• Just Precis

Varför får inte män vara osäkra?

Jag tycker att det är oattraktivt när män är FÖR osäkra, men kanske ännu mer oattraktivt när de är för förtjusta i sig själva/ ej självreflekterande.

Det mest attraktiva är att vara trygg i sig själv, utan hävdelsebehov. Jag gissar att det signalerar att man är psykiskt frisk.

Jag tycker att exakt detsamma gäller för kvinnor.

• Just Precis
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-02 14:38:14 följande:

Vad man tycker om beteendet kanske är lika för båda könen, men då det oftast är killarna som förväntas ragga på tjejer och inte tvärtom så blir ju en enorm skillnad.

En blyg kille kommer ju aldrig ha en chans men en blyg tjej kommer ju få erbjudanden oavsett.

Stämmer att det säkert minskar chanserna på krogen etc, men lite internetdejting borde väl även hyfsat blyga killar fixa.

Sedan är det ju skillnad på blyg och socialt inkompetent, det senare signalerar väl lite handikapp tyvärr, och är säkert avtändande därför.
  • Just Precis
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-03 00:02:51 följande:

Absolut, det varierar, det är därför jag frågar hur fördelningen ser ut, för jag misstänker att gamla normer till stor del sitter kvar och de flesta tjejer förväntar sig att kille ska ta initativet, all är nog lika modiga som du 

Dessutom om en tjej får inviter från flera killar så är kanskle risken stor att hon inte ids jaga den blyga killen utan väljer istället en annan för att det helt enkelt är lättast så?

Fast det sista stämmer verkligen inte, att man skulle välja den som innebär minst krångel. Inget av kriterierna. Har aldrig hänt tror de flesta (kvinnor) är väldigt på det klara med vem de gillar, övriga omständigheter är sekundära.

Jag gillar lite tillbakadragna killar, och såna människor rent generellt. Känns mkt mer speciellt när de öppnar sig för en sedan när man lär känna varandra.
  • Just Precis
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-03 12:29:46 följande:

Det handlar inte om hur JAG tycker det funkar, det finns liksom tusentals böcker som bygger på gedigen forskning kring hur våra instinkter och hjärnor funkar. Och då menar jag riktigt forskning och inte den där fejkvetenskapen genus som egentligen är ideologi.

Tror du på fullt allvar att människor alltid bott i det slags samhälle vi har idag?

Tror du vi alltid handlat vår mat på ica, haft sjukvård och lagar och polis som skyddat oss?

Om du inte tror det så borde du kanske själv kunna räkna ut hur enormt korkat där är att snacka om portkodlås och mammutar?

Ooh, spännande!

SÅ nyfiken på att få veta skillnaden mellan den riktiga forskning du refererar till jämfört med genusforskning. Är det något särskilt i forskningsmetodiken i genusvetenskapen du motsätter dig?
  • Just Precis
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-03 13:21:38 följande:

Enkelt, de saknar vetenskaplig grund och är en direkt produkt av feminismen.

Deras teorier som de nu säger sig "forska" på saknar vetenskaplig förankring, som bevisats på ett vetenskapligt sätt utan är ren ideologi.

De är som att säga gud finns och skapade jorden. Och nu ska vi forska i hur adam och eva såg ut och vilket språk de talade, etc, etc... Visst det är säkert jätteintressant men vad har man för belägg för att gud öht existerar eller skapade jorden?

Fast det stämmer ju inte. Beteendevetenskapliga teorier bygger på forskning, på kvalitativa eller kvantitativa studier. Vad är det konkret du saknar i metodiken?

Vad lägger du in i begreppet ?vetenskapligt sätt?? Jag tror tex att de flesta sociologer, som generellt har en särskilt gedigen utbildning i statistik för att kunna säkerställa validitet och reliabilitet i sina dataunderlag och utesluta skensamband, skulle opponera sig rätt hårt mot det vaga argumentet....
  • Just Precis

[quote=80625863][quote-nick]KlantSmurfen skrev 2020-09-05 03:24:25 följande:[/quote-nick][/quote]

Ok, du refererar alltså till två personers åsikter. Där den ena överraskar med att ogiltigförklara

kvalitativ forskningsmetodologi sådär i förbifarten, och den andra orerar om pickup-artists och mating goals (förstår i ärlighetens namn inte varför du valt den senare texten, som är helt frikopplad ifrån frågan jag ställde)

• Just Precis
    KlantSmurfen skrev 2020-09-05 15:10:46 följande:

Åsikt och åsikt, att genusflum inte är vetenskapligt är inte en åsikt, det är fakta.

