Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

Vad torkar ni i torktumlaren? Hjälp en nybörjare!

Vi har aldrig haft en torktumlare här hemma men inser nu att vi behöver en då det inte funkar att ha många små barn och torka all tvätt på tvättställ. Men, nu undrar jag vad vi vågar köra i torktumlaren? Jag har hört från kompisar att mycket krymper, och vi vill ju inte behöva köpa en helt ny garderob också! Så, min fråga är: vad torktumlar ni? Vad klarar av det extra slitaget och vad gör det inte? Hur mycket krymper kläder som man torktumlar? Sliter det mycket på påslakan osv? Tack för tips!

• Svar på tråden Vad torkar ni i torktumlaren? Hjälp en nybörjare!
  • Solblomma30

Tack för alla svar! Vi bor i ett litet hus där vi har tvättmaskin i badrummet (som i sig är ganska litet). Vi har fyra små barn nu och det är tvätt på tork i hela badrummet, hallen och även i källaren, hela tiden. Huset har förvandlats till nån typ av enorm tvättstuga känner jag!

Massor av bra tips i tråden, tusen tack! Låter ändå som att mycket går att tumla. Jag blev lite orolig att det bara var handdukar och oömma lakan. Det allra finaste kommer vi såklart fortsätta hänga, men jag ska nog våga torktumla lite mer också. Smart tips att köra halvt program och sen hänga upp tvätten halvtorr. Jag har lite panik på tvätten som vägrar att torka nu i den höga luftfuktigheten inne! Vi har en luftavfuktare i badrummet men i hallen där lakanen hänger av utrymmesskäl tar det nu ca tre dygn för ett lakan att torka. Inte kul.

• Solblomma30
    BombayPizza skrev 2020-08-31 19:18:05 följande:

Allt i huset förutom frugan, henne föredrar jag när hon är våt...

Hahaha. Eller inte.
  • Solblomma30
    mari123 skrev 2020-09-01 04:46:44 följande:

Jag tumlar i princip bara badrums- och kökshanddukar OCH om jag har grova plagg som tvättas i 60 grader. Det mesta torkar jag på ställning i lägenheten och i badrummet. Tycker dagens material är känsliga.......MEN det finns väl också oftast numer en markering i tvättrådet vad gäller tumling?

Jag önskar att vi kunde göra så men med sex personer i familjen går det inte. Vi kör minst två-tre fulla maskiner om dagen till vardags, och om vi blir magsjuka exempelvis så är det kanske sex maskiner per dag. Vi har ingen torktumlare nu och ska köpa en, och att bara hänga tvätten är ohållbart även om det är bättre för miljön och för kläderna.

Tack för tips om markering i tvättrådet, har aldrig behövt titta efter det innan så jag visste inte att det fanns!
Svar på tråden Vad torkar ni i torktumlaren? Hjälp en nybörjare!