• kommer­intepå­nåtnam­n
    Sun 6 Sep 2020 12:01
    1246 visningar
    8 svar
    8
    1246

    Fick barn vid 40

    Blev av en slump gravid när jag var 39. Hade träffat ny man och vi var väl inte superförsiktiga just pga min ålder... Har aldrig varit gravid eller försökt bli gravid förut, hann få en mens i det nya förhållandet och sen var jag gravid.

    Hade inte problem ingen foglossning och inget ont i ryggen. Siffrorna på kub var bra och allt såg bra ut på rul.

    Födde vaginalt på bf och det var visst prat om sugklocka ett tag men bebis kom ändå. Blev lite sydd men inget jag märker av idag (bebis är 7 månader).

    Känns som att många tror att bara för att man är över 35 så får man automatiskt ett sjukt barn eller svår foglossning eller nåt annat pissigt.

    Detta är inte min erfarenhet.

    Är med i några mammagrupper på Facebook där kvinnor betydligt yngre än mig haft svåra problem med foglossning sjuka barn och annat hemskt.

    Behöver alltså inte ha med åldern att göra.

    Ja, oddsen för kromosomfel ökar något men inte mycket. Det är fortfarande väldigt osannolikt vid 40.

    Ville bara säga det till de som är oroliga för att försöka...

  • Svar på tråden Fick barn vid 40
  • Anonym (Inga proble­m)
    Sun 6 Sep 2020 16:38
    #1

    Precis så. :)

    Själv har jag fått barn vid 37, 39 och 41. Alla friska.

    Mådde fint under samtliga graviditeter också

  • Anonym (44)
    Mon 7 Sep 2020 09:37
    #2

    Japp fick mitt 3e bara veckor innan jag fyllde 44 och hon är hur frisk som helst och hade med bra på kub , Hon blir 10 v idag .

  • Thu 10 Sep 2020 09:16
    #3

    Jag har två barn, första fött när jag var 25, andra det året jag skulle fylla 37.
    Har inte heller haft svårt att bli gravid, graviditeterna har varit helt komplikationsfria och jag har hämtat mig bra efteråt trots att själva förlossningarna inte varit så jätteroliga.
    Riskerna är högre, men det betyder inte att det inte kan gå bra.

    Sen vet man ju inte om ens graviditet har varit en lyckoträff eller om man bara råkar vara en sån person som skulle ha lätt att bli gravid även senare? 

  • Anonym (NN)
    Thu 10 Sep 2020 09:28
    #4

    Jag önskar verkligen att jag vågade vänta till 36/37 nånstans och börja få barn och sen få ett eller två till men jag vågar inte... Jag är så avundsjuk på män som kan vänta hur länge som helst, jag hade gärna hunnit göra massor när jag äntligen pluggat klart och får en ordentlig lön, lediga helger, semester osv men icke. Mina föräldrar väntade och hann göra SÅ mycket kul innan jag kom... funderar på om frysa ägg kan vara värt det för att få det liv jag vill ha. 

    I övrigt håller jag helt med dig i ditt resonemang! Min mamma som fick min bror vid 40 och mig vid 37 var alltid den piggaste och friskaste mamman bland våra kretsar och oss var det inget fel på heller. 

  • Thu 10 Sep 2020 11:10
    #5
    Anonym (NN) skrev 2020-09-10 09:28:39 följande:

    Jag önskar verkligen att jag vågade vänta till 36/37 nånstans och börja få barn och sen få ett eller två till men jag vågar inte... Jag är så avundsjuk på män som kan vänta hur länge som helst, jag hade gärna hunnit göra massor när jag äntligen pluggat klart och får en ordentlig lön, lediga helger, semester osv men icke. Mina föräldrar väntade och hann göra SÅ mycket kul innan jag kom... funderar på om frysa ägg kan vara värt det för att få det liv jag vill ha. 

    I övrigt håller jag helt med dig i ditt resonemang! Min mamma som fick min bror vid 40 och mig vid 37 var alltid den piggaste och friskaste mamman bland våra kretsar och oss var det inget fel på heller. 


    Visst är det orättvist. Hur man än vänder och vrider på det så har kvinnor ett helt annat perspektiv att hålla sig till. Även om det är som jag skrev, att vissa kvinnor säkerligen skulle kunna bli gravida långt förbi 40.
    Jag kanske är en sådan? Men det får jag aldrig veta eftersom jag inte har för avsikt att testa.

    Jag tänker dock så här, din mamma har kunnat få två friska barn i rätt hög ålder (talat utifrån statistik enbart).  Det är ju enbart positivt för dig!
  • Anonym (Helio­s)
    Thu 10 Sep 2020 11:33
    #6

    Som kvinna med svår foglossning kan jag intyga att åldern inte spelar roll. Det är mycket blandade åldrar i de nätverk för olyckssystrar som jag deltagit i.

    Grattis till barnet och att allt gick bra! :)

  • Anonym (Preci­s)
    Thu 10 Sep 2020 12:11
    #7

    Visst är det så. Folk verkar tro att så fort man passerat 35 så blir man en trött gammal mamma och barnet får alla möjliga problem liksom oundvikligt. Och samma tvärtom: att en yngre person inte kan få ett barn med ex. Downs eftersom de inte är i den uttalade riskzonen.

    Är med i föräldragrupp på Facebook med åldrar mellan 19 och 42 och problemen verkar jämnt spridda över hela spannet. Det är foglossning, svår HG eller knappt några besvär alls helt oberoende av mammans ålder.

    /38-åring med frisk bebis

  • Fri 11 Sep 2020 14:20
    #8

    Jag har fyra barn, varav två är födda när jag var 40 år (och 4 månader) resp 41 år (och 7 månader) gammal.

    Samtliga: Lätta graviditeter, inga fysiska besvär, enkla förlossningar. Blivit gravid på första försöket med alla fyra barnen.

Svar på tråden Fick barn vid 40