• semipro

    Rehab efter brutet nyckelben och operation

    Hej!
    Jag har lyckats bryta nyckelbenet så illa under en löptur (landade på berg/sten) att jag var tvungen att operera in en titanplatta med 6st skruvar.

    Nu har det gått 5 veckor sedan operationen och jag börjar få upp rörligheten något i axeln/armen, men det känns väldigt långt ifrån bra.

    Finns det någon här som har liknande erfarenhet och kan säga hur bra allt egentligen kommer att bli och när skulle jag kunna börja träna osv igen.
    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Rehab efter brutet nyckelben och operation
  • Duckan
    Har du inte kontakt med nån sjukgymnast?

    Tänkte detsamma. Brukar vara några träffar med sjukgymnast och tråkiga rehab-övningar att traggla i en evighet för de flesta åkommor som kräver sjukgymnastik.
  • semipro

    Jo, absolut. Jag träffar sjukgymnast på rehab varannan vecka, men det är rätt dåliga svar därifrån "det är så individuellt" säger dom oftast, och vågar väl inte svara helt ärligt på det, om det skulle bli annorlunda.

  • Duckan

    Ok, jag förstår. Svårt läge.

    Hur känns det när du gör dina övningar då? Tänker att träning inte bör göra ont men att ex en lätt jogg funkar när du tycker att det känns okej att testa?

  • hawthorne

    Jag har inte någon personlig erfarenhet däremot har mina barn brutit det flera gånger.
    De har inte fått någon rehab utan har tränat och tävlat som vanligt så fort att de känt att de klarat av det utan alltför stora smärtor.


    semipro skrev 2020-09-04 15:06:26 följande:
    Jo, absolut. Jag träffar sjukgymnast på rehab varannan vecka, men det är rätt dåliga svar därifrån "det är så individuellt" säger dom oftast, och vågar väl inte svara helt ärligt på det, om det skulle bli annorlunda.
    Kanske för att det är just så, individuellt?
    Mina barn klarade av att börja träna efter ett par veckor, visserligen med vissa smärtor, men ändå. Hur folk upplever det är just... individuellt.

    Vilket svar ville du ha, att allt ändå går åt helskotta?
  • semipro

    Tacksam för era svar, men jag är framförallt intresserad av att höra från er (om det finns någon) som är 20+ (jag är själv 37 år) och som har opererat in titanplatta.

Svar på tråden Rehab efter brutet nyckelben och operation