• Tiffan

    Flytta till Stockholm från USA

    Hejsan,
    Efter 15 år i USA så har jag börjat fundera på att flytta tillbaka till Stockholm.
    Jag har lyckats bygga karriär här och är tacksam för alla erfarenheter jag har fått men Sverige är hemma. Jag saknar vännerna och familjen i Stockholm.
    USA var jätte kul när jag var yngre, nu när jag är 35+ så vill jag börja bygga familj och USA känns inte landet jag vill uppfostra barn i eller träffa rätt man.

    Nu till min fråga:, vart i Sthlm är det bra/säkert att bo? Majoriteten av mina vänner och familj bor i stan. Jag kommer dock initialt inte ha råd att köpa en lägenhet som oftast verka ligga på runt 8 miljoner...iaf inte ensam.

    Har tittat på Solna, Sundbyberg och Lidingö.

    Skulle uppskatta fler förslag och råd.

  • Svar på tråden Flytta till Stockholm från USA
  • Mrs Moneybags

    Solna, Sundbyberg och Lidingö är trevliga ställen, men det finns bra områden i de flesta norrortskommuner som t ex Täby, Sollentuna mfl. Glöm dock inte att det även finns sämre områden i samma kommuner. Undvik dem...

  • Anonym (Nacka bo)

    Det finns  även många fina områden i Nacka och Värmdö, de flesta områden där är trevliga, lugna och säkra, nära vatten och skärgård och bra kommunikationer.
    Finns både gamla fina villakvarter, radhusområden och många fina nybyggda bostadsrätter om man vill bo i lägenhet.
    Många av Nackas skolor finns bland dom som rankas som länets bästa.

  • PH76

    Sumpan centrum och Näckrosen/Gamla Råsunda är väldigt levande och mysiga områden. Annars så kan jag rekommendera ett radhus i, till exempel, Visinge i Täby. Trevligt område, bra priser och precis vid Roslagsbanan.

  • Tiffan

    Tack snälla för alla svar. Jag ska absolut börja titta på områdena ni rekommenderade. 

    Här i USA kan man söka på crime rate och typ av brott begångna i alla områden. Finns det liknande tjänster online i Sverige?

  • PH76
    Tiffan skrev 2020-09-03 03:01:47 följande:

    Tack snälla för alla svar. Jag ska absolut börja titta på områdena ni rekommenderade. 

    Här i USA kan man söka på crime rate och typ av brott begångna i alla områden. Finns det liknande tjänster online i Sverige?


    Jag tror tyvärr inte det, men det skulle vara en intressant läsning.
  • Kjell2
    Tiffan skrev 2020-09-02 01:56:56 följande:

    Hejsan,

    Efter 15 år i USA så har jag börjat fundera på att flytta tillbaka till Stockholm.

    Jag har lyckats bygga karriär här och är tacksam för alla erfarenheter jag har fått men Sverige är hemma. Jag saknar vännerna och familjen i Stockholm.

    USA var jätte kul när jag var yngre, nu när jag är 35+ så vill jag börja bygga familj och USA känns inte landet jag vill uppfostra barn i eller träffa rätt man.

    Nu till min fråga:, vart i Sthlm är det bra/säkert att bo? Majoriteten av mina vänner och familj bor i stan. Jag kommer dock initialt inte ha råd att köpa en lägenhet som oftast verka ligga på runt 8 miljoner...iaf inte ensam.

    Har tittat på Solna, Sundbyberg och Lidingö.

    Skulle uppskatta fler förslag och råd.


    Ta hjälp av vänner och familj, hitta ett tillfälligt boende. När sen jobb mm är i ordning kan du börja se dig om efter något mer permanent. Då kan du väga in faktorer som pendling, fritidsintressen, budget, bra område enligt dig.
  • No Logo
    Tiffan skrev 2020-09-03 03:01:47 följande:

    Tack snälla för alla svar. Jag ska absolut börja titta på områdena ni rekommenderade. 

    Här i USA kan man söka på crime rate och typ av brott begångna i alla områden. Finns det liknande tjänster online i Sverige?


    Brukar redovisas lite då och då i stadsdelstidningarna.

    Googla på brottsstatistik Stockholms kommuner.
  • Tiffan

    Larsberg på Lidingö...vad är det för typ av område? Tell me all you know :)
    Tack snälla

  • Anonym (Mm)

    Liljeholmskajen och Hammarby sjöstad är trevliga områden söder om Södermalm nära vattnet.

    GAspudden, midsommarkransen, Telefonplan, Gröndal, skanstull och årsta är ju och trevligt om söder om söder är aktuellt.

  • Anonym (Ö)

    De flesta ställen är bra. Personligen hade jag undvikit längre ut på blå linjen. Akalla, Husby, etc.

Svar på tråden Flytta till Stockholm från USA