Inlägg från: Anonym (Jäkla geting!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jäkla geting!)

Getingstick gör ont 24 timmar senare

Blev stucken mitt ovanpå foten av en geting eller ett bi för 24 timmar sen. Innan jag hann säga något så hade mannen dragit ut gadden men det var halvmörkt och han hade inte sina rätta glasögon så jag vet inte om han fick med sig hela gadden och giftblåsan och nu är det svårt att avgöra om något sitter kvar.

Nu 24 timmar senare är det jätterött och det röda är ungefär 6 x 6 cm och svullet och det kliar som bara den. Är det normalt?

Jag tvättade foten, tog alsolsprit och hade även ättika på området i ett par timmar direkt efter sticket.

• Svar på tråden Getingstick gör ont 24 timmar senare
  • Anonym (Jäkla geting!)

Jag har fått en allergisk reaktion står det på nätet. Det var tydligen ett bi som stack mig för det är bara dom som lämnar kvar en gadd med en giftsäck lärde jag mig. Det röda kliande är ännu större idag men jag hoppas att det går över till imorgon för annars måste jag uppsöka läkare står det också. Tack för er hjälp.

• Anonym (Jäkla geting!)
    Långbenopluto skrev 2020-08-31 15:05:32 följande:
    Kan vara bra att gå till vården för att om du fått en allergisk reaktion så kommer du få ännu värre nästa gång du blir stungen..... och du kan behöva mediciner.
    Ska nog gå imorgon om det inte är bättre än idag. Väldigt svullen och det kliar, spänner och är illrött.
    Anonym (myself) skrev 2020-08-31 15:40:21 följande:
    En tips som jag fick från biodlare - om man blir stucken av ett bi, stryck lite honung på sticket, tydligen hjälper bättre än alla andra saker.
    Testar det för inget annat verkar hjälpa.

Svar på tråden Getingstick gör ont 24 timmar senare