Jobbig situation med min vän som nyss blivit dumpad
Jag är en tjej som i måndags började studera mitt första år vid universitetet och det är inte en överdrift att säga att det blev en hårdstart. Det är mycket som ska läsas och det går många personer i klassen som man ska lära känna och man ska bekanta sig med olika plattformar och lära sig hur saker och ting fungerar.
Är säker på att det kommer att klarna inom kort, men vi kommer nu till problemet. En av mina vänner som jag känt sedan jag var liten, har nyligen blivit dumpad av sin pojkvän som jag vet att hon älskade otroligt mycket, så nu är hon helt förkrossad. Detta har gjort att hon nu söker sig till mig för stöd, som sig helt bör, men jag känner att jag inte har tid eller ork för att finnas där för henne nu.
I måndags introducerades jag för en av kurserna jag ska läsa och jag stängde då av ljudet på mobilen. När jag sedan skulle gå därifrån ser jag att min vän spammat mig och undrar när jag kommer hem. Jag svarade då att jag har varit upptagen (som hon visste) och att jag behövde sitta kvar på skolan och läsa i böckerna.
Hon förstod det och vi slutade prata.
I tisdags hade jag en föreläsning och spenderade resten av dagen hemma med plugg. Då hör jag att det ringer på dörren och då öppnar jag och ser att det är min vän som står där, gråtandes. Hon ser att jag har böcker liggandes framme och att jag behöver plugga, men det blir ändå så att hon stannar här i tre timmar och gråter och ältar.
Idag hade jag också föreläsningar och har efter det spenderat dagen med att läsa i böckerna, med mobilen på ljudlöst men jag vet att hon sitter och spammar mig där. Även idag kom hon och ringde på dörren och det slutade med att hon blev kvar här ungefär lika lång tid som hon var här igår, gråtandes och ältandes.
Jag vet att hon har många andra vänner än mig som hon kan vända sig till. Om jag hade haft tid och ork så hade jag gärna suttit med henne i timmar och pratat, men grejen är ju den att jag inte har tid och inte heller ork. Blir så sjukt stressad när jag vet att hon spammar mig på sociala medier och förväntar sig att jag ska finnas tillgänglig dygnets alla timmar. Det är som att hon inte förstår att jag har ett heltidsjobb, fast med studier.
Jag kanske är töntig, men hur säger man till sin vän att man inte är det bästa stödet för henne just nu? Hon förväntar sig att jag ska vara tillgänglig hela tiden, trots att hon vet att jag precis har börjat studera och nu måste lägga mycket tid på mina studier! Hon vill liksom prata eller skriva hela tiden, inte bara en kort stund per dag.
Hur hade ni hanterat det här? Vad hade ni sagt/gjort? Vill verkligen inte såra henne på något sätt och det är nog därför som jag inte vågar säga ifrån, för att jag vet hur pass sårbar hon är nu. Jag vet också att hon är en person som oftast har svårt att ta det på ett bra sätt om någon säger åt henne.