• Anonym (Va?)
    Thu 3 Sep 2020 21:13
    1479 visningar
    13 svar
    13
    1479

    Kan det finnas någon som gör skillnad på SVT1 mot SVT 2??

    Alltså det här är en konstig fråga, jag vet, men jag blir inte klok på det. 

    SVT har gjort om sin nyhetstimme. Så nu är det plötsligt glapp mellan Aktuellt och sport/lokala nyheter. Vilket vi sitter och stör oss på varje kväll för det är så smidigt med att få allt serverat i rad, så hänger man med i lite av varje. 

    Efter att ha stört oss tillräckligt länge mailade jag SVT. Fick detta till svar. 


    "SVT1 har en större publik än SVT2, och genom att samla även de lokala nyheterna och sporten där hoppas vi att fler kommer nås av sändningarna. Det är dessutom en stor kostnadsbesparing att samla dessa sändningar på en och samma kanal eftersom en uppdelning kräver mycket tekniskt arbete."


    Det jag reagerar på är att man säger att den ena kanalen har en större publik än den andra. Det är för mig obegripligt. Det är väl inte kanalen som har mer publik utan att det finns program på ena kanalen som drar mer tittare. De har väl alltid lagt mer lättsmält i ena kanalen och tyngre i den andra. Klart som sjutton då att det blir skillnad i antalet tittare. Men vill man då få fler till SVT 2 är det väl bara att flytta lite populära program där. 

    Kan någon förklara detta för mig?
  • Svar på tråden Kan det finnas någon som gör skillnad på SVT1 mot SVT 2??
  • Anonym (Hule)
    Thu 3 Sep 2020 21:16
    #1
    +1

    Jag är mest förvånad att någon tittar på tablå-tv.

  • Anonym (Va?) Trådstartaren
    Thu 3 Sep 2020 21:29
    #2
    Anonym (Hule) skrev 2020-09-03 21:16:36 följande:

    Jag är mest förvånad att någon tittar på tablå-tv.


    Det är nog enbart med nyheterna vi gör det. Men man slår sig ner i soffan, huset är lugnt och man vill se lite nyheter och småprata. Då är nyhetstimme med Aktuellt mm perfekt.
  • Anonym (?)
    Thu 3 Sep 2020 21:39
    #3
    Anonym (Hule) skrev 2020-09-03 21:16:36 följande:

    Jag är mest förvånad att någon tittar på tablå-tv.


    Eh va? Vem har inte en TV hemma? Fruktansvärt obekvämt att sitta och kolla på en telefonskärm hela tiden, dessutom bättre inlevelseförmåga på en TV.
  • Fri 4 Sep 2020 08:20
    #4
    Anonym (?) skrev 2020-09-03 21:39:09 följande:
    Eh va? Vem har inte en TV hemma? Fruktansvärt obekvämt att sitta och kolla på en telefonskärm hela tiden, dessutom bättre inlevelseförmåga på en TV.
    Tablå-TV innebär alltså att titta på ett speciellt program på en speciell tid på en speciell kanal.

    Det har inget med själva TV-apparaten att göra.
  • Fri 4 Sep 2020 08:24
    #5

    Vi har flera tv hemma, men ingen av dem har en antennsladd eller liknande i sig. Vi streamar allt vi vill titta på.

    Kanske är SVT2 på väg bort? Det kan väl inte vara så många som kollar på tablåtv?

  • Fri 4 Sep 2020 08:31
    #6
    Anonym (Va?) skrev 2020-09-03 21:13:53 följande:
    Kan någon förklara detta för mig?
    Det handlar om att tablå-TV är döende. 

    Det finns ingen chans att ÖKA antalet tittare SVT 2 som du föreslår genom "att flytta program". 

    Det är streamad TV som är påväg att ta över och faktum är att SVT skulle kunna stänga ned SVT2 imorgon och det skulle inte göra någon som helst skillnad annat än någon arg insändare i lolkalpressen från en pensionär som upprörs över förändringen.

    Vill SVT i det läget försöka sprida sina lokalnyheter till fler tablå-TV-tittare måste man då istället lägga dem i den kanal som drar mest publik.

    Detta är ett bra exempel på varför SVT och public service är alldeles för stort och dyrt. Vi behöver inte fyra/fem separata TV-kanaler inom public service.

    SVT 1
    SVT 2
    SVT 24
    Kunskapskanalen
    Barnkanalen.

    Förr fanns det en SVT World också som sändes utomlands.

    Allt betalt med skattepengar.

    .
  • sextio­talist
    Fri 4 Sep 2020 08:45
    #7
    Anonym (Hule) skrev 2020-09-03 21:16:36 följande:

    Jag är mest förvånad att någon tittar på tablå-tv.


