• Anonym (Jobbig situation)

Jobbig situation med min vän som nyss blivit dumpad

Jag är en tjej som i måndags började studera mitt första år vid universitetet och det är inte en överdrift att säga att det blev en hårdstart. Det är mycket som ska läsas och det går många personer i klassen som man ska lära känna och man ska bekanta sig med olika plattformar och lära sig hur saker och ting fungerar.

Är säker på att det kommer att klarna inom kort, men vi kommer nu till problemet. En av mina vänner som jag känt sedan jag var liten, har nyligen blivit dumpad av sin pojkvän som jag vet att hon älskade otroligt mycket, så nu är hon helt förkrossad. Detta har gjort att hon nu söker sig till mig för stöd, som sig helt bör, men jag känner att jag inte har tid eller ork för att finnas där för henne nu.

I måndags introducerades jag för en av kurserna jag ska läsa och jag stängde då av ljudet på mobilen. När jag sedan skulle gå därifrån ser jag att min vän spammat mig och undrar när jag kommer hem. Jag svarade då att jag har varit upptagen (som hon visste) och att jag behövde sitta kvar på skolan och läsa i böckerna.

Hon förstod det och vi slutade prata.

I tisdags hade jag en föreläsning och spenderade resten av dagen hemma med plugg. Då hör jag att det ringer på dörren och då öppnar jag och ser att det är min vän som står där, gråtandes. Hon ser att jag har böcker liggandes framme och att jag behöver plugga, men det blir ändå så att hon stannar här i tre timmar och gråter och ältar.

Idag hade jag också föreläsningar och har efter det spenderat dagen med att läsa i böckerna, med mobilen på ljudlöst men jag vet att hon sitter och spammar mig där. Även idag kom hon och ringde på dörren och det slutade med att hon blev kvar här ungefär lika lång tid som hon var här igår, gråtandes och ältandes.

Jag vet att hon har många andra vänner än mig som hon kan vända sig till. Om jag hade haft tid och ork så hade jag gärna suttit med henne i timmar och pratat, men grejen är ju den att jag inte har tid och inte heller ork. Blir så sjukt stressad när jag vet att hon spammar mig på sociala medier och förväntar sig att jag ska finnas tillgänglig dygnets alla timmar. Det är som att hon inte förstår att jag har ett heltidsjobb, fast med studier.

Jag kanske är töntig, men hur säger man till sin vän att man inte är det bästa stödet för henne just nu? Hon förväntar sig att jag ska vara tillgänglig hela tiden, trots att hon vet att jag precis har börjat studera och nu måste lägga mycket tid på mina studier! Hon vill liksom prata eller skriva hela tiden, inte bara en kort stund per dag.

Hur hade ni hanterat det här? Vad hade ni sagt/gjort? Vill verkligen inte såra henne på något sätt och det är nog därför som jag inte vågar säga ifrån, för att jag vet hur pass sårbar hon är nu. Jag vet också att hon är en person som oftast har svårt att ta det på ett bra sätt om någon säger åt henne.

• Svar på tråden Jobbig situation med min vän som nyss blivit dumpad
  • VickanD

Fattar helt klart att det är jobbigt att säga ifrån till henne nu när hon är så sårbar, men det är ändå det du behöver göra. Antingen säger du ifrån eller så härdar du ut (med risk för att du kommer att vara totalt slutkörd), eller så ignorerar du henne helt.

Personligen hade jag sagt ifrån och jag hade nog sagt något i stil med att jag är jätteledsen för hennes skull men att det inte funkar att hon kommer hit oanmält och sitter här i flera timmar och spammar mig på mobilen. Jag hade förklarat att jag nu är studerande vid universitetet och att jag har mycket att göra, vilket hon borde förstå. Att sitta och prata med henne i flera timmar mitt under en arbetsdag är därför inte möjligt om jag ska klara av studierna och orka med allt.

Hade sagt till henne att det är bäst om hon försöker prata med någon annan vän som har mer tid att finnas där för henne nu, men kan också tycka att det oavsett är helt orimligt att ens förvänta sig att någon ska kunna finnas tillgänglig dygnets alla timmar.

