• Alexi

    Behöver skolidrotten specialanpassas utifrån Corona?

    Nyfiken på vad som gäller runt om i landet och varför.

    Om man utgår från att skolklasser hålls ihop och är samma grupp oavsett ämne, behöver man då anpassa undervisnibgen i idrott jämfört med svenska eller matte?

    Vår skola kör idrott enbart utomhus och byter inte om men jag förstår inte riktigt varför. De sitter ju 30 barn i samma klassrum resten av dagen ändå?

  • Svar på tråden Behöver skolidrotten specialanpassas utifrån Corona?
  • Anonym (Y)

    Tänker spontant att när man springer och skriker (som barn gör på idrotten) så kommer det mer droppar som kan spridas och orsaka smitta. Är man utomhus så avdunstar dessa på annat sätt. 


    När de sitter lugnt  inne i kontrollerade former så är det en annan sak. 

  • LFF
    Alexi skrev 2020-09-04 11:28:14 följande:

    Nyfiken på vad som gäller runt om i landet och varför.

    Om man utgår från att skolklasser hålls ihop och är samma grupp oavsett ämne, behöver man då anpassa undervisnibgen i idrott jämfört med svenska eller matte?

    Vår skola kör idrott enbart utomhus och byter inte om men jag förstår inte riktigt varför. De sitter ju 30 barn i samma klassrum resten av dagen ändå?


    Mina barn går i första klass. Sen Corona kom så har man inte bytt om på gympan mer än att man tagit på sig innegympaskor om man varit inne (det är de nu tex). Under våren hade man gympa utomhus. 

    Självklart är det skillnad mellan gympa (med fart och fläkt, svett och spring) och att sitta lugnt med sina ämnesböcker.
  • Alexi
    LFF skrev 2020-09-04 12:01:59 följande:

    Mina barn går i första klass. Sen Corona kom så har man inte bytt om på gympan mer än att man tagit på sig innegympaskor om man varit inne (det är de nu tex). Under våren hade man gympa utomhus. 

    Självklart är det skillnad mellan gympa (med fart och fläkt, svett och spring) och att sitta lugnt med sina ämnesböcker.


    Fast jag förstår att det är skilnad i en kvart. Men de delar ju klassrum samtliga lektioner i veckan. Förutom just idrotten då. Och äter ihop och delar vanliga kapprummet ihop.
  • Mrs Moneybags

    Tror också man smittas lättare om man springer runt varandra inomhus jämfört med utomhus. Det är väl bra ju fler lektioner man kan ha utomhus, så länge vädret tillåter?

  • Anonym (anonym)
    Alexi skrev 2020-09-04 11:28:14 följande:

    Nyfiken på vad som gäller runt om i landet och varför.

    Om man utgår från att skolklasser hålls ihop och är samma grupp oavsett ämne, behöver man då anpassa undervisnibgen i idrott jämfört med svenska eller matte?

    Vår skola kör idrott enbart utomhus och byter inte om men jag förstår inte riktigt varför. De sitter ju 30 barn i samma klassrum resten av dagen ändå?


    Ingenting kommer göras i Sverige. Både befolkningen generellt och experter och politiker är naiva och rigida i sin egen övertygelse.

    Corona är långt mycket farligare än en svensk vill ta till sig. Och därför kommer barn fortsätta idrotta som vanligt. o.O Det är många liv som kommer bli påverkade. Om inte många flera avlidna, så kommer många fler bli sjuka, med långvariga symptom. 
  • Mrs Green

    Här har de också idrott utomhus, och inget ombyte, så har det varit sedan i mars. Jag vet inte om det är absolut nödvändigt, men det kan ju inte göra någon skada så det är väl bara bra att de är utomhus så mycket som möjligt. 

  • Anonym (Susanna)

    Nej, det smittar inte mer på gympan. Det är mer att man ska vara ute så mycket det går och det går på gympan. Det är mycket svårare att ha svenska utomhus. På min skola behöver barnen inte vänta på varandra heller vid maten, utan går när de är klara, men det är jättejobbigt, eftersom vi vuxna inte hinner vakta de som äter jättefort och går ut, och samtidigt hjälpa dem som är kvar i matsalen och äter i normal takt. 

Svar på tråden Behöver skolidrotten specialanpassas utifrån Corona?