    Kanske dags att göra det.

    Om du visste hur många nya program man har dykt på under zappande.

    Det är ändå rätt många som tittar på tablå-tv.

    Det sker ju tittarundersökningar (medverkade själv under några år) som har koll (där även streaming var något som mättes).

    För att kunna streama krävs ett bra nät och kunna disponera rejäl surfpott.
  • Fri 4 Sep 2020 09:51
    #8
    sextiotalist skrev 2020-09-04 08:45:43 följande:
    Kanske dags att göra det.

    Om du visste hur många nya program man har dykt på under zappande.

    Det är ändå rätt många som tittar på tablå-tv.

    Det sker ju tittarundersökningar (medverkade själv under några år) som har koll (där även streaming var något som mättes).

    För att kunna streama krävs ett bra nät och kunna disponera rejäl surfpott.
    Jag lyssnade mycket på Sveriges Radio förut. Dock så har jag slutat lyssna på program efter program allt eftersom dom blivit allt för ensidiga och agenda-sättande.

    Någon skillnad mellan Svt1 och Svt2 har jag aldrig märkt.

    För min del kan dom få lägga ner eländet och sänka skatten istället.

    Dom där tittarundersökningarna utförs av MMS och den sker hos folk som säger att dom tittar på gammel-tv. Den enda streaming-aktivitet som mäts är den som sker hos tv-bolagen. Dvs inte Netflix, HBO, Viaplay etc.

    MMS har länge varit kritiserade för att blåsa upp siffrorna. Det finns goda ekonomiska skäl till att göra det dessutom. För Svt är orsaken mer subtil men för reklam-tv finns det direkta orsaker till att ha höga tittarsiffror. MMS ägs till stor majoritet av tv-bolagen själva.

    Det finns mobilabonnemang med obegränsad surf. Många har dessutom fiber eller motsvarande indraget hemma hos sig. Där finns inga begränsningar.

    Jag har ett gäng ungar hemmavarande. Ingen tittar på gammelmedia. Alla streamar. TV-n är inte ens inkopplad så du kan titta på vanlig tv. De yngsta ungarna förstår inte ens konceptet som det gamla tv-tittandet innebar.

    Kollade på statistik från nätverket under Augusti. Trafiken pendlade mellan ca 30gb/dag till 110gb/dag där topparna normalt låg över helgerna.

    Jag tror det är en generationsfråga där streaming kommer att vinna i förlängningen.
  • Fri 4 Sep 2020 10:14
    #9
    sextiotalist skrev 2020-09-04 08:45:43 följande:

    För att kunna streama krävs ett bra nät och kunna disponera rejäl surfpott.


    De flesta har internet hemma och det behövs inte någon monster-bandbredd för att streama med hygglig kvalitet. I ett bredbandsabonnemang ingår fri surf, man behöver alltså inte hushålla med en surfpott som på mobilabonnemanget.

    För tablå-tv behövs antenn och abonnemang och med det en månadskostnad, det är krångligare än att bara slå på SVT Play-appen i tv:n och kolla på vad jag vill, när jag vill.

    I mitt förra boende hade jag tablå-tv eftersom det ingick i bostadsrättsföreningens månadsavgift.

    Kollade lite på det nu när vi flyttade till hus och installerade fiber men det fanns inte något tv-alternativ som inte innebar en separat månadsavgift. Så himla förtjust är jag inte i att zappa.

    Även tidigare gick det många månader mellan att vi kollade på tablå-tv. Det var typ valvakan och kanske något större sport-evenemang. Allt annat streamades till samma tv-skärm via internetabonnemanget.
  • sextio­talist
    Fri 4 Sep 2020 10:42
    #10
    Friger skrev 2020-09-04 09:51:37 följande:

    Jag lyssnade mycket på Sveriges Radio förut. Dock så har jag slutat lyssna på program efter program allt eftersom dom blivit allt för ensidiga och agenda-sättande.

    Någon skillnad mellan Svt1 och Svt2 har jag aldrig märkt.

    För min del kan dom få lägga ner eländet och sänka skatten istället.

    Dom där tittarundersökningarna utförs av MMS och den sker hos folk som säger att dom tittar på gammel-tv. Den enda streaming-aktivitet som mäts är den som sker hos tv-bolagen. Dvs inte Netflix, HBO, Viaplay etc.

    MMS har länge varit kritiserade för att blåsa upp siffrorna. Det finns goda ekonomiska skäl till att göra det dessutom. För Svt är orsaken mer subtil men för reklam-tv finns det direkta orsaker till att ha höga tittarsiffror. MMS ägs till stor majoritet av tv-bolagen själva.

