• knodd

    Berätta om graviditet för partner

    Som rubriken lyder så handlar det här om när och hur man berättar om sin graviditet.

    Jag hoppas på att få ett plus på stickan den här månaden.

    Spöksymptom finns det gott om exakt som det brukar vara när tankarna snurrar på just det större delen av dagarna.

    Hur och när har ni berättat? Hur länge är det ens ok att hemlighetshålla det från sin partner. Han längtar också efter ett plus och jag är övertygad om att han gärna skulle vilja bli överraskad.

    Jag har bim 5sept...

    är det fel av mig att vänta 20 dagar tills han fyller år och baka in det lite snyggt där?

    Dela med er av era erfarenheter och tankar.

    Och dela gärna mer er av eran egen längtan och funderingar ??

  • Svar på tråden Berätta om graviditet för partner
  • brallison

    Nu är jag säkert negativ, men jag skulle vänta till hans födelsedag både för att vara säker på att jag är gravid och att man har redan gått lite, så det är också säkrare med graviditeten.

  • Litorina

    Vi har gjort allt det där tillsammans. Båda vet ju när chans till graviditet finns. Han frågar om symptom när han vet att de skulle kunna dyka upp. Vi har spekulerat, drömt och väntat tillsammans. Och till sist tittat på teststickan tillsammans. Jag hade aldrig fixat att gå igenom allt det där ensam utan att dela det med honom. Och jag skulle aldrig få för mig att hålla honom utanför. Det är ju hans barn. Att få barn är det största som hänt oss och vi har gjort det tillsammans ända från start.

  • Lilja3389

    Oj svår fråga, tror de är någon man gör tillsammans. Avvakta 20 dagar känns länge, har han inte koll på din cykel? Hade de varit några dagar absolut men 20 dagar är länge. Hade de varit min man hade han blivit väldigt ledsen av att veta att jag väntat i 20 dagar mer än att bli glad av överraskningen.

  • Mint

    Berättar såklart direkt jag misstänker det och/eller har ett positivt test. Tycker det skulle kännas helt fel att gå och hålla på det i flera veckor.

  • fjanten

    Vi har alltid testat tillsammans alternativt har jag testat själv om han inte varit hemma - och sedan ringt direkt och berättat. Jag hade aldrig kunnat eller velat dölja det för min man i hela 20 dagar

  • brallison

    Hur insatt är din partner i era försök? Har han koll på din cykel? Vet han när du har ÄL?
    Mitt förslag skulle funka i vårt fall - min man har ingen aning om min cykel eller ÄL (det var gjort med flit - hur kul är det att ha sex på beställning, hehe?) Så, i mitt fall att hålla hemligt några dagar är inga som helst problem

  • knodd
    Lilja3389 skrev 2020-08-28 08:58:34 följande:

    Oj svår fråga, tror de är någon man gör tillsammans. Avvakta 20 dagar känns länge, har han inte koll på din cykel? Hade de varit några dagar absolut men 20 dagar är länge. Hade de varit min man hade han blivit väldigt ledsen av att veta att jag väntat i 20 dagar mer än att bli glad av överraskningen.


    Mjo 20 dagar skulle vara en evighet om det visar sig vara så att jag är gravid (troligtvis är det bara en fin fantasi i mitt huvud just nu). Jag kan inte ens köpa en present för tidigt utan att vilja ge den i förväg.. så att undanhålla det för honom skulle bli otroligt svårt.

    Det jag däremot tror är att han skulle tycka att det var otroligt roligt att få det mer som en oväntad överraskning då han har någorlunda koll på min mens och ägglossning nu förtiden.

    Han själv fantiserar för fullt inför dagen han får överraska sina föräldrar att dom ska bli farmor och farfar.
  • knodd
    brallison skrev 2020-08-28 10:55:49 följande:

    Hur insatt är din partner i era försök? Har han koll på din cykel? Vet han när du har ÄL?

