Tar hål i öronen på flickbebisar
Varför gör vissa föräldrar så?
Varför gör vissa föräldrar så?
Vad menar du med bebis? I Sverige får man göra det fören barnen är 5 år.
Men de som gör det på riktigt små barn gör det väl för att de tycker att det är fint, att flickor "ska" ha hål i öronen, föreställning att de gör mindre ont på bebisar än små barn, de minns det ändå inte sen, lättare att tvätta och hålla rent osv.
Undrar jag också. Vår dotter dog när hon var 8 år på hennes bevåg. La ut en bild på FB på henne med rubriken "stolt tjej". Min mans bror kommenterade "äsh, det där gjorde vår när hon var tvår år". Han menade att hans flicla ville ta hål och pga sin mogna ålder fördtod hon också innebörden av det (ursäkta?!).
Jag är kanske konstid men jag anser att pojkar ska få välja om förhuden ska tas bort, och barn ska få välja själva när och om de vill ha hål i öronen.
Har jag sagt att det finns en åldersgräns enligt lag? Visst finns det mindre, oseriösa salonger som gör det innan 5 år, men dom är få i Sverige. De allra flesta har 5-6 år som gräns.
Apoteket har 5 års gräns.
Det är klart de har vettiga föräldrakänslor. Förståeligt att det är ogreppbart för dig. Förr i tiden gjorde man också hål i pojkbebisars öron. Det är i din värld det här med coolhet. Den världen jag kommer ifrån handlar det inte om coolhet. Smärtan är ögonblicklig, inget som ger men. De vet att de inte skadar barnet varför modersinstinkten inte alarmerar fara. De är bra på det här med infektioner också.
Du behöver inte förstå om du inte vill.