• Hyllemor

    Vad gör ni föräldrar tillsammans när barnet/barnen har somnat?

    Jag är intresserad av att veta vad andra föräldrar gör för roligt TILLSAMMANS när barnet/barnen har somnat, alltså under den tid då man är "låst" hemma, och bara har varandra, men ändå får till en sådan där kanonkväll, där man bara kan konstatera efteråt att "Vad kul vi hade igår!", även om den tiden blev kort eller lång eller vad man nu hann med.

    Roligt kan ju definieras på olika vis! Vad är kul för er? Gör ni som oss eller gör ni något annat? Vad är en "trevlig och bra kväll" för er?

    Det här är saker som kan bli kul för oss:


    - Vi tar ett par glas vin och sjunger och dansar till musik.

    - Vi diskuterar politik, religion, historia eller samhälle, ibland med ett valt ämne som vi tidigare har förutbestämt, men där vi i slutändan konstaterar att vi har lärt oss något av den andre (oavsett om vi har hållit med varandra eller ej.)

    - Vi refererar till artiklar eller böcker som vi har läst och tipsar den andre om dessa, vilket brukar sluta med att den andra också läser artikeln/boken och vid nästa tillfälle diskuterar vi och analyserar vi vad vi har läst.

    - Vi spelar Alfapet, TP eller Närdådå.

    - Vi tittar på något tillsammans, ett avsnitt ur en serie; en standuppkomedi, eller en dokumentär och pratar under tiden eller efteråt om vad vi har sett.

    Så, vad gör ni tillsammans en kväll då ni känner att det här vad kul! Vad pratar ni om? Vad gör ni? Och om ni vet, vad är det som gör att det blir så bra och trevligt?

  • Svar på tråden Vad gör ni föräldrar tillsammans när barnet/barnen har somnat?
  • Anonym (lol)
    Hyllemor skrev 2020-08-28 22:33:06 följande:

    Jag är intresserad av att veta vad andra föräldrar gör för roligt TILLSAMMANS när barnet/barnen har somnat, alltså under den tid då man är "låst" hemma, och bara har varandra, men ändå får till en sådan där kanonkväll, där man bara kan konstatera efteråt att "Vad kul vi hade igår!", även om den tiden blev kort eller lång eller vad man nu hann med.


    Oj, det existerar nog inte. Mellan alla måsten (laga mat, diska, skriva inköpslistor, planera veckomenyer, städa/plocka undan, tvätta, matlådor till jobb, osv) så är vi tacksamma om vi hinner/orkar sätta oss ner med en kopp te i soffan en halvtimme utan att en eller båda däckar där.
  • Anonym (Hmm)

    Helt ärligt så är vi båda så slut att vi gör det vi var och en tycker vi behöver. Oftast är det serietittande eller dyl. Det är inte ofta som vi gör nåt tsm på just kvällen då barnen lagt sig. Och vi känner heller inget stort behov av det. Vi gör istället saker tsm på dagen, under helgen och när vi har egentid. Vi sitter däremot nära varandra, pussas, händer att vi kan massera varandra, ibland pausar vi och kan prata en stund.

  • Hyllemor

    Vad är det som gör att ni inte hinner/orkar med något sådant här? Jag har en 6-åring hemma och min man arbetar kväll + natt varannan vecka, då dessa tider är begränsade eller oftast helt obefintliga. Ändå lyckas vi få till cirka 2-4 gånger per månad då vi faktiskt hinner med det här och faktiskt har gjort så sedan vår son föddes för 6 år sedan.

    Jag snackar alltså inte flera timmar per gång här, utan om de 1-2 timmar innan man själv lägger sig och somnar (även om det innebär att man blir extra trött dagen efter om barnet tar timtals vis på sig att somna, men för att man bara vill ha något kul ihop.)

  • Hyllemor
    Anonym (Hmm) skrev 2020-08-28 22:47:34 följande:

    Helt ärligt så är vi båda så slut att vi gör det vi var och en tycker vi behöver. Oftast är det serietittande eller dyl. Det är inte ofta som vi gör nåt tsm på just kvällen då barnen lagt sig. Och vi känner heller inget stort behov av det. Vi gör istället saker tsm på dagen, under helgen och när vi har egentid. Vi sitter däremot nära varandra, pussas, händer att vi kan massera varandra, ibland pausar vi och kan prata en stund.


    Vad gör ni tillsammans på dagen när ni har egentid?


     


    Jag kanske felformulerade min fråga eftersom jag råkade utgå från att folk har samma tid på dygnet. Så är det givetvis inte. Vissa har tid mitt på dagtid under helgen då barnen inte är i närheten.

    Vad gör ni då?

  • Anonym (lol)
    Hyllemor skrev 2020-08-28 23:00:34 följande:

    Jag snackar alltså inte flera timmar per gång här, utan om de 1-2 timmar innan man själv lägger sig och somnar (även om det innebär att man blir extra trött dagen efter om barnet tar timtals vis på sig att somna, men för att man bara vill ha något kul ihop.)


    Vilka 1-2 TIMMAR!?! När gör du/ni hushållsarbete? Planerar veckans mat och inköp? Koordinerar veckans scheman och aktiviteter? Förbereder inför morgondagen?

