Håller med fenixen, men om det är så att dina nedre magmuskler är lite slappa så gör det att magen putar och gör att den ser tjockare ut än man egentligen är.
En övning som verkligen stramar upp de musklerna brukar jag göra, vet att det finns liknande övningar inom pilatesen. Så här gör man i alla fall; Du behöver en person som kan hjälpa dig, lägg dig på rygg på golvet/träningsmatta, sträck benen rakt upp i luften, under hela övningen ska benen hållas så raka som möjligt, men jag vet att det är svårt i början. Personen som hjälper dig står över dig förslagsvis vid axlarna, jag brukar vilja hålla i personens vrister. Nu ska personen putta på dina ben och du ska bromsa dom innen de slår i golvet och sedan lyfta upp dom raka igen mot taket. För att komma åt de sneda magmusklerna så puttar man snett åt sidan.
Om man inte är så jättetränad i magen så orkar man inte alls många repetitioner, första gången kunde jag inte göra några åt sidan knappt. Jag brukar göra lite styrekträning efter mina långpromenader, lite situps, armhävningar, lite rygglyft mm och den här övningen om min sambo är hemma och kan hjälpa till. Den ta riktigt död på en de första gångerna, men man märker sedan rätt snabbt att man orkar fler och fler.
Men annars är det väl bara att konstatera att man inte kan punktförbränna fett, i så fall hade jag sett annorlunda ut...