Hon respekterar ju inte dig när hon bara skiter i att du faktiskt har studier.

• VickanD

Absolut att man ska kunna prata med vänner, men att sitta och älta och gråta i flera timmar och spamma dig på mobilen låter inte sunt. Man kan inte vara så beroende av andra människor.

• Liberté

Sätt dig och studera på ett av universitetens bibliotek eller så.. då slipper du risken att hon kommer och ringer på samt förstör dina studier när du faktiskt måste ta hand om dem.

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Jobbig situation) skrev 2020-09-02 23:05:56 följande:

Jag är en tjej som i måndags började studera mitt första år vid universitetet och det är inte en överdrift att säga att det blev en hårdstart. Det är mycket som ska läsas och det går många personer i klassen som man ska lära känna och man ska bekanta sig med olika plattformar och lära sig hur saker och ting fungerar.

Är säker på att det kommer att klarna inom kort, men vi kommer nu till problemet. En av mina vänner som jag känt sedan jag var liten, har nyligen blivit dumpad av sin pojkvän som jag vet att hon älskade otroligt mycket, så nu är hon helt förkrossad. Detta har gjort att hon nu söker sig till mig för stöd, som sig helt bör, men jag känner att jag inte har tid eller ork för att finnas där för henne nu.

I måndags introducerades jag för en av kurserna jag ska läsa och jag stängde då av ljudet på mobilen. När jag sedan skulle gå därifrån ser jag att min vän spammat mig och undrar när jag kommer hem. Jag svarade då att jag har varit upptagen (som hon visste) och att jag behövde sitta kvar på skolan och läsa i böckerna.

Hon förstod det och vi slutade prata.

I tisdags hade jag en föreläsning och spenderade resten av dagen hemma med plugg. Då hör jag att det ringer på dörren och då öppnar jag och ser att det är min vän som står där, gråtandes. Hon ser att jag har böcker liggandes framme och att jag behöver plugga, men det blir ändå så att hon stannar här i tre timmar och gråter och ältar.

Idag hade jag också föreläsningar och har efter det spenderat dagen med att läsa i böckerna, med mobilen på ljudlöst men jag vet att hon sitter och spammar mig där. Även idag kom hon och ringde på dörren och det slutade med att hon blev kvar här ungefär lika lång tid som hon var här igår, gråtandes och ältandes.

Jag vet att hon har många andra vänner än mig som hon kan vända sig till. Om jag hade haft tid och ork så hade jag gärna suttit med henne i timmar och pratat, men grejen är ju den att jag inte har tid och inte heller ork. Blir så sjukt stressad när jag vet att hon spammar mig på sociala medier och förväntar sig att jag ska finnas tillgänglig dygnets alla timmar. Det är som att hon inte förstår att jag har ett heltidsjobb, fast med studier.

Jag kanske är töntig, men hur säger man till sin vän att man inte är det bästa stödet för henne just nu? Hon förväntar sig att jag ska vara tillgänglig hela tiden, trots att hon vet att jag precis har börjat studera och nu måste lägga mycket tid på mina studier! Hon vill liksom prata eller skriva hela tiden, inte bara en kort stund per dag.

Hur hade ni hanterat det här? Vad hade ni sagt/gjort? Vill verkligen inte såra henne på något sätt och det är nog därför som jag inte vågar säga ifrån, för att jag vet hur pass sårbar hon är nu. Jag vet också att hon är en person som oftast har svårt att ta det på ett bra sätt om någon säger åt henne.

Jag hade förklarat att jag inte hade tid just nu, men avsatt några timmar åt henne den dagen jag hade haft tid. Tänker att nästa gång kanske det är jag som mår dåligt och behöver prata.
  • Anonym (vidare)

Alldeles för jobbit för dig, du orkar inte och har inte tiden just nu, du riskerar din kurs om du fortsätter göra henne till lags.

Då hon ältar just nu leder det ingen vart ändå, och du har redan funnits där för henne den värsta tiden i början och som du säger, hon har andra vänner.

Säg åt henne att du är stressad nu, att du vill finnas där för henne men att du riskerar att inte klara kursen om du inte får plugga. Så du kan inte ses så mycket just nu.
    Säg hon måste ringa före ni ses, inte dyka upp på tröskeln. Gör hon det ändå, öppna inte! Vill hon ses, bestämmer du om du har orken, tiden. 

