• Suz83

    Autism eller språkförsening?

    Hej!

    Jag behöver höra andras erfarenheter av att eventuellt tro att ens barn har diagnos, och att det sen visar sig att så inte är fallet. Händer sådant?

    Börjar med att beskriva min son som det handlar om:

    Som bäbis var han lugn o nöjd. Inga problem, sov bra, åt bra. Gillade att pilla med smågrejer, som lappar på gosedjur etc, eller tyger typ. Alltid bra med ögonkontakt och så. Gillade närhet. Lite sen med ?testerna? på BVC, dvs 6 månaderskontrollen fixade han vid 8-9 månaders åldern, 12 årskontrollen vid 14 månader etc. Dock inte fått så mkt träning av oss föräldrar då han var lugn och glad, samt har en storasyster som var mer krävande då. Jag kan med dåligt samvete inse att vi tog det för lugnt med att utmana och aktivera honom för han krävde inget lixom.då. Kom igång och pratade ?normalt? men gick rätt långsamt med nya ord. Lystrade ej till sitt namn, utan mest bara till musik. Gillade verkligen musik. Och bilar!

    Min son är nu 3 år. När han var ca 2 år reagerade vi på att han var sen med språket, även BVC reagerade o vi fick komma till logoped. Hösten då han blev 2,5 började han på ett nytt dagis där personalen rätt snabbt la märke till att dom inte tyckte vår son förstod instruktioner. Talet var fortfarande lite sent men det här med förståelsen var mer allvarligt. Vi höll väl delvis med men tänkte att det nog inte riktigt stämde, att han nog förstod men inte var så intresserad. Strax efter det här var det dags för treårskontroll, som han klarade bra! Ett extra besök bokades in hos barnläkare dock, men hon kunde inte säga någonting. För tidig, och vi hade inte jobbat med logopeden tillräckligt. Det var vid den här tidpunkten jag började googla och läsa saker om autism som jag tyckte stämde. Väldigt mycket stämde iaf.

    Och spola fram tiden till nu - han är drygt 3. Språket är verkligen igång, pratar mycket, långa meningar, både riktiga samt att han härmar och lär sig. Väldigt bra uttal. Väldigt empatisk och snäll. Leker varierat, med djur mkt som ska matas och tas om hand, eller simma i badkaret. Leker med sin syster, har en bästis på dagis (ett år yngre dock) lyssnar på instruktioner, gillar inte direkt musik längre. Typ en normal 3 åring (som visserligen ftf hämtar in en språkförsening) - så skulle jag ?bedöma? honom om jag inte visste något om det som varit. Men det är svårt att glömma, att han verkligen checkade typ alla boxar för autism för ett år sen, men inte längre riktigt. (Han skakar dock händerna).

    Så vad är det jag vill ha sagt. Det är ovissheten som är det svåra. Har han autism så vill jag ju veta, och jag vill ju såklart kunna utesluta det om det faktisk är en ståkförsenibg ?bara?. Vill tillägga att han har inga ?problem? med sin vardag. Fungerar väl i situationer hemma o på dagis och vi pottränar och det går väldigt bra.

  • Svar på tråden Autism eller språkförsening?
  • Sofie92

    Är du orolig så säg till BVC att du vill komma till deras psykologer. 

    Min dotter har Autism, språk försening samt ADHD. 
    Min BVC SSK skickade oss till BHV (BVC Psykologerna ) 


    Jag hade problem med att dottern hade fruktansvärda utbrott. 
    Jag började googla runt och först sa jag till BHV att jag trodde dottern hade ADHD men de utreds inte när de är så små.


    Sen läste jag mer och sa att jag trodde hon hade autism och då gick allt snabbt då det är viktigt att hitta det så tidigt som möjligt för att de ska få rätt hjälp. 
    Vi fick komma dit och göra några tester och sen efter det så skickade BHV remiss till Habiliteringen så vi fick komma dit och börja utredning. Dottern fick diagnosen autism nivå 1 strax innan hon blev 3år. 


    Språk förseningen och ADHD diagnosen när hon var 5 år.


    Du kan själv kontakta BHV om du vill men annars så ber du din BVC SSK att ringa till BHV.

  • Elin P
    FallenAngelNr1000 skrev 2020-08-28 00:20:32 följande:

    Får man fråga om du minskade ner sockret innan och under gradiviteten?


    Men vad har det med saken att göra? Socker orsakar inte autism.
  • Mandelskorpan

    Helt omöjligt att svara på men som ett exempel så hade en släkting till mig väldig sen språkutveckling, pratade inte alls - alltså inga ord alls - förrän efter tre års ålder. Idag vuxen, med bra utbildning och bra jobb.

