• Anonym (:-))

    Internrekrytering inom offentlig verksamhet

    Jag är bara nyfiken. Vi (offentlig verksamhet) kommer kanske behöva rekrytera. I en annan del av organisationen finns en person som skulle passa väldigt bra hos oss. Måste man då gå igenom en hel extern rekryteringsprocess eller kan man internrekrytera och då typ headhunta den här personen? Jag har varit med vid rekryteringar tidigare och vet hur mycket jobb de är.

  • Svar på tråden Internrekrytering inom offentlig verksamhet
  • EpicF
    Anonym ( ) skrev 2020-09-04 23:32:16 följande:

    Jag är bara nyfiken. Vi (offentlig verksamhet) kommer kanske behöva rekrytera. I en annan del av organisationen finns en person som skulle passa väldigt bra hos oss. Måste man då gå igenom en hel extern rekryteringsprocess eller kan man internrekrytera och då typ headhunta den här personen? Jag har varit med vid rekryteringar tidigare och vet hur mycket jobb de är.


    Jag vet att vi måste lysa ut tjänsterna (också offentlig verksamhet) men det finns inget som hindrar att ni tar den personen som redan finns inom verksamheten såvida det inte kommer in en ansökan som har betre kvalifikationer.
  • Anonym (Abir)

    Om personen har alla kvalifikationer som behövs för tjänsten så kan ni med goda underlag välja hen. Men mig veterligt så måste det ändå annonseras.

  • Anonym (:-))

    Tack för svar! Då vet jag att jag antagligen har en rekryteringsprocess + en hög intervjuer i min framtid. Bra att veta när jag småplanerar min höst.

  • Anonym (Herregud3)

    Du är alltså rekryterande chef samtidigt som du verkar ha noll koll över vilka lagar och regler som gäller för offentlig verksamhet. Får ni inte gå några interna kurser om sånt här? Förtjänst och skicklighet, är det begreppet nytt för dig?

  • Anonym (Hilps)

    Det var så jag fick min nuvarande tjänst. Blev kontaktad av en chef som sa att ungefär ?vi kommer utlysa den här tjänsten, jag skulle bli glad om du söker?. (Man kan ju inte räkna med att personen är intresserad.) Sedan var det en helt vanlig rekryteringsprocess, fler än jag kom på intervju.

    Senare fick jag veta att chefen velat anställa just mig från början, men de ville och behövde sköta allting som man ska. Jag var också mest meriterad för tjänsten (det går ju att fnula lite på profilen i annonsen så att den passar en tilltänkt person) så om någon hade överklagat hade det inte varit något problem.

  • Anonym (:-))
    Anonym (Herregud3) skrev 2020-09-05 09:39:21 följande:

    Du är alltså rekryterande chef samtidigt som du verkar ha noll koll över vilka lagar och regler som gäller för offentlig verksamhet. Får ni inte gå några interna kurser om sånt här? Förtjänst och skicklighet, är det begreppet nytt för dig?


    Jag vet inte hur det är på din arbetsplats men hos oss får de blivande kollegorna vara med i samband med rekryteringar. Chefen är superbra men har inte de ingående fackkunskaper som krävs för att avgöra om en person är rätt för tjänsten. Jag har varit med och rekryterat de många av mina nuvarande kollegor = vet hur mycket tid det tar.
Svar på tråden Internrekrytering inom offentlig verksamhet