    Mitt förslag skulle funka i vårt fall - min man har ingen aning om min cykel eller ÄL (det var gjort med flit - hur kul är det att ha sex på beställning, hehe?) Så, i mitt fall att hålla hemligt några dagar är inga som helst problem


    Haha ja sex på beställning är Inge vidare skoj, som tur är så kör vi enbart på lust även när den är. ???? men han har någorlunda koll skulle jag väl säga. Han vet när bim är och så.. men däremot så jobbar han borta 5 dagar då så han har noll koll på om det byts tamponger eller om jag sitter där i glädjechock..

    däremot att lyckas hålla det hemligt så länge? ????
  • knodd
    brallison skrev 2020-08-28 08:27:06 följande:

    Nu är jag säkert negativ, men jag skulle vänta till hans födelsedag både för att vara säker på att jag är gravid och att man har redan gått lite, så det är också säkrare med graviditeten.


    Tänker att han skulle uppskatta överraskningen. ?? Nu är jag säkert inte ens gravid utan hoppas bara väldigt väldigt mycket.
  • knodd
    Mint skrev 2020-08-28 09:30:24 följande:

    Berättar såklart direkt jag misstänker det och/eller har ett positivt test. Tycker det skulle kännas helt fel att gå och hålla på det i flera veckor.


    Är det fel även om man är övertygad om att ens partner skulle uppskatta att bli riktigt överraskad?
  • knodd
    fjanten skrev 2020-08-28 09:42:23 följande:

    Vi har alltid testat tillsammans alternativt har jag testat själv om han inte varit hemma - och sedan ringt direkt och berättat. Jag hade aldrig kunnat eller velat dölja det för min man i hela 20 dagar


    Så har jag gjort mina tidigare graviditeter. Men tänker att han skulle uppskatta att bli riktigt överraskad då han nästan är mer drömmande än mig.
  • knodd
    Litorina skrev 2020-08-28 08:35:43 följande:

    Vi har gjort allt det där tillsammans. Båda vet ju när chans till graviditet finns. Han frågar om symptom när han vet att de skulle kunna dyka upp. Vi har spekulerat, drömt och väntat tillsammans. Och till sist tittat på teststickan tillsammans. Jag hade aldrig fixat att gå igenom allt det där ensam utan att dela det med honom. Och jag skulle aldrig få för mig att hålla honom utanför. Det är ju hans barn. Att få barn är det största som hänt oss och vi har gjort det tillsammans ända från start.


    Mjo jag håller med till stor del.

    Skulle verkligen vilja överraska honom stort, för jag vet att han hade uppskattat det. Men den där biten att underhålla känns inte riktigt rätt, och absolut inte lätt för den delen.

    Mest troligt blir det ett samtal på en gång om jag får ett plus på stickan.

    Men jag skulle verkligen vilja överraska honom med.
  • Mint
    knodd skrev 2020-08-28 11:54:54 följande:

    Är det fel även om man är övertygad om att ens partner skulle uppskatta att bli riktigt överraskad?


    För egen del ja, men om du vet att han skulle bli gladare av att du höll det hemligt så är det ju rätt för er.

    Dock var ju min man såpass inblandad i våra bebisförsök att jag inte skulle kunna hemlighålla en sån sak som utebliven mens för honom. Dessutom - 20 dagar efter BIM är ni ju redan förbi datumen för nästa ägglossning och det är nästan dags för BIM igen! Kommer han inte att fråga om det? Och vid det laget har det ju redan börjat bli dags att boka in första träffen hos MVC.

    Men alla gör givetvis det som passar dem bäst, jag säger liksom inte att något är objektivt fel bara vad som skulle kännas totalknasigt för oss. Alla är olika.
  • knodd

    Ligger bredvid honom i sängen just nu, har precis vart upp på toa. Helt upprymd, hur fasen ska det ens vara möjligt att låta bli att berätta för honom?!

  • Mint
    knodd skrev 2020-08-31 03:13:34 följande:

    Ligger bredvid honom i sängen just nu, har precis vart upp på toa. Helt upprymd, hur fasen ska det ens vara möjligt att låta bli att berätta för honom?!


    Grattis. Lycka till, hur du än gör med berättandet!
  • bananmilkshake

    Grattis!! 

    Jag hade aldrig kunnat inte berätta. Vi gjorde testet ihop. Jag kissade, kom ut till honom och så tittade vi tillsammans (dock kom det fram så sjukt snabbt så jag hann se det innan). 

  • knodd

    Haha ja det där med att hålla tyst gick inte alls. Kunde inte alls hålla tyst. jag var alldeles för upprymd. Så nu får vi vara lyckliga från start tillsammans och hoppas att allt går vägen. Tack för era grattis ??????

Svar på tråden Berätta om graviditet för partner