    En normal vardag hos oss...

    Den ena stiger upp kl 05, tar hand om hunden och personlig hygien, och förbereder frukost och åker iväg till jobb kl 06
    Den andre stiger upp vid 0630 (om inte barn är uppe tidigare), ser till frukost äts, hygien, kläder, lämnar på skola/förskola/hunddagis. Sedan handla, hem,  ta ett lass tvätt, förbereda middagen, plocka undan och kolla av morgondagen (gympakläder, läxor osv). Iväg till jobb kl 10.
    Den ena hämtar hund och barn från fritids ca kl 17 (försöker ta en ordentlig promenad hem så hund och barn får frisk luft), lagar mat, hjälper med läxor, hjälper barnen med deras sysslor (duka/duka av, plocka undan leksaker, packa väskor inför morgondagen och kläder framme).
    Person två kommer hem ca 1930, umgås med barnen en stund, nattar barnen, promenerar hunden.
    Person ett lägger sig ca 21. Person två lägger sig ca 23.

    Ett barn vaknar vanligtvis (5 av sju nätter i veckan) vid 03-04. Barnet ska sova i sin egen säng, men det kan bli många turer mellan föräldrarnas sovrum och barnets rum, innan barnet somnar om.
    Ett annat barn håller på att avvänja nattblöja och behöver ofta byta sängkläder någon gång mellan 03-06.
  • Anonym (...)

    Vi äter sen middag med mat som barnen inte skulle vilja ha, slappnar av till något på TV och njuter av vin eller någon drink.

  • Anonym (...)

    Kan lägga till att vi brukar få egentid varje kväll då vi låter huset se ut som skit och städar/plockar disk på helgerna. Får jag inte lite tid att slappna av skulle jag stressa ihjäl mig med kraven från jobbet.

  • Anonym (same same)
    Hyllemor skrev 2020-08-28 22:33:06 följande:

    Jag är intresserad av att veta vad andra föräldrar gör för roligt TILLSAMMANS när barnet/barnen har somnat, alltså under den tid då man är "låst" hemma, och bara har varandra, men ändå får till en sådan där kanonkväll, där man bara kan konstatera efteråt att "Vad kul vi hade igår!", även om den tiden blev kort eller lång eller vad man nu hann med.

    Roligt kan ju definieras på olika vis! Vad är kul för er? Gör ni som oss eller gör ni något annat? Vad är en "trevlig och bra kväll" för er?

    Det här är saker som kan bli kul för oss:


    - Vi tar ett par glas vin och sjunger och dansar till musik.

    - Vi diskuterar politik, religion, historia eller samhälle, ibland med ett valt ämne som vi tidigare har förutbestämt, men där vi i slutändan konstaterar att vi har lärt oss något av den andre (oavsett om vi har hållit med varandra eller ej.)

    - Vi refererar till artiklar eller böcker som vi har läst och tipsar den andre om dessa, vilket brukar sluta med att den andra också läser artikeln/boken och vid nästa tillfälle diskuterar vi och analyserar vi vad vi har läst.

    - Vi spelar Alfapet, TP eller Närdådå.

    - Vi tittar på något tillsammans, ett avsnitt ur en serie; en standuppkomedi, eller en dokumentär och pratar under tiden eller efteråt om vad vi har sett.

    Så, vad gör ni tillsammans en kväll då ni känner att det här vad kul! Vad pratar ni om? Vad gör ni? Och om ni vet, vad är det som gör att det blir så bra och trevligt?


    haha, jag visade min man och frågade om det är han som skrivit för det hade kunnat vara det ;) 
  • Anonym (Mia)
    Hyllemor skrev 2020-08-28 23:00:34 följande:

    Vad är det som gör att ni inte hinner/orkar med något sådant här? Jag har en 6-åring hemma och min man arbetar kväll + natt varannan vecka, då dessa tider är begränsade eller oftast helt obefintliga. Ändå lyckas vi få till cirka 2-4 gånger per månad då vi faktiskt hinner med det här och faktiskt har gjort så sedan vår son föddes för 6 år sedan.

    Jag snackar alltså inte flera timmar per gång här, utan om de 1-2 timmar innan man själv lägger sig och somnar (även om det innebär att man blir extra trött dagen efter om barnet tar timtals vis på sig att somna, men för att man bara vill ha något kul ihop.)


    Nu var inte frågan till mig men svarar ändå. Vi har fler barn. Sammanlagt har de cirka 15 träningar. Lägg på cup och matcher. Däremellan är det även föräldramöten etc. Klart vi skulle få ihop någon kul kväll i månaden. Sen har vi en 6 åring samt tonåringar. Tonåringar går aldrig och lägger sig...
  • annabellelee

    De flesta kvällar däckar vi båda efter att hushållsarbetet är avklarat, men nån timme då och då har vi (yngsta är 2 och sover dåligt, så det är sällan).

    Vi brukar titta på vår favoriserie tillsammans (film hins inte annat än under semestern), pratar politik eller vad vi just sett på tv, lyssnar på musik tillsammans och pratar om den, äter nåt gott, har sex.

    Det blir som sagt inte ofta, men de stunderna är guld.

Svar på tråden Vad gör ni föräldrar tillsammans när barnet/barnen har somnat?