• Anonym (Kompis)

Hur lever man med en mansbebis?

Hej. Jag och min man blev tillsammans för 5 år sedan och har varit överens om att han sköter dom traditionellt manliga grejerna och jag dom traditionellt kvinnliga grejerna. Hade funkat perfekt om han kunde sköta sin bit iallafall.

Han jobbar inte, håller bara på med sin hobby, tar inget ansvar över vårt barn, inget ansvar över hem. Ingenting. Verkligen ingenting, det låter som en stor överdrift men det är sant.

Vår dag:

Jag väcker honom med frukost

Han går från bordet när jag och sonen fortfarande äter för att hålla på med sin hobby

Jag tvättar o städar o diskar sonen o köket

Jag aktiverar sonen tills han somnar

Sonen somnar-jag pluggar

Mansbebis vill ha mat jag fixar mat till alla

jag aktiverar sonen medan mansbebis håller på med sin hobby

Mat ska lagas en gång till (jag)

Bebis ska nattas (jag)

Jag städar hela hemmet, pluggar, duschar.

Mansbebis blir sur för att han ej får sex

Så vad fan gör jag??? Har uppenbarligen inte råd att lämna och klarar inte av honom längre. Idag bad jag om hjälp och han sa ?det är ditt ansvar? och gick för att röka.

• Svar på tråden Hur lever man med en mansbebis?
  • Anonym (eee)

Vad man gör? Man lever inte med en sån, är mitt svar 

• Anonym (Tess)

Du får väl ställa lite krav. Dela på sysslorna, gör ett schema. Tex du lagar mat, han plockar bort och diskar. Du dammar, han dammsuger och skurar golv. Du tar tvätt, han skurar toan.

Tipsar även om kontot mansbebisar på ig. Dock bara för kvinnor.

• neverpreggo

Varför skulle du inte ha råd?

På ett sätt har ni ju valt det där men han är idiot ja...

• Anonym (Anonym)

Fast... ärligt talat så sköter han ju sin sida av saken. Traditionellt är det ju kvinnan som står för matlagning, barnskötsel och städning i hemmet. Det enda som ligger på honom är att han borde skaffa ett jobb.

Du har liksom bäddat din säng själv och nu får du ligga i den, bokstavligen.

Om du vill omförhandla villkoren för ert förhållande så får du ta ett samtal med honom att du har ändrat uppfattning. Antingen köper han din sida av saken och ni får ett mer jämlikt förhållande (skulle tyvärr inte tro det efter fem år) eller så gör ni slut.

• Anonym (Kompis)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-01 20:33:15 följande:

Fast... ärligt talat så sköter han ju sin sida av saken. Traditionellt är det ju kvinnan som står för matlagning, barnskötsel och städning i hemmet. Det enda som ligger på honom är att han borde skaffa ett jobb.

Du har liksom bäddat din säng själv och nu får du ligga i den, bokstavligen.

Om du vill omförhandla villkoren för ert förhållande så får du ta ett samtal med honom att du har ändrat uppfattning. Antingen köper han din sida av saken och ni får ett mer jämlikt förhållande (skulle tyvärr inte tro det efter fem år) eller så gör ni slut.

Jag vet och överlag har jag inga problem med att sköta hushåll o barn o allt vad det innebär. Men för några veckor sedan bråkade vi för att han vägrar skaffa jobb o då sa jag att ?det var det här vi var överens om? han sa att man inte kan ha en sån relation 2020 o att det ligger på mig att tjäna pengar också. Vilket jag gjort nu. Så han kan inte bara använda jämställdshetsbiten när det passar honom o om han vägrar skaffa jobb som var planen så får man också ta mer ansvar över andra grejer tycker jag.
  • Anonym (Kompis)
    neverpreggo skrev 2020-09-01 20:33:14 följande:

Varför skulle du inte ha råd?

På ett sätt har ni ju valt det där men han är idiot ja...

För att när jag tjänar pengar tar han dom och spenderar det på skitsaker utan att säga någonting.
  • Anonym (?)

Fast om han saknar inkomst så borde väl din ekonomi bli bättre om du lämnar? Eller har du satt dig i skiten genom att ställa dig helt utanför samhället?

• Anonym (Kompis)
    Anonym (Tess) skrev 2020-09-01 20:28:05 följande:

Du får väl ställa lite krav. Dela på sysslorna, gör ett schema. Tex du lagar mat, han plockar bort och diskar. Du dammar, han dammsuger och skurar golv. Du tar tvätt, han skurar toan.

Tipsar även om kontot mansbebisar på ig. Dock bara för kvinnor.

Har försökt men han säger att jag är okvinnlig som inte fixar allt själv
  • Anonym (Kompis)
    Anonym (?) skrev 2020-09-01 20:39:36 följande:

Fast om han saknar inkomst så borde väl din ekonomi bli bättre om du lämnar? Eller har du satt dig i skiten genom att ställa dig helt utanför samhället?

Har haft en inkomst men han tar dom pengarna från mig och spenderar innan jag ens hunnit blinka.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kompis) skrev 2020-09-01 20:39:43 följande:
    Har försökt men han säger att jag är okvinnlig som inte fixar allt själv
    Men han är ju fruktansvärt omanlig som livnär sig på en kvinna kan jag tycka :)
    Anonym (Kompis) skrev 2020-09-01 20:38:39 följande:
    För att när jag tjänar pengar tar han dom och spenderar det på skitsaker utan att säga någonting.
    Hur då "tar"? Sluta ta ut kontanter, göm plastkortet eller byt kod.
    Anonym (Kompis) skrev 2020-09-01 20:37:53 följande:
    Jag vet och överlag har jag inga problem med att sköta hushåll o barn o allt vad det innebär. Men för några veckor sedan bråkade vi för att han vägrar skaffa jobb o då sa jag att ?det var det här vi var överens om? han sa att man inte kan ha en sån relation 2020 o att det ligger på mig att tjäna pengar också. Vilket jag gjort nu. Så han kan inte bara använda jämställdshetsbiten när det passar honom o om han vägrar skaffa jobb som var planen så får man också ta mer ansvar över andra grejer tycker jag.
    Klart han ska söka ett jobb, om inte annat för att man inte vill vara tillsammans med en slacker. Hänvisar återigen till min översta kommentar, det kan du ju påpeka för honom. Han ska väl bara hålla tyst om du har en inkomst eller inte så länge han inte har någon själv. Ordet "också" antyder att han på nåt sätt skulle ha en inkomst, men det har han inte. Snacka om glashus.
Svar på tråden Hur lever man med en mansbebis?