    Så språket kan vara väldigt sent utan att något är fel. Samma släkting var för övrigt även sen grovmotoriskt, gick sent osv osv, och är i vuxen ålder ?normal? men ganska klumpig. Ingen gymnastisk atlet om man säger så. Vid 2-3 års ålder ringde dock alla varningsklockor.

  • AndreaBD

    Jepp. Min son pratade så gott som inget vid 3-års-åldern. Och han läser på högskolan numera. Och har ingen autism. Däremot en språkstörning. Men han var ju senare än din son, TS. Och det växte ut sig och försvann senast under högstadiet. 

  • Suz83
    Sofie92 skrev 2020-08-29 20:17:39 följande:

    Är du orolig så säg till BVC att du vill komma till deras psykologer. 

    Min dotter har Autism, språk försening samt ADHD. 

    Min BVC SSK skickade oss till BHV (BVC Psykologerna ) 

    Jag hade problem med att dottern hade fruktansvärda utbrott. 

    Jag började googla runt och först sa jag till BHV att jag trodde dottern hade ADHD men de utreds inte när de är så små.

    Sen läste jag mer och sa att jag trodde hon hade autism och då gick allt snabbt då det är viktigt att hitta det så tidigt som möjligt för att de ska få rätt hjälp. 

    Vi fick komma dit och göra några tester och sen efter det så skickade BHV remiss till Habiliteringen så vi fick komma dit och börja utredning. Dottern fick diagnosen autism nivå 1 strax innan hon blev 3år. 

    Språk förseningen och ADHD diagnosen när hon var 5 år.

    Du kan själv kontakta BHV om du vill men annars så ber du din BVC SSK att ringa till BHV.


    Tack för ditt svar. Vi har kontakt med Bvc och barnläkare och ska snart dit igen. Hur gick testerna till som din dotter fick göra?
  • Suz83
    AndreaBD skrev 2020-08-31 14:50:08 följande:

    Jepp. Min son pratade så gott som inget vid 3-års-åldern. Och han läser på högskolan numera. Och har ingen autism. Däremot en språkstörning. Men han var ju senare än din son, TS. Och det växte ut sig och försvann senast under högstadiet. 


    Ok! Skönt att det löste sig så bra.
  • Suz83
    Mandelskorpan skrev 2020-08-31 14:17:42 följande:

    Helt omöjligt att svara på men som ett exempel så hade en släkting till mig väldig sen språkutveckling, pratade inte alls - alltså inga ord alls - förrän efter tre års ålder. Idag vuxen, med bra utbildning och bra jobb.

    Så språket kan vara väldigt sent utan att något är fel. Samma släkting var för övrigt även sen grovmotoriskt, gick sent osv osv, och är i vuxen ålder ?normal? men ganska klumpig. Ingen gymnastisk atlet om man säger så. Vid 2-3 års ålder ringde dock alla varningsklockor.


    Ja, jag tänker oxå så. Att det nog är normalt att det är såhär utan att något är fel. Men så ibland blir jag orolig. Främst när jag träffar andra barn i hand ålder som är mkt mer avancerade kommunikativt. Min son är dock väldigt stark o snabb motoriskt så han kanske har fokuserat på det bara.
  • Let it Rain

    Min son sa bara ett fåtal ord på 3-årskollen, som för övrigt ägde rum 2 månader efter han hade fyllt 3. Han kunde alltså inte prata alls då, om man ska vara krass.

    Ca 4 månader innan han skulle fylla 4 hände det plötsligt något och talet släppte mer och mer. Började prata långa meningar 2 månader innan han skulle fylla 4. Pratar ännu otydligt pga en språkstörning och grammatiken är ännu inte perfekt, men det rättar till sig allt mer. Han är även utredd av en barnpsykolog som i dagsläget inte ser några som helst tecken på autism.

    Inget av det du skriver om talet och lite förseningar i övrigt får mig att reagera på din son. Men när du skriver att han skakar på händerna så reagerar jag. Tycker därför att du ska nämna denna oro för BVC och be om en remiss till barnpsykolog. Bättre en gång för mkt än tvärtom.

  • Mandelskorpan
    Suz83 skrev 2020-09-10 21:07:08 följande:

    Ja, jag tänker oxå så. Att det nog är normalt att det är såhär utan att något är fel. Men så ibland blir jag orolig. Främst när jag träffar andra barn i hand ålder som är mkt mer avancerade kommunikativt. Min son är dock väldigt stark o snabb motoriskt så han kanske har fokuserat på det bara.


    Är det i samspelet barn emellan som du uppfattar att andra barn är mer avancerade kommunikativt? Eller vad är det mer konkret? Det kan ju skilja mycket i den åldern....
Svar på tråden Autism eller språkförsening?