• lycra

Får man platt mage av spinning?

Tränar pilates 3-4 dagar i veckan men vill värva den med lite konditionsträning. Jag har mest problem med min mage.. det är där jag vill förlora några centimeter. Funkar spinning för det? Eller det är bara träning för benen?

• Svar på tråden Får man platt mage av spinning?
  • S a C

När jag tränade spinning kändes det ÖVERALLT kan jag säga... Jag tycker inte att det var så mycket för just magen, men samtidigt måste du spänna hela bäckenet för att få en så bra teknik som möjligt. Och eftersom det är så kallad "konditionsträning" så minskar du i omfång på hela kroppen.

• lycra

Jo att dte är konditionsträning har jag märkt de fåtal gånger jag har testat ;) Men spinning kombinerat med pilates kan göra så man får platt mage alltså?? ;)

• S a C

Pilates är ju superbra tycker jag! Jag känner direkt i magen (eftersom det är typ det enda man använder) hur den jobbar.

Jag tror absolut att du har ett vinnande koncept där!

• fenixen

Plattare mage får du då du minskar i fettprocent. Hur du väljer att bli av med det spelar ingen roll, promenad, spinning, yoga etc.

• Trynträ

Det går tyvärr inte att punktförbränna fett men konditionsträning är ju en bra förbränningsform.

• Squeezetoy

Håller med fenixen, men om det är så att dina nedre magmuskler är lite slappa så gör det att magen putar och gör att den ser tjockare ut än man egentligen är.

En övning som verkligen stramar upp de musklerna brukar jag göra, vet att det finns liknande övningar inom pilatesen. Så här gör man i alla fall; Du behöver en person som kan hjälpa dig, lägg dig på rygg på golvet/träningsmatta, sträck benen rakt upp i luften, under hela övningen ska benen hållas så raka som möjligt, men jag vet att det är svårt i början. Personen som hjälper dig står över dig förslagsvis vid axlarna, jag brukar vilja hålla i personens vrister. Nu ska personen putta på dina ben och du ska bromsa dom innen de slår i golvet och sedan lyfta upp dom raka igen mot taket. För att komma åt de sneda magmusklerna så puttar man snett åt sidan.

Om man inte är så jättetränad i magen så orkar man inte alls många repetitioner, första gången kunde jag inte göra några åt sidan knappt. Jag brukar göra lite styrekträning efter mina långpromenader, lite situps, armhävningar, lite rygglyft mm och den här övningen om min sambo är hemma och kan hjälpa till. Den ta riktigt död på en de första gångerna, men man märker sedan rätt snabbt att man orkar fler och fler.

Men annars är det väl bara att konstatera att man inte kan punktförbränna fett, i så fall hade jag sett annorlunda ut...

• S a C

Jag håller verkligen med att man inte kan punktförbränna fett.

Frågan var dock om man får plattare mage av spinning och pilates. Och om man inte redan är supertränad så ja, då får man det.
    Fett lagras mest på mage och lår.
    Att då strama upp musklerna på magen med många repetitioner som man ju gör med pilates plus att man förbränner fett genom att träna spinnig blir effektivt för att minska omfånget på mage och buk!

Svar på tråden Får man platt mage av spinning?