• Kandelaber

    Svårsomnad bebis - vad funkade på era?

    Hej, vår 8 månaders kille somnar/somnar om enbart om han får ligga o amma i sängen samt vaknar någorlunda ofta o kräver mat än! Flaskor med vatten eller annat har inte fått honom att somna om. Han blir ilsken om det inte är bröstet..

    Det enda andra som funkat är att söva honom i en nedfälld vagn inne men den kan han börja rulla ur nu.

    Vi har gjort allt enligt alla tips; kvällsrutin, ljud, smekningar, sång, mörkt, nåt att tugga/titta på, andas på honom osv osv. Inget funkar, han är pigg eller blir jättearg pga trött men somnar ej.

    Önskar tips från andra RIKTIGT svårsövda barn (vägrar napp). Vad fick era barn att somna kvälls/nattetid förutom att ligga vid bröstet eller att gå ut med vagn? Ska man spela efter hans önskemål några månader till eller ta till nån högljudd metod och ligga bredvid honom tills han skrikit klart/ inte fått något så han ger upp? Känns så brutalt... =(

  • Svar på tråden Svårsomnad bebis - vad funkade på era?
  • lövet2

    Nej, mina barn somnade vid bröstet tills jag slutade med amningen. Snabbt och bekvämt tyckte jag. Det tog 5-10 minuter, medan andra föräldrar fick hålla på hur länge som helst. Sedan, när jag slutade amma vid 11-12 månader, då gick det bra med flaskan.

  • Kandelaber
    lövet2 skrev 2020-09-01 21:37:55 följande:

    Nej, mina barn somnade vid bröstet tills jag slutade med amningen. Snabbt och bekvämt tyckte jag. Det tog 5-10 minuter, medan andra föräldrar fick hålla på hur länge som helst. Sedan, när jag slutade amma vid 11-12 månader, då gick det bra med flaskan.


    Tack för ditt svar. Hann du börja jobba? Är ju främst därför jag vill hitta en lösning för att få sova. annars funkar det att amma några ggr per natt tycker jag .
  • lövet2
    Kandelaber skrev 2020-09-01 22:27:00 följande:
    Tack för ditt svar. Hann du börja jobba? Är ju främst därför jag vill hitta en lösning för att få sova. annars funkar det att amma några ggr per natt tycker jag .
    Nej, vi delade inte föräldraledigheten. Barnens pappa tyckte inte vi hade råd med det. Om jag hade jobbat hade jag antagligen slutat amma tidigare.
  • legomum

    Jag hade två bebisar på samma gång och om det var en flaska mat med 50-60 ml ersättning som fick dem att somna om så var de det dom fick.

    Enda tipset till dig är att gör det som fungerar för er.
    Om det är att samsova, ersättning/amma, vara uppe en stund det är olika.

    Men vid 8 månader så finns en ganska jobbig utvecklingsfas med dålig sömn som ett brev på posten. Men det går över.

  • Litorina

    Inga andra tips än att göra det som funkar. I vårt fall amma, gosa, bära. När barnet fyllde ett slutade jag amma helt. Då sov hon ensam med pappa några nätter för att vänja sig. Det blev inte särskilt skrikigt eller ledsamt. Vi hade väntat tills hon var ok med det helt enkelt. Sen har vi jobbat för att hon ska somna självständigt efter hennes förmåga och vår ork.

    En del barn gillar att somna ensamma, andra inte. Men fortsätt med en tydlig rutin. Det tror jag är bra oavsett hur barnet sedan somnar. Ändrar man sen själva nattningen så finns resten av rutinen kvar som barnet känner igen sig i.

  • Kandelaber

    Tack för svar, man inser mer o mer att det kanske tar mer energi att tvinga fram rutiner som inte funkar. Det är nog bättre att göra det som funkar och hoppas man orkar jobba trots några nattmatningar i "värsta fall". Kanske blir förändringar de närmsta månaderna ändå..

Svar på tråden Svårsomnad bebis - vad funkade på era?