• AnnaO2

    Förskola / jobba hemma

    Min sambo behöver jobba hemifrån till årsskiftet pga Covid-19 och vi ska få vårt andra barn nästa vecka. Då får vårt första barn på knappt tre år endast vara begränsade timmar på förskolan, och inte alls på fredagar.
    Det är väldigt svårt för min sambo att jobba då vår son är hemma och jag tror inte att det kommer att fungera för mig att vara utomhus hela dagar med två barn. Vi har inga mor/far-föräldrar som kan hjälpa till, och heller inga andra. Öppna förskolan är stängd.
    Hur har ni andra löst det vid jobb hemifrån och barn som inte får vara på förskolan? Jag vet verkligen inte hur jag ska lösa situationen att min sambo behöver lugn och ro för att jobba och jag ska ta hand om två barn som kommer att vilja ha pappas uppmärksamhet. Hjälp.

  • Svar på tråden Förskola / jobba hemma
  • Selmans

    Din man får väl jobba från bibliotek/café? I värsta fall jobba från sängen med stängd dörr om ni lever trångt.

  • HannahHorvath

    På min arbetsplats får de som måste vara på kontoret vara det. Jag tänker att hans arbetsgivare får hitta en lösning på detta. Inte alla hem kan förvandlas till kontor.

  • Ebo88
    Selmans skrev 2020-09-05 23:04:24 följande:

    Din man får väl jobba från bibliotek/café? I värsta fall jobba från sängen med stängd dörr om ni lever trångt.


    Tänker som dig, om det inte går att vara på kontoret.
  • annabellelee

    Eftersom ni har två barn antar jag att ni har minst två rum och kök. Avsätt ett rum till arbetsrum, tex sätt in ett litet skrivbord i ert sovrum och håll dörren låst under dagen.

  • Litorina

    Din mans arbetsgivare har ansvaret för hans arbetsmiljö även när han arbetar hemifrån. Arbetsgivaren och han får tillsammans klura ut en lösning.

    På min arbetsplats har vi gjort så att alla som upplever att de kan jobba hemifrån gör det. På så vis blir det mindre trångt och lättare för oss som är kvar på plats att hålla avstånd. De som man inte helt har kunnat hitta alternativa platser eller arbetsuppgifter till har deltidspermitterats.

  • Litorina
    Selmans skrev 2020-09-05 23:04:24 följande:

    Din man får väl jobba från bibliotek/café? I värsta fall jobba från sängen med stängd dörr om ni lever trångt.


    Om mannen själv tycker att det är bra kan man givetvis göra så, men arbetsgivaren är skyldig att ordna en fungerande arbetsplats till TS man. Går inte det finns möjlighet att permittera.

    Att sitta på café eller i sängen är dåliga arbetsställningar som ganska snabbt kan ge förslitningsskador. Arbetsskadorna har ökat i Sverige sedan folk började jobba hemifrån. Och TS man ska absolut inte behöva betala för sin arbetsplats genom att köpa kaffe hela dagen. Det är arbetsgivaren som ska fixa det här, i samarbete med TS man.
  • Mortiscia80

    Varför skulle det äldre barnet inte få vara på vanlig förskola? Din sambo jobbar och själv är du ju föräldraledig. Då har ni rätt till minst 15 h/vecka, kanske mer beroende på kommunens bestämmelser.

  • Litorina
    Mortiscia80 skrev 2020-09-06 08:34:50 följande:

    Varför skulle det äldre barnet inte få vara på vanlig förskola? Din sambo jobbar och själv är du ju föräldraledig. Då har ni rätt till minst 15 h/vecka, kanske mer beroende på kommunens bestämmelser.


    TS barn ska inte behöva vara på förskola alls när TS är föräldraledig (om inte föräldrarna vill). Det är arbetsgivaren som ska se till att det finns en fungerande arbetsplats - inte arbetstagarens barn... :-/
  • Mortiscia80
    Litorina skrev 2020-09-06 08:42:54 följande:
    TS barn ska inte behöva vara på förskola alls när TS är föräldraledig (om inte föräldrarna vill). Det är arbetsgivaren som ska se till att det finns en fungerande arbetsplats - inte arbetstagarens barn... :-/
    Jag förstod det som att TS ville ha barnet på fsk, vilket man naturligtvis får även om sambon jobbar hemifrån, även om det är begränsad tid.
  • Litorina
    Mortiscia80 skrev 2020-09-06 08:45:00 följande:

    Jag förstod det som att TS ville ha barnet på fsk, vilket man naturligtvis får även om sambon jobbar hemifrån, även om det är begränsad tid.


    Ok, jag förstår! :) Jag tror hon skriver att barnet får vara där under begränsat antal timmar, så det är kanske en kommun med 15-timmarsregel.

    Mitt svar till dig var lite till TS och hennes man också. De ska inte behöva ha barnet i förskola för att lösa pappans arbetsmiljö, om de inte vill det av andra skäl då så klart.
  • Mortiscia80
    Litorina skrev 2020-09-06 08:50:33 följande:
    Ok, jag förstår! :) Jag tror hon skriver att barnet får vara där under begränsat antal timmar, så det är kanske en kommun med 15-timmarsregel.

    Mitt svar till dig var lite till TS och hennes man också. De ska inte behöva ha barnet i förskola för att lösa pappans arbetsmiljö, om de inte vill det av andra skäl då så klart.
    Nej, det blir ju ändå så att barnet är hemma vissa tider och det kanske inte alltid blir en lugn arbetsmiljö för sambon. Jag läste också den där länken om arbetsmiljön och som jag förstod så kanske chefen skulle kunna erbjuda en annan lokal att arbeta ifrån, om man inte kan vara på sin ordinarie plats. Vissa verkar lösa det som så att man arbetar andra tider än vanligt, kan man flexa på det sättet kanske det kan vara en idé också.
Svar på tråden Förskola / jobba hemma