• Klagom­ur2
    Thu 3 Sep 2020 09:18
    888 visningar
    9 svar
    9
    888

    Separation

    Jag har nyligen separat med min fru, skilsmässopapprena är inskickade och vi har ingen som helst plan på återförenas, nu vill hon ha ekonomisk stöd av mig då hon är arbetslös och vi har ett barn på 4 år som vi har en varannan vecka hos oss. Jag tycker att hon inte ska ha något. Visst lagen säger, MEN. hon ha sparat runt 150.000:- på ett hemligt bankkonto, som jag lyckades hitta efter misstanke om att hon smög undan pengar.

    Tycker såklart att hon kan ta från de kontot så enligt bodelning vid skilsmässa hälften är mitt.

    (Visste inte i vilken grupp jag skulle lägga detta i)

  • Svar på tråden Separation
  • Thu 3 Sep 2020 09:46
    #1

    Eller så ta du hälften av de 150 000kr och så betalar du underhåll.

    Jag antar hon inte vill dela med sig av de 150 men om hon vill ha undehåll så är det ditt krav enligt lag och rättvist.

  • Thu 3 Sep 2020 11:11
    #2

    Det finns inga lagar att du behöver betala underhåll till din ex fru. Du pratar om barnet på 4 år, är det er gemensamma?

  • Thu 3 Sep 2020 11:17
    #3

    Du har rätt till halva potten av de 150 tkr.

    Jag tror inte du är skyldig att störa henne ekonomiskt om som sagt har pengar efter bodelningen.

  • Klagom­ur2
    Thu 3 Sep 2020 11:21
    #4

    Ja, de är vårt gemensamma. Jag har han denna vecka och hon har han nästa.

  • Thu 3 Sep 2020 11:21
    #5

    Har ni barnet varannan vecka ska du väl inte betala underhåll? Och hälften av de 150 000 är väl dina?

  • Klagom­ur2
    Thu 3 Sep 2020 11:26
    #6

    Enligt henne nej, nej inte underhåll hon vill ha. Vill att jag ska betala hennes räkningar. Fick nyligt inkasso från hyresbolaget. Då hade hon inte kolla postlådan på 3 veckor..

  • Thu 3 Sep 2020 12:30
    #7

    Det finns inga lagar att du behöver betala underhåll till din ex fru. Du pratar om barnet på 4 år, är det er gemensamma?


    Klagomur2 skrev 2020-09-03 11:26:20 följande:

    Enligt henne nej, nej inte underhåll hon vill ha. Vill att jag ska betala hennes räkningar. Fick nyligt inkasso från hyresbolaget. Då hade hon inte kolla postlådan på 3 veckor..


    Bor hon kvar i hyreslägenheten som ni tidigare bodde gemensamt i? Och du står på kontraktet?

    Ni har barn under 16 år har ni betänketid på 6 månader vare sig du vill eller inte. Under den tiden är ni fortfarande försörjningsskyldiga mot varandra. Men, hon kan visst ta av de 150.000kr och betala sin hyra. Grejen är att om hon inte gör det är du betalningsskyldig kan du åka på en betalningsanmärkning. Det vill du inte.

    Men vad har hon för plan? Har hon inkomster att ta över kontraktet?

    Kontentan är att du är skild förrän om 6 månader. Innan dess är både du och hon skyldiga att se om varandra. Strikt betalningsansvar har den som står på resp avtal. Du kan peka med hela handen åt henne att betala hyran med du får ensam problemen om hon inte gör det.

    De avtal hon själv står på skulle jag strunta i OM det inte är något som direkt rör barnet.

    När skilsmässan gått igenom har du ingen skyldighet att betala hennes räkningar eller ge henne pengar. Hon måste klara sig utan dig om några månader, men, du måste ha barnets bästa för dina ögon. Det har du nog redan :)

    Är det psykiska problem inblandat här eller är det ?bara? en jobbig omställning?
  • Thu 3 Sep 2020 12:35
    #8

    Som redan har nämnts har du rätt till halva hennes konto vid bodelningen men tills ni verkligen är skilda har du tyvärr skyldighet att hjälpa henne ekonomiskt.

  • Thu 3 Sep 2020 12:48
    #9
    +1

    Googla ?underhållsskyldighet betänketid? så får du bättre grepp. Här är t ex en länk:

    lawline.se/answers/makes-forsorjningsplikt-under-betanketiden

Svar på tråden Separation