• jennycarolines

    Överaktivt immunförsvar - funkar behandlingen som finns att få i Sverige idag?

    Hej! Idag fick jag reda på att jag har ett överaktivt immunförsvar av Marie på fertilitets plus. Vi har försökt att få till ett syskon i ett år så det är väl skönt med en förklaring på problemet antar jag. Jag ska börja behandling via fertilitet plus min nästa cykel. Men så googlade jag lite på området idag och hittade bara trådar om att man måste söka behandling utomlands, stämmer detta? Är det någon som har lyckats bli gravida efter endast behandling här i Sverige? Tacksam för svar!

    //Jenny

  • Svar på tråden Överaktivt immunförsvar - funkar behandlingen som finns att få i Sverige idag?
  • Anonym (Anonym)

    Svenska läkare är mycket okunniga när det gäller fertilitet och kvinnosjukdomar så du kommer behöva söka dig utomlands. Får jag fråga förresten hur du upplevde ferilitetsplus? Var de bra/seriösa? Jag funderar på att söka dit.

  • jennycarolines

    Marie var väldigt seriös och proffsig. Jag ska få dropp och medicin i slutet av september och kände mig väldigt hoppfull men efter att ha googlat känns det som att det bara är början på en lång resa. Ska jag söka utomlands med en gång eller vänta och se om behandlingen i Sverige har någon effekt? Jag har aldrig hört talas om detta förrän jag träffade Marie på fertilitet plus.

  • Anonym (Anonym)
    jennycarolines skrev 2020-09-01 16:26:43 följande:

    Marie var väldigt seriös och proffsig. Jag ska få dropp och medicin i slutet av september och kände mig väldigt hoppfull men efter att ha googlat känns det som att det bara är början på en lång resa. Ska jag söka utomlands med en gång eller vänta och se om behandlingen i Sverige har någon effekt? Jag har aldrig hört talas om detta förrän jag träffade Marie på fertilitet plus.


    Jag hade nog väntat för att se om behandlingen i Sverige hjälper, sedan sökt utomlands. Det kan bli väldigt dyrt utomlands.
  • Ssandra

    Jag har precis startat en grupp på Facebook (privat såklart, ingen kan se den förutom dom jag bjuder in) för oss som försöker bli gravida!

    Där kan vi stötta och hjälpa varandra mot det efterlängtade plusset!!

    Vill du bli medlem så skriv ett privatmeddelande till mig där du beskriver din profilbild samt namn och efternamn :)

  • Jag är bara jag

    Det beror på hur man ser det. Jag gjorde ED utomlands och då får man alltid Prednisolon. Fick 2 m.f ändå. Då höjde de dosen till det dubbla och då först efter 4 m.f fick jag barn. Jag fick prednisolonet utskrivet av en svensk läkare däremot. Spec.mvc tyckte inte om de- de tror inte alls på immunförsvaret som orsak. men sambandet var ju tydligt för mig.

  • jennycarolines

    Okej men fertilitet plus verkar ändå säkra på att det är immunförsvaret som är anledningen till att jag inte är gravid och ska behandla för det men frågan är om man får en annan, bättre behandling om man söker hjälp i tex Grekland?

  • Jag är bara jag
    jennycarolines skrev 2020-09-01 18:28:58 följande:
    Okej men fertilitet plus verkar ändå säkra på att det är immunförsvaret som är anledningen till att jag inte är gravid och ska behandla för det men frågan är om man får en annan, bättre behandling om man söker hjälp i tex Grekland?
    Ja, vissa privata tror på det. Det var ju delvis därför min privata läkare skrev ut dubbel dos. Om medicinen är densamma som utomlands så är ju behandlingen lika bra.
  • jennycarolines

    Prednisolon, tar man det för immunförsvaret?

    Man kan ju hoppas att behandlingen är densamma i Sverige som utomlands men det vet jag ingenting om, har du koll på det? Så tacksam för dina svar!

  • Jag är bara jag
    jennycarolines skrev 2020-09-01 19:54:49 följande:
    Prednisolon, tar man det för immunförsvaret?
    Man kan ju hoppas att behandlingen är densamma i Sverige som utomlands men det vet jag ingenting om, har du koll på det? Så tacksam för dina svar!
    Ja, det är steroider som dämpar immunförsvaret. Behövs vid ÄD/ED där man sätter in ett embryo som inte är genetiskt släkt med en själv och vid upprepade m.f är det rätt vanligt också. Utomlands då. Här är det sällsynt som behandling och definitivt aldrig via landstinget. Andra mediciner finns också. Inte så insatt i dom. Intralipid bl.a.
  • Anonym (Anonym)
    Jag är bara jag skrev 2020-09-01 18:36:31 följande:

    Ja, vissa privata tror på det. Det var ju delvis därför min privata läkare skrev ut dubbel dos. Om medicinen är densamma som utomlands så är ju behandlingen lika bra.


    Får jag fråga vilken privat läkare du gick till?
  • jennycarolines
    Jag är bara jag skrev 2020-09-01 20:00:18 följande:

    Ja, det är steroider som dämpar immunförsvaret. Behövs vid ÄD/ED där man sätter in ett embryo som inte är genetiskt släkt med en själv och vid upprepade m.f är det rätt vanligt också. Utomlands då. Här är det sällsynt som behandling och definitivt aldrig via landstinget. Andra mediciner finns också. Inte så insatt i dom. Intralipid bl.a.


    Tack för svar! Så mycket ny information för mig, jag försöker läsa på och lära mig så mycket som möjligt.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-01 20:45:01 följande:
    Får jag fråga vilken privat läkare du gick till?
    Jag skriver aldrig ut det offentligt.
  • JoannaBo

    Hej alla kämpar! 


