• Bananskal

    Vad får er tonåring för konsekvenser?

    Vilka konsekvenser är rimliga vid t.ex. skolkat nån lektion, struntat i bestämda överenskommelser/regler eller annat dåligt uppförande.

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Vad får er tonåring för konsekvenser?
  • lövet2

    Lite olika för varje barn vad som tar bäst. Det är ju också olika hur viktig en regel är. Om någon kommer en halvtimme för sent, så har det nog mest blivit en sur kommentar från mig. Händer det ofta, så kanske tonåringen inte får gå någonstans efter skolan nästa dag eller så har jag hotat med att komma och hämta tonåringen mitt framför kompisarna. Eftersom alla tonåringar har tyckt att jag var rätt pinsam, så har de velat undvika det.

    Det värsta jag har gjort - och då var jag riktigt förbannad - var när en av mina döttrar gjorde en piercing. Det är totalförbud här i huset på piercingar och tatueringar före 18 års ålder (med undantag för en i varje örsnibb för örhängen). Dottern hade ett bankkonto med kort till, där hennes jobbpengar satts in efter sommarjobbet. Jag gick in på banken och flyttade hälften av pengarna till hennes låsta sparkonto. Där var pengarna låsta fram till 18-årsdagen. Sedan sade jag till henne att om hon hittade på något lika dumt igen, så skulle jag föra över resten av pengarna.

  • Anonym (Anna)
    lövet2 skrev 2020-09-01 17:49:50 följande:

    Lite olika för varje barn vad som tar bäst. Det är ju också olika hur viktig en regel är. Om någon kommer en halvtimme för sent, så har det nog mest blivit en sur kommentar från mig. Händer det ofta, så kanske tonåringen inte får gå någonstans efter skolan nästa dag eller så har jag hotat med att komma och hämta tonåringen mitt framför kompisarna. Eftersom alla tonåringar har tyckt att jag var rätt pinsam, så har de velat undvika det.

    Det värsta jag har gjort - och då var jag riktigt förbannad - var när en av mina döttrar gjorde en piercing. Det är totalförbud här i huset på piercingar och tatueringar före 18 års ålder (med undantag för en i varje örsnibb för örhängen). Dottern hade ett bankkonto med kort till, där hennes jobbpengar satts in efter sommarjobbet. Jag gick in på banken och flyttade hälften av pengarna till hennes låsta sparkonto. Där var pengarna låsta fram till 18-årsdagen. Sedan sade jag till henne att om hon hittade på något lika dumt igen, så skulle jag föra över resten av pengarna.


    Hur gammal var hon när hon gjorde detta?
  • lövet2
    Anonym (Anna) skrev 2020-09-01 18:00:27 följande:
    Hur gammal var hon när hon gjorde detta?
    14 år
  • lövet2
    lövet2 skrev 2020-09-01 21:33:00 följande:
    14 år
    Nej, hon måste ha varit 15, eftersom hon hade sommarjobb.
  • Anonym (En)

    Sagt att vi ringer runt till kompisarna om han inte kommer hem i tid. Tydligt mkt pinsamt.

    Hotar med att åka till Maria ungdom och lämna prov om han uppträder konstigt när han kommer hem. (tex) vilket också har hänt, negativa prover.

    Dock hamnade han själv där nu efter att ha druckit en massa sprit. Efter det har vi gått på samtal på Maria, han vet att vi bara kan ringa dom så får han en kontakt där och ett samarbete.

    Annars har vi hittat med att inte ge några fickpengar, dock svårt när han jobbar själv. Nånstans tycker jag inte att det är rätt av oss föräldrar att röra dom.

    Efter festandet förra helgen måste han ha på en gps-app sol visar var han är. Han fyller snart 16

  • Anonym (En)

    Nu låter det som att han har mkt problem och det skulle jag inte säga. Han sköter skola, jobb, kommer oftast hem i tid. Har schyssta tjejkompisar.

    Har även hittat med att vi kontaktar Soc och att han i värsta fall får flytta hemifrån på helger om han vägrar att lyssna på oss.

    En period stack han bara och steuntade i vad vi sa. Kände oss maktlösa då, vad gör man??? Man kan inte hålla fast eller låsa dörren.

    Då var hotet om Soc det enda som hjälpte.

  • Anonym (op)

    Jag försöker bara få mina barn att se sina egna konsekvenser. inte att bestraffa, upplever inte att det fungerar.

    Det striktaste jag gjort var att regelbundet börja drogtesta min 16-åring som kom hem påverkad av droger vid ett tillfälle. Detta för att se till att hon lyckades säga ifrån och se till att hon fått hjälp om hon inte kunnat hantera det. Vilket det visade sig att hon kunde.

    I övrigt försöker jag förstå vad problemet är när en av dem skolkar eller liknande, väldigt ofta finns det orsaker till beteenden, man får prata om vad konsekvenserna blir om man gör på ett visst sätt och väljer vissa saker i livet.

    Tjata och tjata är vad jag gjort...

Svar på tråden Vad får er tonåring för konsekvenser?