• sandra­29
    Thu 3 Sep 2020 11:34
    1738 visningar
    15 svar
    15
    1738

    Vad äter ni för vitaminer under graviditeten?

    Hej!

    Jag undrar vad ni äter för vitaminer under graviditeten?

    Jag åt tidigare 2 mitt val gravid men har slutat med det nu och har istället börjat med järntabletter niferex och även börjat äta trombyl enligt ordination av läkare.

    Men vet inte om jag ska fortsätta med mitt val gravid också?

    Mvh Sandra

  • Svar på tråden Vad äter ni för vitaminer under graviditeten?
  • Thu 3 Sep 2020 11:55
    #1

    Under min förra graviditet blev jag rekommenderat av min BM att äta 2 st Mitt Val Kvinna (då fanns det inte Mitt VaL Gravid då) och då hela gravidideten och nån månad efter förlossning. På topp av det kom även Niferex senare.
    Gör likadant nu också - åt 1 st Mitt Val Kvinna hela planeringen och bytt till 2 piller häromvecka (är i v. 9 nu).

  • sandra­29
    Thu 3 Sep 2020 12:17
    #2
    brallison skrev 2020-09-03 11:55:46 följande:

    Under min förra graviditet blev jag rekommenderat av min BM att äta 2 st Mitt Val Kvinna (då fanns det inte Mitt VaL Gravid då) och då hela gravidideten och nån månad efter förlossning. På topp av det kom även Niferex senare.

    Gör likadant nu också - åt 1 st Mitt Val Kvinna hela planeringen och bytt till 2 piller häromvecka (är i v. 9 nu).


    Så du åt både Niferex och Mitt val?
  • Thu 3 Sep 2020 12:20
    #3

    Åt folsya redan innan graviditeten och sedan Niferex på inrådan av bm.

  • sandra­29
    Thu 3 Sep 2020 12:22
    #4
    Litorina skrev 2020-09-03 12:20:06 följande:

    Åt folsya redan innan graviditeten och sedan Niferex på inrådan av bm.


    Slutade du med folsyra när du började med niferex?
  • Thu 3 Sep 2020 12:32
    #5

    Jag äter mitt val Gravid och en tesked tran för omegafettets skull. Här i Norge är det stort fokus på tillräckligt med omega fettsyror. Det är viktigt att du kollar med doktorn/bm om du kan kombinera olika tillskott. Jag såg att det var tillsatt A och D i tranet, men BM sa att det gick bra. Det blir inte någon skadlig mängd totalt. Men otroligt viktigt att fråga!

    Förra graviditeten fick jag sluta med vitaminet då jag hade för högt (!) järnvärde så fick ändra till att äta vitaminer utan järn.

  • Thu 3 Sep 2020 12:33
    #6
    sandra29 skrev 2020-09-03 12:22:48 följande:

    Slutade du med folsyra när du började med niferex?


    Oj, minns inte. Folsyran behövs ju främst innan och i början av graviditeten. Rekomendationen är att äta det fram till vecka 12. På min tid (10 år sedan) var rådet att börja tre månader innan planerad graviditet. Numera är rådet att alla kvinnor som kan bli gravida ska äta det.

    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/folsyra-for-kvinnor
  • Thu 3 Sep 2020 12:51
    #7
    sandra29 skrev 2020-09-03 12:17:50 följande:
    Så du åt både Niferex och Mitt val?
    Japp, då bara Mitt Val Kvinna gav mig inte tillräckligt med järn. Dessutom innehåller ju den mycket mer än bara järn (så som folsyra r ex)
  • Lisa says
    Thu 3 Sep 2020 13:02
    #8

    Känns som jag inte fått så mycket respons alls från barnmorskorna, bara chansar mig fram... Är vegan så tar 1-2 Mitt val Gravid eller just nu Aco Gravid varje dag, plus 1-2 AlgOmega3 om dagen. Järnvärdet sjönk runt v 18 men pga förstoppning ville jag inte förvärra med järntabletter, utan tar flytande järn (Compiron) och en hutt med Blutsaft varje dag. Plus äter nästan extrema mängder gröna bladgrönsaker och linser! V 37 nu och hittills har värdena varit bra, men som sagt, känns som man får gissa sig fram...

    Men fortsätt med gravidvitaminer även om du går på järntillskott, tänker jag, det är ju kalcium och d-vitaminer och massa annat viktigt i dem.