Och DÄR tog det slut på argument ser jag
  • Just Precis
    Bjoer skrev 2020-09-07 11:15:51 följande:

Det som saknas i metodiken är öppenhet för andra förklaringsmodeller än den förutspådda. Om man utgår från att kön är en social konstruktion och sen via forskning ser skillnader i hur vi t.ex. uppfostrar pojkar och flickor så ses det som en bekräftelse på just att kön är en social konstruktion. Vilket det inte alls behöver vara. Man ignorerar helt att det kan finnas biologiskt nedärvda skillnader i beteende mellan pojkar och flickor. Med andra ord, eftersom man helt ignorerar möjligheten till vissa samband så låter man bli att undersöka vissa skensamband. Dessa utesluts ju "per definition" via ens utgångspunkt.

Well det beror väl mycket på om det rör sig om en explorativ eller deskriptiv eller hypotesprövande etc studie det rör sig om, det ingår liksom i modellen att vara tydlig med vilka antaganden man gör. Men i bakgrunden finns där ju explorativa studier som ligger till grund för just de antaganden som man i andra typer av studier försöker förstå eller bekräfta inom det vetenskapliga fältet. Det gäller fö all forskning. Inklusive biologi.

Om du är biolog kommer du att titta på skillnader mellan könen genom biologins lins, är du beteendevetare kommer du undersöka det utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv. Det är forskningens uppgift. De flesta tror att manlighet respektive kvinnlighet är skapat av en blandning av biologi och social konstruktion. Här kan man tro olika. Men att säga att biologi inte bedrivs med samma metodiska begränsningar och möjligheter som genusvetenskap, och därför skulle vara mer ?riktig? forskning, är bara obildat.
  • Just Precis
    Bjoer skrev 2020-09-07 14:01:30 följande:

"Om du är biolog kommer du att titta på skillnader mellan könen genom biologins lins, är du beteendevetare kommer du undersöka det utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv. Det är forskningens uppgift."

Ja och nej. Problem uppstår när man definierar att förklaringen till ett fenomen finns inom sitt eget fält, istället för att undersöka det. En biolog kan mycket väl komma till slutsatsen att egenskaper är inlärda eller beror på kulturella fenomen. Genusvetenskap, not so much.

"De flesta tror att manlighet respektive kvinnlighet är skapat av en blandning av biologi och social konstruktion."

Nja, det är inte helt sant. Genusvetenskapen har en stark koppling till feminism och svensk feminism är idag nästan uteslutande likhetsfeminism eller har en stark lutning åt likhetsfeminism. Det här är ett problem och genusvetenskap har fått stark kritik för att just vara för politiskt styrd. Så det är knappast "obildat" att påstå att genusvetenskap inte genomförs med samma stringens och samma objektiva blick som mycket annan forskning. För det gör den inte.

DE FLESTA som intresserar sig för ämnet tror det, jo. Det är en mindre del som hävdar att det är en total social konstruktion. Detta vet jag. Vad menar du med att det inte skulle vara sant?

Ok, du kritiserar en viss grupp av svenska genusvetare. Det kan man förstås få göra. Man kan också ha åsikter kring ämnets ursprung och problematisera kring det - det är bara bra. Det är dock INTE synonymt med att slängigt döma ut genusvetenskapen som just en vetenskap, vilket andra i tråden gjort, med att enda argument att ?det är flum?. Det ÄR obildat.

Och don?t get me started on begreppet objektivitet öht. Det var inte så länge sedan all forskning utgick ifrån att jorden var platt, för att nämna ett slitet exempel.Snälla kontra inte med att ?jo det var visst länge sen? för då får jag en stroke.
  • Just Precis
    KlantSmurfen skrev 2020-09-07 14:14:54 följande:

Tror du ens på det där själv?

De använder ju helt olika metoder.

