• Missdecibel86

Gravid trots amning??

Planerar just nu fjärde barnet, men delammar 1,5 åringen fortfarande på natten, fick tillbaka min mens redan när hon va 10 månader.

De andra tre har jag blivit gravid med på första försöket, men fick nu höra att det kommer bli svårt pga att jag ammar, att ägget inte kan fästa. Givetvis förstår jag att det inte är garanti att det ska gå så fort även denna gången och förväntar mig inte det. Men måste jag sluta nattamma för att överhuvudtaget ha en chans tro?

Vi började försöka förra veckan och hade äl nån gång tors-lör gissar jag (stegring tors och fredag sen tog testen slut) så det är ju för tidigt att säga vad som hänt nu.

• Svar på tråden Gravid trots amning??
  • Isabelle95

Jag har ingen direkt erfarenhet utav detta så jag vet inte riktigt men jag har hört att man absolut kan bli gravid trots amning. Det ska tydligen inte stoppa något men vad vet jag. Det kanske är lite svårare men ge inte upp hoppet, försöka kan man ju alltid göra :)

• Blygmike

Helt fel att man inte kan bli gravid för att man ammar.

15 månader mellan mina barn.

Det kom upp på BVC om amning och bli gravid.

Barnmorskan sa att hon kan inte förstå varför folk tror att det är så, att det va helt fel.

• Gasellen87

Om du fått tillbax ägglossningen ska det väll inte vara några problem ur den synvinkeln. Min lillasyster blev till för ca 26 år sedan när man fortfarande trodde att amning skyddade från graviditet. Nu vet man ju bättre och det påpekar ju även bm vid efterkontrollen att amning INTE är ett preventivmedel och att man kan bli gravid även om man ammar.

• Missdecibel86

Tack för alla svar!

Ja jag tyckte också det lät konstigt.

Haft mensen tillbaka i snart ett år så ägglossningen borde också vara tillbaka tycker jag. Äl test gav stegring men ingen garanti iofs

• HeidiHR

Helammade min första och blev gravid då han var sju månader. Helammar nu min åttamånders och har precis haft missfall. Så amning är inte varken hinder för eller skydd mot graviditet! Kanske ska tilläggas att jag är 37 så inte purung ur fertilitetssynpunkt.

Svar på tråden Gravid trots amning??