Om du vill/kan ge henne lite tid, träffa henne inte hemma hos dig utan ta en fika som du kan smita från när du känner att du inte har mer tid.

Du måste nog bli lite hård. Din vän kan bli sur och klandra dig men ta inte åt dig, eller ha dåligt samvete. Du har lyssnat och tröstat redan, nog är nog.
    Vill hon komma vidare, skicka henne en länk med nummer till terapeut som hjälp på traven.

Lycka till med plugget Glad

• Anonym (Sanna)

Ge henne e tid. Säg att du jobbar fram till 18 och är tillgänglig efter det (exempelvis kan ju vara en annan tid).

• Anonym (ooo)

Nu har hon ju fått 2 tillfällen á flera timmar styck med dig, så nu får du meddela henne att du hoppas de timmarna gjorde att hon kände ditt stöd, men nu har du inte tid förrän X-dag. Du förstår att hon har det tufft men de är bra om hon kan prata med någon annan också, och sedan kanske du måste förklara att du också har det tufft med allt nytt, även om det är helt annat än hennes sorg, men det är oavsett, lika jobbigt. Kan det funka? 

Hon kan så klart inte bara komma oanmäld, det är väl kanske det som är det svåraste. Låt bli och öppna? Syns det om du är hemma? 

• Anonym (Lite salt)

Om du pluggar 8h, eller t.om. 10 h per dag har du väl ändå 3h fritid? Vill du inte tillbringa den tiden med din gråtande vän får du ju säga det, men det beror ju inte på att du måste plugga 24 h om dygnet, utan annat.

Fundera igenom varför du egentligen inte vill ha din kompis där.

• Anonym (Lite salt)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-09-03 07:22:04 följande:

Om du pluggar 8h, eller t.om. 10 h per dag har du väl ändå 3h fritid? Vill du inte tillbringa den tiden med din gråtande vän får du ju säga det, men det beror ju inte på att du måste plugga 24 h om dygnet, utan annat.

Ska tillägga, de timmar du pluggar stänger du såklart av sociala medier och svarar varken henne eller andra, men det är ju självklart.
  • VickanD
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-09-03 07:22:04 följande:

Låter som att du menar på att ts inte vill ha sin kompis där för att hon inte vill vara med henne eller stötta henne under sina (hypotetiskt) lediga tre timmar. Så är det väl, men det är väl knappast konstigt? Om man har typ tre timmar fritid så kanske man vill ta det lugnt? Återhämta sig? Träna? Äta? Inte ha 8/10 timmars arbetsdag + sedan agera psykolog. Om ts ska orka med sina studier behöver hon nog lägga sin fritid på annat än att vara sin väns psykolog.
  • Kvittning

Jag tycker inte du ska göra som föreslås ovan ange att hon måste förstå att du inte har tid, hon har ändå en livskris och att bli bortstött från dig också kan nog sätta spår i er relation framöver. 

Ta istället initiativ i dialogen och förmedla att du verkligen vill vara där för henne och tycker det är jättejobbigt att du inte har mer tid än vad du har. Och ange sedan specifika tider som passar. T.ex. att du skickar ett meddelande på morgonen att idag kommer jag vara i skolan 9-18 och sedan kommer jag behöva plugga igen vid 21, men du kan väl komma hit så kan vi mysa och äta middag däremellan? Och när hon går hem så kan ni bestämma en tid för dagen efter som passar. 

Visst, du får kanske inte någon egentid och vila. Men om du inte är 35+ med småbarn som börjat om i skolbänken så borde du orka med en vän utöver allt det nya i plugget om du bara slipper stressen över att inte ha kontrollen över när det är. 

• VickanD
    Kvittning skrev 2020-09-03 16:55:43 följande:

Jag tycker inte du ska göra som föreslås ovan ange att hon måste förstå att du inte har tid, hon har ändå en livskris och att bli bortstött från dig också kan nog sätta spår i er relation framöver. 