Biologi: hormoner, hjärnforsknig, genetik, tvillingstudier, meta analyser,  studerar olika kulturer mm och man använder den vetenskapliga metoden.

Genus"vetenskap" som har taskig verklighetsförankring kommer inte i närheten, är ideologisk, handlar väldigt ofta om att bekräfta genom en ideologisk lins.

Åh wow vad knäckt jag blev, glömde det där med den taskiga verklighetsförankringen och hormonerna.
  • Just Precis
    Bjoer skrev 2020-09-07 14:01:30 följande:

"Om du är biolog kommer du att titta på skillnader mellan könen genom biologins lins, är du beteendevetare kommer du undersöka det utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv. Det är forskningens uppgift."

Ja och nej. Problem uppstår när man definierar att förklaringen till ett fenomen finns inom sitt eget fält, istället för att undersöka det. En biolog kan mycket väl komma till slutsatsen att egenskaper är inlärda eller beror på kulturella fenomen. Genusvetenskap, not so much.

"De flesta tror att manlighet respektive kvinnlighet är skapat av en blandning av biologi och social konstruktion."

Nja, det är inte helt sant. Genusvetenskapen har en stark koppling till feminism och svensk feminism är idag nästan uteslutande likhetsfeminism eller har en stark lutning åt likhetsfeminism. Det här är ett problem och genusvetenskap har fått stark kritik för att just vara för politiskt styrd. Så det är knappast "obildat" att påstå att genusvetenskap inte genomförs med samma stringens och samma objektiva blick som mycket annan forskning. För det gör den inte.

Ursäkta versaler, är i brist på kursiv
  • Just Precis
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-07 16:33:00 följande:

Vad de tror är ju irrelevant, det som ifrågasätts här är själva den sk vetenskapen inte de som väljer att intressera sig för den. Folk kan väl intressera sig för vad som helst, ink platt jord och ufo, men det ju inte att de de tror är sant. 

Intressant att du tar upp "jorden är platt" teori för precis som det är under all kritik att man utgick från att jorden är platt och forskade utifrån det perspektivet så är det ju lika fel att utgå ifrån att beteende är en social konstruktion. 

Personen jag diskuterade med ifrågasatte vad ?folk tror? så jo det var relevant för vår diskussion.

Under all kritik - Hahaha!
  • Just Precis

]

Anonym (sådär) skrev 2020-09-07 17:29:18 följande:

Att säga likställa genus"vetenskap" med vetenskap är som att likställa darwinism med kreationism. Man utgår ifrån en fast övertygelse som man sen försöker bevisa, det saknas verklig objektivitet. Precis som genus"vetenskapare" utgår från att beteende är en social konstruktion så utgår kreationister från att gud skapade universum. Tanken att det inte skulle kunna vara så existerar inte.

Jag orkar inte repetera mitt inlägg ovan om skillnaden mellan explorativa och deskriptiva studier.
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-07 18:49:43 följande:

Relgionsvetenskap förhåller sig inte partiskt till ämnet, dessutom är ju att religion eller språk existerar ett faktum och ingen teori. Men att beteende skulle vara en social konstruktion är inte ett faktum utan en teori.  

Att beteende är en social konstruktion? Vad menar du? Det betyder inget. Att beteende påverkas av sociala sammanhang däremot, tror jag ändå att vi kan fastslå. Alternativet skulle ju vara att vi bara styrdes av biologiska drifter, som någon slags amöba.

Att genus - alltså förenklat föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt - existerar, är ju lätt illustrerat av skillnader mellan olika kulturer och genom historien.
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-07 17:20:05 följande:

Jag tolkade det som att han han ifrågasatte vad man baserar sin tro på än själva tron i sig. Tro och vetenskap är två skilda saker.

Så du menar att det inte var fel att utgå ifrån att jorden var platt?

Gör dig inte dum. Det var roligt formulerat av dig bara, att det var under all kritik.
    nihka skrev 2020-09-07 17:45:30 följande:

Jag tror du tänker på evolutionsvetenskap.

Ungefär som religionsvetenskap som utgår från att det finns religioner och språkvetenskap som utgår från att det finns språk...Inte heller vetenskaper?

Det finns kön och det finns genus. Vetenskapen kring dem visar inte på om det är det ena eller det andra som gäller utan förhållandet mellan dem.

