• Solblomma30

    Vad torkar ni i torktumlaren? Hjälp en nybörjare!

    Vi har aldrig haft en torktumlare här hemma men inser nu att vi behöver en då det inte funkar att ha många små barn och torka all tvätt på tvättställ. Men, nu undrar jag vad vi vågar köra i torktumlaren? Jag har hört från kompisar att mycket krymper, och vi vill ju inte behöva köpa en helt ny garderob också! Så, min fråga är: vad torktumlar ni? Vad klarar av det extra slitaget och vad gör det inte? Hur mycket krymper kläder som man torktumlar? Sliter det mycket på påslakan osv? Tack för tips!

  • Svar på tråden Vad torkar ni i torktumlaren? Hjälp en nybörjare!
  • Selmans

    Handdukar och underlakan här med.

    Skulle även kunna köra träningskläder samt enstaka plagg någongång när det är bråttom. Men inte vanliga kläder som standard. Det sliter.

    Lakan hänger jag. Satin slits mycket i tumlare, men framförallt blir lakan otroligt skrynkliga när de körs. Den lilla tiden man spar på att inte hänga äts upp med råge av att man måste stryka istället.

  • Sisisisi

    Jag tumlar all 60-tvätt, alltså underkläder, handdukar och sängkläder. Alla vanliga kläder tumlas en kvart på finprogrammet för att bli av med katt- och hundhår, det förkortar även torktiden då kläderna är halvtorra när jag hänger upp dem. Det är främst billiga t-shirts från HM som krymper, funkar bra för alla andra kläder.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • SilverEmma

    Jag tumlar allt förutom några dyrare klänningar eller tunna koftor som torkar på en kvart på galge. Enda gången något har krympt är när vi råkat få med någon av ungarnas fingervantar och en gång har en stickad klänning tappat formen totalt (brukade inte tumla den men den åkte med av bara farten).

  • Jill 79

    Jag tumlar precis allt förutom finkläder. Absolut inget har någonson krympt eller förstörts i vår tumlare. Det står tillochmed på den att den är whool proof. När jag bodde i usa tumlade jag sönder massa kläder. Tror de tumlarna var hetare än de nyare vi har här. Där blev det noppigt, slitet och krympt.

    Det är totalt överlägset att bara slänga in allla kläder diretkt i tumlaren. Speciellt när man har massa små barnkläder som hade tagit en evighet att hänga på tork.

  • Dexter dot com

    Det enda jag torktumlar helt torrt är duntäcken och dunkuddar. Resten torktumlas 15 min för att det blir mindre skrynkligt och torktiden på lina/ställning förkortas avsevärt.

  • Mascaraklumpar

    Vi valde att köpa nya kläder till barnen i större storlekar för att kunna torktumla dem på hög värme. Det kändes värt det för att slippa stå och hänga upp tvätten. De plagg vi är rädda om tumlar vi inte, men allt annat körs.

  • complicit

    Torktumlar allt utom 30-graderskläder. Har inte upplevt att något krympt.

  • Fjäril kär

    Tumlar allt utom finare kläder i dyrare prisklass och aldrig mina bh:ar

    Aldrig nånsin krympt något

    Läs alltid tvättrådet i kläderna så lär du dig snabbt vad som tål att torktumlas, det är inte svårare än så.

    Om kläder tappar form, blir sladdrig etc beror det på att man valt en för hög temperatur.

Svar på tråden Vad torkar ni i torktumlaren? Hjälp en nybörjare!