    Jag har också vart hos fertilitetplus och fått höra att mina NK-celler är bra men mina t-lymfocyter är lite för aktiva. Hon vill såklart att jag ska gå på behandling hos henne. 


    Hur har det gått för er som vart hos Marie? Jag har svårt för att bestämma mig för om hon är seriös eller inte. Hon lever ju på att alla vi tjejer som har en barnlängtan är beredda att göra allt vi kan för att få det där plusset. 10 000 kr sa hon att en behandling för en månad skulle kosta. 

    Är det någon som haft liknande svar på blodprovet med bra NK-celler men höga värden på t-lymfocyter?

     


     

  • pixie78
    JoannaBo skrev 2021-03-23 10:30:45 följande:

    Hej alla kämpar! 


    Jag har också vart hos fertilitetplus och fått höra att mina NK-celler är bra men mina t-lymfocyter är lite för aktiva. Hon vill såklart att jag ska gå på behandling hos henne. 


    Hur har det gått för er som vart hos Marie? Jag har svårt för att bestämma mig för om hon är seriös eller inte. Hon lever ju på att alla vi tjejer som har en barnlängtan är beredda att göra allt vi kan för att få det där plusset. 10 000 kr sa hon att en behandling för en månad skulle kosta. 

    Är det någon som haft liknande svar på blodprovet med bra NK-celler men höga värden på t-lymfocyter?

     


     


    Samma för mig! Jag fick också ett sånt testresultat hos Marie. Hade 1.65 på t-celler  (referens var högst 1.57). Men jag har liksom ingen aning om detta är en stor avvikelse eller liten. Om och hur mkt det kan tänkas påverka. Tycker som du att det känns svårt att veta hur seriöst det känns. Ska tillbaka och träffa läkaren för att se vad hon säger och vad hon kan tänka sig skriva ut. 


    Hur har du gått vidare? Vad rekommenderade dom till dig?

  • pixie78
    JoannaBo skrev 2021-03-23 10:30:45 följande:

    Hej alla kämpar! 


    Jag har också vart hos fertilitetplus och fått höra att mina NK-celler är bra men mina t-lymfocyter är lite för aktiva. Hon vill såklart att jag ska gå på behandling hos henne. 


    Hur har det gått för er som vart hos Marie? Jag har svårt för att bestämma mig för om hon är seriös eller inte. Hon lever ju på att alla vi tjejer som har en barnlängtan är beredda att göra allt vi kan för att få det där plusset. 10 000 kr sa hon att en behandling för en månad skulle kosta. 

    Är det någon som haft liknande svar på blodprovet med bra NK-celler men höga värden på t-lymfocyter?

     


     


    Samma för mig! Jag fick också ett sånt testresultat hos Marie. Hade 1.65 på t-celler  (referens var högst 1.57). Men jag har liksom ingen aning om detta är en stor avvikelse eller liten. Om och hur mkt det kan tänkas påverka. Tycker som du att det känns svårt att veta hur seriöst det känns. Ska tillbaka och träffa läkaren för att se vad hon säger och vad hon kan tänka sig skriva ut. 


    Hur har du gått vidare? Vad rekommenderade dom till dig?

  • Steeph

    Hur har det gått för er? Funderar också på att kontakta Marie för att få ut prednisolon och trombyl. Har 2 ma upptäckta i vecka 9.

  • HoppfullEmma

    Hej,

    Undrar hur det har gått för er andra, har ni fortsatt behandling hos Marie? Jag har precis gjort en missfallsutredning där också. Förhöjt värde av T- och B-lymfocyter. Fick dock ingen uppfattning om hur pass avvikande dessa värden är.

    Står i valet och kvalet om att fortsätta en behandling hos henne. Min magkänsla är att hon (liksom någon nämnde tidigare) lever på kvinnor som är i vår sits. Har dock inte stängt dörren. Tar gärna input från er som har erfarenhet.

    Hs en fin dag.

    Emma

  • Steeph
    HoppfullEmma skrev 2021-11-06 08:18:53 följande:

    Hej,

    Undrar hur det har gått för er andra, har ni fortsatt behandling hos Marie? Jag har precis gjort en missfallsutredning där också. Förhöjt värde av T- och B-lymfocyter. Fick dock ingen uppfattning om hur pass avvikande dessa värden är.

    Står i valet och kvalet om att fortsätta en behandling hos henne. Min magkänsla är att hon (liksom någon nämnde tidigare) lever på kvinnor som är i vår sits. Har dock inte stängt dörren. Tar gärna input från er som har erfarenhet.

    Hs en fin dag.

    Emma


    Jag gör ivf nu och kommer inför nästa insättning göra en omgång med intralipid och förhoppningsvis prednisolon. Sen fortsätta om jag blir gravid. Jag hade nk celler på 10% (normalt) men lite för höga t lymfocyter (1,65).
  • Amandaloka

    Hej

    Finns det någon kvar här? Hur gick det för er som gick hos Marie? 
    Jag ska dit nästa vecka men blir osäker när jag läser om allas upplevelser. 


    Jag har gjort 4 äggplock, 5 FET och 2 ET av superfina blastocyster men har aldrig nått till ett plus ens. 


    Jag har opererat bort höger äggledare och har dålig passage i vänster så ivf är nog min enda chans. 


    Jag är 28 år och läkarna tycker allt ser så fint ut och förstår inte själva hur jag inte kan bli gravid då jag redan bör ha blivit det efter alla behandlingar. Går hos en privat klinik men har endast 1 försök kvar av 5 hela behandningar. 


    Vi sökte hjälp för 3 år sen och det börjar bli påfrestande att aldrig nå till ett plus ens.

    Finns det någon i samma sits? 

Svar på tråden Överaktivt immunförsvar - funkar behandlingen som finns att få i Sverige idag?