  • sandra­29
    Thu 3 Sep 2020 13:51
    #9
    Lisa says skrev 2020-09-03 13:02:17 följande:

    Känns som jag inte fått så mycket respons alls från barnmorskorna, bara chansar mig fram... Är vegan så tar 1-2 Mitt val Gravid eller just nu Aco Gravid varje dag, plus 1-2 AlgOmega3 om dagen. Järnvärdet sjönk runt v 18 men pga förstoppning ville jag inte förvärra med järntabletter, utan tar flytande järn (Compiron) och en hutt med Blutsaft varje dag. Plus äter nästan extrema mängder gröna bladgrönsaker och linser! V 37 nu och hittills har värdena varit bra, men som sagt, känns som man får gissa sig fram...

    Men fortsätt med gravidvitaminer även om du går på järntillskott, tänker jag, det är ju kalcium och d-vitaminer och massa annat viktigt i dem.


    Ja, jag känner också att jag får gissa mig fram när det gäller min barnmorska.

    Funderade mest på om jag får i mig för mkt järn om jag äter både niferex och gravidvitaminerna?
  • Thu 3 Sep 2020 14:16
    #10
    Lisa says skrev 2020-09-03 13:02:17 följande:

    Känns som jag inte fått så mycket respons alls från barnmorskorna, bara chansar mig fram... Är vegan så tar 1-2 Mitt val Gravid eller just nu Aco Gravid varje dag, plus 1-2 AlgOmega3 om dagen. Järnvärdet sjönk runt v 18 men pga förstoppning ville jag inte förvärra med järntabletter, utan tar flytande järn (Compiron) och en hutt med Blutsaft varje dag. Plus äter nästan extrema mängder gröna bladgrönsaker och linser! V 37 nu och hittills har värdena varit bra, men som sagt, känns som man får gissa sig fram...

    Men fortsätt med gravidvitaminer även om du går på järntillskott, tänker jag, det är ju kalcium och d-vitaminer och massa annat viktigt i dem.


    Hur reagerade din barnmorska på att du är vegan? Min ena barnmorska gick igång massor på att jag är vegetarian, den andra (andra barnet) verkade inte bry sig alls.
  • Thu 3 Sep 2020 17:12
    #11

    Folsyra och Sideral Forte. Tålde inte de vanliga järnpillren. Tror jag åt extra D-vitamin också. Har nästan förträngt det, Tog så mycket mediciner och sprutor som gravid så vitaminerna var det jag tänkte minst på.

  • sandra­29
    Thu 3 Sep 2020 19:07
    #12

    Ingen som vet om jag kan fortsätta äta Mitt val gravid trots att jag äter Niferex? Det blir inte för mycket järn?

  • Lisa says
    Thu 3 Sep 2020 22:53
    #13
    sandra29 skrev 2020-09-03 19:07:30 följande:

    Ingen som vet om jag kan fortsätta äta Mitt val gravid trots att jag äter Niferex? Det blir inte för mycket järn?


    Det tror jag säkert! Om det känns osäkert kan man ju ta en istället för två eller en varannan dag? Har läst att järn i multivitamintabletter är svårare att ta upp, så jag har svårt att tänka mig att man överdoserar på det. Och järndepåerna behöver ju fyllas på hela tiden.

    Men hoppas nån vet nåt mer exakt om det här, det känns som det är väldigt löst och godtyckligt och olika råd hela tiden...
  • Lisa says
    Thu 3 Sep 2020 22:55
    #14
    Litorina skrev 2020-09-03 14:16:18 följande:
    Hur reagerade din barnmorska på att du är vegan? Min ena barnmorska gick igång massor på att jag är vegetarian, den andra (andra barnet) verkade inte bry sig alls.
    De har inte brytt sig om det alls, faktiskt. Har hört andra som får mycket tjat om det, så jag var lite förberedd på diverse kostsamtal, men de kollar bara järn och socker alldeles som vanligt.
  • Fri 4 Sep 2020 07:27
    #15
    sandra29 skrev 2020-09-03 19:07:30 följande:

    Ingen som vet om jag kan fortsätta äta Mitt val gravid trots att jag äter Niferex? Det blir inte för mycket järn?


    Min BM kollade mitt blodvärde typ varje gång jag varit hos henne, och det låg på 120 då jag tog både Mitt Val Kvinna och Niferex. Om du är orolig för överdosering - kolla blodvärdet.
Svar på tråden Vad äter ni för vitaminer under graviditeten?