Ta istället initiativ i dialogen och förmedla att du verkligen vill vara där för henne och tycker det är jättejobbigt att du inte har mer tid än vad du har. Och ange sedan specifika tider som passar. T.ex. att du skickar ett meddelande på morgonen att idag kommer jag vara i skolan 9-18 och sedan kommer jag behöva plugga igen vid 21, men du kan väl komma hit så kan vi mysa och äta middag däremellan? Och när hon går hem så kan ni bestämma en tid för dagen efter som passar. 

Visst, du får kanske inte någon egentid och vila. Men om du inte är 35+ med småbarn som börjat om i skolbänken så borde du orka med en vän utöver allt det nya i plugget om du bara slipper stressen över att inte ha kontrollen över när det är. 

Låter som ett perfekt sätt för att gå in i väggen.. studera åtta timmar varje dag (eller mer?) och sedan vara vännens psykolog. När ska Ts få ägna sig åt egna intressen? Vila? Äta? Träffa andra människor? Ska ts bara avsätta tid för studier och just den här vännen? För det är ju i sådana fall det enda hon kommer ha tid med.
  • Kvittning
    VickanD skrev 2020-09-03 18:55:22 följande:
    Låter som ett perfekt sätt för att gå in i väggen.. studera åtta timmar varje dag (eller mer?) och sedan vara vännens psykolog. När ska Ts få ägna sig åt egna intressen? Vila? Äta? Träffa andra människor? Ska ts bara avsätta tid för studier och just den här vännen? För det är ju i sådana fall det enda hon kommer ha tid med.
    Det lär ju inte handla om alltför lång tid som hon behöver ställa upp för vännen, man går ju knappast in i väggen av att finnas för en vän i två veckor.

Jag har också varit student och pluggat (en tuffare utbildning). Och på sidan om arbetat och varit engagerad i studentlivet med diverse uppdrag. Inte gick jag in i väggen om jag under en kortare period ägnade mina få lediga timmar per dag åt en vän som hamnat i kris. 
  • Anonym (Jp)
    Kvittning skrev 2020-09-03 16:55:43 följande:

Exakt!
  • VickanD
    Kvittning skrev 2020-09-03 20:54:17 följande:

Det lär ju inte handla om alltför lång tid som hon behöver ställa upp för vännen, man går ju knappast in i väggen av att finnas för en vän i två veckor.

Jag har också varit student och pluggat (en tuffare utbildning). Och på sidan om arbetat och varit engagerad i studentlivet med diverse uppdrag. Inte gick jag in i väggen om jag under en kortare period ägnade mina få lediga timmar per dag åt en vän som hamnat i kris. 

Vem vet, vissa gräver ner sig allt för länge.

Nej, man går oftast inte in i väggen av att finnas där för en vän i två veckor, men kombinerat med många timmars studier och att sedan ägna den lilla fritid man har åt att vara sin väns psykolog, så lär man bli utmattad till slut. Ts ska inte behöva ha ett heltidsjobb och sedan även hantera att bli stressad av den här vännen. Ts kanske också har egna intressen som hon behöver ägna tid åt, eller träffa andra människor, inte bara studera och sedan lyssna på en ältandes och gråtande människa. Då blir ju livet väldigt trist, om det är det enda man gör.

Absolut att man kan prata om det ibland, kanske träffas under helgen en timme, men att förvänta sig att man ska finnas tillgänglig i flera timmar, flera dagar under veckan, är inte rimligt. Då får vännen i sådana fall börja gå till en riktig psykolog istället. Det kommer inte att göra något bättre genom att sitta och älta såpass mycket.
  • mammabitch

Du behöver återhämtningstid och don vän mår inte bättre av att älta obegränsat.
    Visst är det fint att vänner ställer upp för varandra , men även i sorg kan man inte släppa alla hänsyn.
    Som flera redan skrivit, ge henne en tid då du inte har fullt upp som hon kan få prata och älta om hon måste, men uppmuntra henne också att söka sig nya vägar i stället för att hålla fast vid det gamla. Och gör klart att du inte svarar på mail/mess /telefon då du är upptagen även  om hon skickar hundra meddelanden .

Svar på tråden Jobbig situation med min vän som nyss blivit dumpad