Tack för att du orkar!
  • Just Precis
    Bjoer skrev 2020-09-08 09:43:28 följande:

Jag menar att de flesta feminister och forskare inom genusvetenskap är likhetsfeminister, en övertygelse som inte stämmer överens med den samlade forskningen på området (dvs, genusvetenskaplig och biologisk forskning). Givetvis anser väldigt få att biologi har noll med saken att göra men förskjutningen mot social konstruktion är långt över verkligheten. Ta följande beskrivande rad från svenska wikipedia om genusvetenskap t.ex.

"Idéer om könsroller anses existera i all mänsklig erfarenhet och verksamhet och dessa idéer förmodas ligga till grund för hur sociala strukturer formas."

Håller du med om att den stämmer? Om du gör det, anser du inte att man först ska visa att dessa idéer ligger till grund för hur sociala strukturer formas? Inte bara utgå från det?. 

Vet inte hur intressant det är vad jag tycker, blir mest provocerad när random tomte tror sig veta något om vad som kvalificerar ett fält som sk riktig vetenskap.

Har vissa problem med din argumentation:

1) baserar du den på en (1) formulering i en svensk (!) wikipediaartikel?

2) hade det varit ok om formuleringen löd: _vissa_ sociala strukturer? För isf håller jag med påståendet till 100% Att påstå att samtliga sociala strukturer, oavsett område, stammar ur genus verkar absurt - så jag tror inte att vi kan utgå ifrån att (den random) artikelförfattaren menar det

3) ofta går ju forskning till så att man gör ett antagande och sedan försöker se om det finns grund att behålla eller förkasta det antagandet. Gäller alla forskningsfält så vitt jag vet. Menar du att du har gjort en litteraturstudie som visar att detta inte pågår inom genusvetenskapen?

4) jag får känslan att du baserar din argumentation på hur skrikfeminister pratar om genus, inte hur den lärs ut vid universiteten. Genusvetenskapen är starkt förknippad med feminismen, ja, vilket är ett faktum vi får förhålla oss till. Inte så konstigt men det gynnar inte fältet, likt andra fält som främst ockuperas av kvinnor. De som hörs mest i bruset är skrikfeministerna, och då syftar jag på såna som är duktiga på att nå ut i sociala media med enkla och kvinnopopulistiska budskap. Man kan ju argumentera både för och emot att de skulle gynna kvinnosaksfrågor, jag kan tycka att deras förenkling av världen är lite problematisk, av flera skäl. Men att dessa skrikfeminister på något sätt skulle innebära att hela fältet genusvetenskap inte är ett seriöst forskningsfält vid universiteten är enligt min erfarenhet fel. Fel fel fel!!

Jag har ingen sammanställning över genusforskares feministiska hållning, det är möjligt att du har rätt när du hävdar att de flesta är likhetsfeminister, men oavsett poängterar du ju också att det inte stämmer överens med den samlade forskningen på området (ink genusvetenskapen) vilket isf ändå är ett bevis för att fältet är relativt opåverkat av individers hållning....så har svårt att förstå varför det skulle vara ett argument som ogiltigförklarar genusvetenskapen (och inte bara enskilda forskares ojävighet, vilket återigen är ett problem inom fler fält)
  • Just Precis
    Bjoer skrev 2020-09-08 14:04:27 följande:

1) Nej, det var ett exempel på en formulering som iaf. är mer officiell än vad jag skriver på familjelivs forum.

2) Med tanke på att alla källor jag hittar påstår att nästan alla feminister i Sverige är likhetsfeminister så tror jag vi faktiskt kan utgå från att artikelförfattaren menar det. Däremot tror jag det handlar om sociala strukturer som rör skillnder mellan könen.Om vi specifierar det till det, håller du med då? "Vissa sociala strukturer" är lite för vagt för att man ska veta vad det innebär.

3) Genusforskning gör säkert samma sak för ramen av den studie de gör. Jag kan inte uttala mig om varje enskild studie även om känslan man får när man läser diverse studier är att det är lite si och så med stringensen i slutsatserna. Problemet ligger inte där. Problemet ligger i att det grundläggande ramverket består av mycket teoribildning utan faktiskt forskning bakom. Det borde t.ex. vara omöjligt att vara likhetsfeminist och genusforskare utan att riktigt slå knut på hjärnan.