    Det finns mobilabonnemang med obegränsad surf. Många har dessutom fiber eller motsvarande indraget hemma hos sig. Där finns inga begränsningar.

    Jag har ett gäng ungar hemmavarande. Ingen tittar på gammelmedia. Alla streamar. TV-n är inte ens inkopplad så du kan titta på vanlig tv. De yngsta ungarna förstår inte ens konceptet som det gamla tv-tittandet innebar.

    Kollade på statistik från nätverket under Augusti. Trafiken pendlade mellan ca 30gb/dag till 110gb/dag där topparna normalt låg över helgerna.

    Jag tror det är en generationsfråga där streaming kommer att vinna i förlängningen.


    När vi valdes ut så var det en massa frågor och under tiden så började de även mäta från datorer

    Är rätt säker på att man missar massor genom att endast streama.

    Jag både streamar och tittar på tablå-tv.

    Nej, alla har inte obegränsad Internet. Det är fortfarande inte fullt utbyggt.

    Att titta på en film eller något annat på en liten bildskärm är inte ens mysigt.

    Jag sitter uppkrupen i soffan med ett handarbete.
  • Fri 4 Sep 2020 11:18
    #11
    sextiotalist skrev 2020-09-04 10:42:00 följande:
    När vi valdes ut så var det en massa frågor och under tiden så började de även mäta från datorer

    Är rätt säker på att man missar massor genom att endast streama.

    Jag både streamar och tittar på tablå-tv.

    Nej, alla har inte obegränsad Internet. Det är fortfarande inte fullt utbyggt.

    Att titta på en film eller något annat på en liten bildskärm är inte ens mysigt.

    Jag sitter uppkrupen i soffan med ett handarbete.
    Man missar massor oavsett vad man gör. Det går inte att se allt. Om du anser att vanlig tv är bättre och viktigare än streamad tv så håller jag inte med. Jag tror det handlar om vad du väljer att titta på.

    Utbudet av skräp är större på streamad tv. Men lika så utbudet av bra dokumentärer och utbildande film.

    Senast jag tittade på vanlig tv så fick jag inte upplevelsen av att det höjde mitt intellekt nämnvärt. Men det har kanske ändrat sig.

    Det finns stora bildskärmar. Jag lovar.

    Enligt MMS själva:
    "
    De aktörer vars playtjänster vi mäter är:
    SVT
    NENT Group
    TV4
    Discovery
    UR
    Aftonbladet
    "

    Alla har inte obegränsat internet. Men alla kan beställa det om dom vill via någon av mobiloperatörerna.
  • sextio­talist
    Fri 4 Sep 2020 11:28
    #12
    Friger skrev 2020-09-04 11:18:34 följande:

    Man missar massor oavsett vad man gör. Det går inte att se allt. Om du anser att vanlig tv är bättre och viktigare än streamad tv så håller jag inte med. Jag tror det handlar om vad du väljer att titta på.

    Utbudet av skräp är större på streamad tv. Men lika så utbudet av bra dokumentärer och utbildande film.

    Senast jag tittade på vanlig tv så fick jag inte upplevelsen av att det höjde mitt intellekt nämnvärt. Men det har kanske ändrat sig.

    Det finns stora bildskärmar. Jag lovar.

    Enligt MMS själva:

    "

    De aktörer vars playtjänster vi mäter är:SVTNENT GroupTV4DiscoveryURAftonbladet

    "

    Alla har inte obegränsat internet. Men alla kan beställa det om dom vill via någon av mobiloperatörerna.


    Jag har tv som avkoppling.

    Nej. Jag gillar inte att streama från telefon/dator eller surfplatta.

    Gör det i sommarhuset eftersom vi inte har mer än boxer.

    Vi har Telia tv, dyrt men vi gillar deras utbud. Netflix har vi också. Men tittar sällan.

    Flera av de serier jag följer finns inte att streama
  • Anonym (Hule)
    Fri 4 Sep 2020 15:54
    #13
    sextiotalist skrev 2020-09-04 10:42:00 följande:

    När vi valdes ut så var det en massa frågor och under tiden så började de även mäta från datorer

    Är rätt säker på att man missar massor genom att endast streama.

    Jag både streamar och tittar på tablå-tv.

    Nej, alla har inte obegränsad Internet. Det är fortfarande inte fullt utbyggt.

    Att titta på en film eller något annat på en liten bildskärm är inte ens mysigt.

    Jag sitter uppkrupen i soffan med ett handarbete.


    Man behöver ju inte ha en pytteskärm bara för att man streamar. Vi har en stor, fin skärm med bra bildkvalitet. Klassiskt placerad mittemot soffan.

    Varför skulle man missa saker för att man streamar?
Svar på tråden Kan det finnas någon som gör skillnad på SVT1 mot SVT 2??