Bjoer skrev 2020-09-08 14:04:27 följande:
1) Nej, det var ett exempel på en formulering som iaf. är mer officiell än vad jag skriver på familjelivs forum.
2) Med tanke på att alla källor jag hittar påstår att nästan alla feminister i Sverige är likhetsfeminister så tror jag vi faktiskt kan utgå från att artikelförfattaren menar det. Däremot tror jag det handlar om sociala strukturer som rör skillnder mellan könen.Om vi specifierar det till det, håller du med då? "Vissa sociala strukturer" är lite för vagt för att man ska veta vad det innebär.
3) Genusforskning gör säkert samma sak för ramen av den studie de gör. Jag kan inte uttala mig om varje enskild studie även om känslan man får när man läser diverse studier är att det är lite si och så med stringensen i slutsatserna. Problemet ligger inte där. Problemet ligger i att det grundläggande ramverket består av mycket teoribildning utan faktiskt forskning bakom. Det borde t.ex. vara omöjligt att vara likhetsfeminist och genusforskare utan att riktigt slå knut på hjärnan.
4) Jag ska erkänna att jag inte läst genus på universitetet så jag har inte koll på hur det lärs ut där men jag anser inte att det intryck jag har beror på skrikfeminister. Jag fattar att de inte är representativa för massan. Men jag har pratat med en del riktigt seriösa feminister och det har inte ändrat mitt intryck. Jag kommer t.ex. ihåg ett samtal med en av sambons bästa polare som är tidigare ordförande i FATTA! och hur vi pratade om en kille hon hade börjat träffa som var av den lite mer "starka, tysta typen" och specifikt kommer jag ihåg en kommentar av stilen, fritt citerat ur minnet, "Det är nästan så man börjar tvivla på tio års genusstudier." när hon berättade om hennes reaktioner och känslor på hans beteenden och "annat". Då blir man lite frågande om vad de lär ut på genuskurserna egentligen. Men aja, det är en anekdot och egentligen inte värd så mycket i sammanhanget, tyckte mest det var en kul reaktion från någon som suttit med och skrivit samtyckeslagstiftningen (som jag förövrigt tycker är en mycket bra förändring!).
När jag skrev "samlade forskningen" så syftar jag på genusforskning som håller god kvalitet, inte den som närmast räknas som pseuovetenskap. Tyvärr handlar det inte om enskilda forskare när det kommer till genusvetenskap.
2) ok. Som jag minns det menar likhetsfeminister typ att skillnaden mellan könen är såpass små och variationen inom resp könskategori är såpass stora att könen är mer lika än olika och att jämställdhetsfrågor därför bör bedrivas med utgångspunkt i att män och kvinnor har samma beteendemönster, behov, etc? Isf låter det rimligt att de flesta svenska feminister är likhetsfeminister, inte särarts- eller radikal- och allt vad det heter (har inte stött på uppdelningen sedan i gymnasiet, menar inte att antyda att den är mossig eller nåt sånt, bara att jag inte har det färskt i minnet). Och vill minnas att rimligen att särartsfeminister är mer into biologi än likisarna?
Om jag håller med: Ja, visst tror jag att idéer om vad som är kvinnligt och manligt har skapat en massa sociala strukturer. Eller, det kan man ju konstatera, att man förr trodde att kvinnor inte klarade vissa saker och män inte andra. Och historiskt har man ju väldigt medvetet fostrat män till att bli manliga och kvinnor kvinnliga. Så jag förstår inte hur det skulle vara en konroversiell tanke. Men jag kanske missförstår din fråga, för jag har svårt att se vad alternativet skulle vara, om det bara var biologin som styrde, vi människor ÄR ju vår idévärld? Kan du ge ett exempel på sociala strukturer kring kön som stammar direkt ur biologiska skillnader, UTAN att våra uppfattningar om kön (genus) är inblandade någonstans längs vägen?
3) Jag tänker att det är en tvärvetenskap så att du hittar grundforskningen inom sociologin och psykologin?
4) jag får erkänna här att jag inte riktigt fattat vad du tycker är lustigt. Inte meningen att låta dryg, det är sent, tråden är lång, jag har dåligt arbetsminne. Men typ att hon kände en biologisk drift? För att han var så manlig? Eller att hon kände att reagerade urkvinnligt på hans urmanlighet typ? Oavsett vilket så SKULLE socialkonstruktivistisk teori kunna förklara även dessa känslor, den är bra på det sättet, täcker ju även sexualiteten och såna drifter som upplevs komma ifrån ens inre. Just sayin. Jag hade annars kanske ha gissat att hon drev lite med sig själv.
Jag är nog inte den mest likartsfeministiska feminist som debatterat för genusvetenskapen, jag tror att vi nog kan vara en go blandning av biologi och vanföreställningar, och allra främst att man ska ha ett öppet sinne för att vi inte vet allt. Sedan är det förstås lätt att bli filosofisk och hävda att pga av våra små begränsade människohjärnor är ju faktiskt ALLT en konstruktion, biologin och de andra naturvetenskaperna inkluderade. Men DET blir lätt ett jävla flum, det kan jag åtminstone hålla med om.