyes", skulle inte våga det men om jag skulle göra det så tillhör jag den kategorin män som skulle få en smäll.
  • Anonym (Hmm)

Din självkänsla kan byggas upp av mer än hur din fru ser på dig sexuellt. Fundera lite på vad du behöver utanför sängen för att få känna dig attraktiv. Förstår att det är jobbigt och att det bli en ond cirkel när allt fokus ligger på sex, men du behöver lista ut hur du ska stoppa Dom tankarna innan du blir bitter.

Låter jobbigt detta med att du fru inte kan får orgasm med dig. Kanske ni kan prova lite nya saker för att tända till det, som och läsa lite erotiska noveller ihop, se på porrfilm, prova leksaker, massage?

Annars kanske en sexolog skulle kunna hjälpa er och komma vidare.

• Mittandrajag
    Anonym (Hmm) skrev 2020-08-27 11:58:55 följande:

Din självkänsla kan byggas upp av mer än hur din fru ser på dig sexuellt. Fundera lite på vad du behöver utanför sängen för att få känna dig attraktiv. Förstår att det är jobbigt och att det bli en ond cirkel när allt fokus ligger på sex, men du behöver lista ut hur du ska stoppa Dom tankarna innan du blir bitter.

Låter jobbigt detta med att du fru inte kan får orgasm med dig. Kanske ni kan prova lite nya saker för att tända till det, som och läsa lite erotiska noveller ihop, se på porrfilm, prova leksaker, massage?

Annars kanske en sexolog skulle kunna hjälpa er och komma vidare.

Tack för svar. Jag vet inte vad jag ska göra för att känna mig mer attraktiv, tycker inte heller att jag är ett ras utan helt ok förutom när det kommer till det sexuella förstås. Menar du att jag ska bygga upp ett starkare självförtroende utanför familjen för att på så vis få tillbaka kontrollen och inte bli så beroende? Ja, kanske är det dags att börja hitta ett eget liv igen utanför familjen.

Jag får aldrig chansen längre att försöka ge henne orgasm. Hon har sexleksaker och kan få orgasm med dem när jag är bredvid och det är helt okej för mig, jag känner nästan att det är skönare för mig också när hon sköter det själv för då slipper jag prestationsångest och att inte känna mig tillräcklig.
  • Anonym (Sexlöst)

Låter som mitt förhållande men jag är frun som inte vill.

• Ascendere
    Mittandrajag skrev 2020-08-27 11:40:41 följande:
    Styrketräning är verkligen inte min grej, avskyr det, 

Självklart förstår jag att en alfahanne med en naturlig ledaraura får mer sex men jag är den jag är och kan inte trolla. 

Tittar inte på andra tjejer med "fuck eyes", skulle inte våga det men om jag skulle göra det så tillhör jag den kategorin män som skulle få en smäll.
    Hahaha, så tänkte jag också fram tills för 3 år sedan, styrketräning var så sjukt tråkigt och jag var verkligen inte en sån som gymmar. Nu lyfter jag 4 dagar/vecka. Haven't looked back once.  

Om du inte tror att du kan/vill/vågar förändra dig själv då kommer inte heller dina relationer till människor runt omkring dig att förändras. Du kan inte kontrollera andra men du kan själv välja dina relationer. 

Varför tror du det? Och om det stämmer, varför förväntar du dig att din fru skulle reagera annorlunda jämfört med andra kvinnor, hon är väl också en kvinna? 
  • Anonym (Förstår)

Jag är i liknade situation, fast min kille vill inte alls. Har inte haft sex på 3 år. Förstår absolut att de tär på självförtroendet.

Hon bryr sig inte om dina behov tillräckligt mycket.

Jag testade att lämna min kille, skaffade lägenhet och allt. Efter 5 månader flyttade jag tillbaka då han lovat att vi ska börja ha sex igen. Har nu bott med han i 2 månader ocg allt han säger är "nej, jag är trött, huvudvärk, måste på toa osv osv". Så jag tror ärligt inte de går att rädda en relation där den ena partnern är helt ointresserad:(

Skaffa dig en älskare vid sidan av. Hon får skylla sig själv när hon totalt struntar i dina behov.

(Behöver ingen moralpolis som ska skälla ut mig, tack. Det är bara mina råd) eller gör slut.

Lycka till.

• Ascendere
    Mittandrajag skrev 2020-08-27 12:07:15 följande:
    ag vet inte vad jag ska göra för att känna mig mer attraktiv, t

Menar du att jag ska bygga upp ett starkare självförtroende utanför familjen för att på så vis få tillbaka kontrollen och inte bli så beroende? Ja, kanske är det dags att börja hitta ett eget liv igen utanför familjen.

Jag får aldrig chansen längre ahott försöka ge henne orgasm. Hon har sexleksaker och kan få orgasm med dem när jag är bredvid och det är helt okej för mig, jag känner nästan att det är skönare för mig också när hon sköter det själv för då slipper jag prestationsångest och att inte känna mig tillräcklig.
    Ok men jag kan berätta det för dig. Det första du ska göra är att börja lyfta. Japp det låter ologiskt och ytligt och hela grejen andas 40-årskris och yada yada men skit i det, bara gör det. Om du lyfter konsekvent 3 ggr/vecka i fyra månader så garanterat jag att du kommer att må mycket bättre, helt oavsett hur din relation med din fru utvecklas. 

Ja precis, bygg upp ett roligt liv och dra in din familj. 

Sluta fokusera så mycket på hennes orgasm! Knulla henne bara, ta för dig av henne, ge henne allt du har, fokusera inte så mycket på hennes orgasm, den kan hon ta ansvar för själv om det är viktigt för henne. 
    Klart att det blir jobbigt för henne att ha sex med dig om det hela bara handlar om att du ska få bekräftelse på att du duger, hon vill bli tagen av en man, inte en osäker liten pojk! 
  • Underhill
    Anonym (Sexlöst) skrev 2020-08-27 12:09:49 följande:
    Låter som mitt förhållande men jag är frun som inte vill.

O hur kommer det sig?
Svar på tråden Min fru vill sällan, självkänslan har havererat