• Tue 1 Sep 2020 18:01
    264 visningar
    1 svar
    1
    264

    Rekryterare/HR

    Hej
    Jag har en fundering till er som arbetar med anställning och intervjuer. Jag undrar hur ni ser på att en sökande har genomfört många universitetsutbildningar och/eller har provat många olika yrken. Varför jag frågar är att jag kommer snart ha tagit min andra kandidatexamen. Har en till innan inom ett helt annat ämne. 
    Jag funderar mycket på om jag har valt rätt yrken och utbildningar och är inte alls främmande till att studera mer och andra ämnen i framtiden. Dock är det ett visst ämne jag hela tiden har återkommit till! Hur ser ni på att en sökande har många olika utbildningar? Är det negativt eller positivt? 

  • Svar på tråden Rekryterare/HR
  • Tue 1 Sep 2020 20:42
    #1

    Jag kan nog svara från båda hållen. Innan jag pluggade jobbade jag inom olika områden. När jag sen valde att börja plugga så valde jag en helt annan bransch än jag tidigare jobbat inom. Det tror jag gjorde det svårare för mig att få jobb då jag konkurrerade med dem som hade erfarenhet och ett rakare cv. Tillslut fick jag jobb inom bemanning och rekrytering. Till viss del är det negativt att man har ett "rörigt" cv då det inte framgår tydligt vad deltagaren vill. Hur länge du stannat på arbetsplatserna visar också en bild av dig. Korta anställning och jobb inom olika yrken visar på att personen förmodligen blir snabbt uttråkad och väljer att sluta. Som rekryterare vill man inte anställa någon som man tror inte kommer stanna kvar.

    Att du gått två utbildningar och haft olika jobb kan du motivera i ditt personliga brev. Många jobbar inte med det dem utbildat sig till och det är inte så konstigt att man vill byta bransch. Förklara kortfattat dina val och varför du vill jobba med det du har utbildat dig till.

Svar på tråden Rekryterare/HR