• Anonym (Jäkla geting!)

Getingstick gör ont 24 timmar senare

Blev stucken mitt ovanpå foten av en geting eller ett bi för 24 timmar sen. Innan jag hann säga något så hade mannen dragit ut gadden men det var halvmörkt och han hade inte sina rätta glasögon så jag vet inte om han fick med sig hela gadden och giftblåsan och nu är det svårt att avgöra om något sitter kvar.

Nu 24 timmar senare är det jätterött och det röda är ungefär 6 x 6 cm och svullet och det kliar som bara den. Är det normalt?

Jag tvättade foten, tog alsolsprit och hade även ättika på området i ett par timmar direkt efter sticket.

• Svar på tråden Getingstick gör ont 24 timmar senare
  • Minimalen

Prova att fukta och försiktigt gnugga in en tablett innehållande Acetylsalicylsyra. Det brukar vara det sm rekommenderas.

• Anonym (....)
    Minimalen skrev 2020-08-31 00:45:36 följande:

Prova att fukta och försiktigt gnugga in en tablett innehållande Acetylsalicylsyra. Det brukar vara det sm rekommenderas.

Eller alvedon som innehåller paracetamol. Är bättre än acrtylsalicylsyra/bronkyl.
  • Anonym (Vespa)

Kan nog kännas rejält ett tag, blir nog bra ska du se.
    Det var ingen bålgeting då? Du är inte överkänslig?

• Pinotage

Jaghar blivit stungen av jordgetingar några gånger - har gjort rejält ont och svullnat upp efter ett dygn och varit kvar i runt tre dagar.

• Anonym (Jäkla geting!)

Jag har fått en allergisk reaktion står det på nätet. Det var tydligen ett bi som stack mig för det är bara dom som lämnar kvar en gadd med en giftsäck lärde jag mig. Det röda kliande är ännu större idag men jag hoppas att det går över till imorgon för annars måste jag uppsöka läkare står det också. Tack för er hjälp.

• Långbenopluto
    Anonym (Jäkla geting!) skrev 2020-08-31 13:49:03 följande:
    Jag har fått en allergisk reaktion står det på nätet. Det var tydligen ett bi som stack mig för det är bara dom som lämnar kvar en gadd med en giftsäck lärde jag mig. Det röda kliande är ännu större idag men jag hoppas att det går över till imorgon för annars måste jag uppsöka läkare står det också. Tack för er hjälp. smile1.gif
    Kan vara bra att gå till vården för att om du fått en allergisk reaktion så kommer du få ännu värre nästa gång du blir stungen..... och du kan behöva mediciner.
  • Anonym (myself)

En tips som jag fick från biodlare - om man blir stucken av ett bi, stryck lite honung på sticket, tydligen hjälper bättre än alla andra saker.

• Anonym (Vespa)
    Anonym (myself) skrev 2020-08-31 15:40:21 följande:

En tips som jag fick från biodlare - om man blir stucken av ett bi, stryck lite honung på sticket, tydligen hjälper bättre än alla andra saker.

Det var inte bara för att du skulle köpa honungen då ;)?

Skämt åsido, kan förstå det då honung visst ska ha antibakteriella egenskaper.

Man kan också ha det på läpparna för att få mjuka läppar + i ansiktsmasker :)
  • Anonym (myself)
    Anonym (Vespa) skrev 2020-08-31 19:04:57 följande:
    Det var inte bara för att du skulle köpa honungen då ;)?

Skämt åsido, kan förstå det då honung visst ska ha antibakteriella egenskaper.

Man kan också ha det på läpparna för att få mjuka läppar + i ansiktsmasker :)
    Haha, nej, faktiskt - har en gammal kollega till mig blev biodlare och hon berättade det från sin kurs. Nu vet jag inte om det stämde eller min man hade tur - han blev stucken av samma geting 2 ggr (den hamnade under hans tröja), där på plats tog vi lite handsprit (det man hade med sig) och när vi kom hem, så strök jag lite honung på sticket - han har inte ens fått nåt utslag eller knappt synlig plats efter sticket!
  • Anonym (Jäkla geting!)
    Långbenopluto skrev 2020-08-31 15:05:32 följande:
    Kan vara bra att gå till vården för att om du fått en allergisk reaktion så kommer du få ännu värre nästa gång du blir stungen..... och du kan behöva mediciner.
    Ska nog gå imorgon om det inte är bättre än idag. Väldigt svullen och det kliar, spänner och är illrött.
    Testar det för inget annat verkar hjälpa.

• Anonym (Stick)

Sådär har jag det i flera veckor efter diverse insektsbett. Har aldrig sökt vård för det alls. Absolut inte efter bara någon dag. Om det har suttit illa till så har jag tagit en antihistamin så att det iaf inte ska bli värre. Är väl ganska normalt att bett svullnar, gör ont och kliar

• Anonym (Vespa)
    Anonym (Jäkla geting!) skrev 2020-09-01 14:30:04 följande:
    Ska nog gå imorgon om det inte är bättre än idag. Väldigt svullen och det kliar, spänner och är illrött.

Låter som du kan vara extra känslig? Hoppas det känns bättre med honungen :)
  • viseversa

Om gadden satt kvar är det ett bi. Getingar släpper inte gadden. Och ja det är normalt. Jag blev stungen av en geting och så mycket som 3 dagar senare blev det varmt och rött och kliade i 2 dagar innan det försvann.

• FruTe

Blev stucken 2 ggr förra sommaren, det ena kändes knappt medan det andra blev ungefär som du beskriver. Rött och svullet, gjorde ont och kliade, det höll i sig 3-4 dagar innan det började lägga sig, sen blev det som en liten mörk kula under huden som var kvar i flera månader innan det försvann helt.

Tror inte det är någon fara alls, men om du är orolig så är det väl bra att kolla upp!

• Långbenopluto
    Anonym (Jäkla geting!) skrev 2020-09-01 14:30:04 följande:

Det jag menar är att om du reagerar så starkt är att nästa gång kan det bli så illa att du behöver ha mediciner hemma. 
Svar på tråden Getingstick gör ont 24 timmar senare