4) Jag ska erkänna att jag inte läst genus på universitetet så jag har inte koll på hur det lärs ut där men jag anser inte att det intryck jag har beror på skrikfeminister. Jag fattar att de inte är representativa för massan. Men jag har pratat med en del riktigt seriösa feminister och det har inte ändrat mitt intryck. Jag kommer t.ex. ihåg ett samtal med en av sambons bästa polare som är tidigare ordförande i FATTA! och hur vi pratade om en kille hon hade börjat träffa som var av den lite mer "starka, tysta typen" och specifikt kommer jag ihåg en kommentar av stilen, fritt citerat ur minnet, "Det är nästan så man börjar tvivla på tio års genusstudier." när hon berättade om hennes reaktioner och känslor på hans beteenden och "annat". Då blir man lite frågande om vad de lär ut på genuskurserna egentligen. Men aja, det är en anekdot och egentligen inte värd så mycket i sammanhanget, tyckte mest det var en kul reaktion från någon som suttit med och skrivit samtyckeslagstiftningen (som jag förövrigt tycker är en mycket bra förändring!).

När jag skrev "samlade forskningen" så syftar jag på genusforskning som håller god kvalitet, inte den som närmast räknas som pseuovetenskap. Tyvärr handlar det inte om enskilda forskare när det kommer till genusvetenskap.

2) ok. Som jag minns det menar likhetsfeminister typ att skillnaden mellan könen är såpass små och variationen inom resp könskategori är såpass stora att könen är mer lika än olika och att jämställdhetsfrågor därför bör bedrivas med utgångspunkt i att män och kvinnor har samma beteendemönster, behov, etc? Isf låter det rimligt att de flesta svenska feminister är likhetsfeminister, inte särarts- eller radikal- och allt vad det heter (har inte stött på uppdelningen sedan i gymnasiet, menar inte att antyda att den är mossig eller nåt sånt, bara att jag inte har det färskt i minnet). Och vill minnas att rimligen att särartsfeminister är mer into biologi än likisarna?

Om jag håller med: Ja, visst tror jag att idéer om vad som är kvinnligt och manligt har skapat en massa sociala strukturer. Eller, det kan man ju konstatera, att man förr trodde att kvinnor inte klarade vissa saker och män inte andra. Och historiskt har man ju väldigt medvetet fostrat män till att bli manliga och kvinnor kvinnliga. Så jag förstår inte hur det skulle vara en konroversiell tanke. Men jag kanske missförstår din fråga, för jag har svårt att se vad alternativet skulle vara, om det bara var biologin som styrde, vi människor ÄR ju vår idévärld? Kan du ge ett exempel på sociala strukturer kring kön som stammar direkt ur biologiska skillnader, UTAN att våra uppfattningar om kön (genus) är inblandade någonstans längs vägen?

3) Jag tänker att det är en tvärvetenskap så att du hittar grundforskningen inom sociologin och psykologin?

4) jag får erkänna här att jag inte riktigt fattat vad du tycker är lustigt. Inte meningen att låta dryg, det är sent, tråden är lång, jag har dåligt arbetsminne. Men typ att hon kände en biologisk drift? För att han var så manlig? Eller att hon kände att reagerade urkvinnligt på hans urmanlighet typ? Oavsett vilket så SKULLE socialkonstruktivistisk teori kunna förklara även dessa känslor, den är bra på det sättet, täcker ju även sexualiteten och såna drifter som upplevs komma ifrån ens inre. Just sayin. Jag hade annars kanske ha gissat att hon drev lite med sig själv.

Jag är nog inte den mest likartsfeministiska feminist som debatterat för genusvetenskapen, jag tror att vi nog kan vara en go blandning av biologi och vanföreställningar, och allra främst att man ska ha ett öppet sinne för att vi inte vet allt. Sedan är det förstås lätt att bli filosofisk och hävda att pga av våra små begränsade människohjärnor är ju faktiskt ALLT en konstruktion, biologin och de andra naturvetenskaperna inkluderade. Men DET blir lätt ett jävla flum, det kan jag åtminstone hålla med om.
Svar på tråden Varför får inte män vara osäkra?