• Anonym (MG88)

Att välja livspartner mellan två män

Hej,

När jag var 22 år så blev jag tillsammans med en kille som jag var enormt kär i. Han var 2 år yngre. Vi hade dock en ostabilt relation och han betedde sig dåligt mot mig. Kärleken fanns där, men han var inte redo för något seriöst då. Relationen fick ett abrupt slut efter 2,5 år. Jag sörjde det länge och har alltid undrat ?tänk om?.

Idag är jag 32 år och 10 år har passerat. Och ganska regelbundet under dessa år, och trots att jag varit kär i andra, så har jag alltid tänkt på honom och vi har ibland hörts. Han har bett om ursäkt många gånger och önskar att han tänkt annorlunda. Kärleken har funnits kvar trots att åren gått, men vi har aldrig gjort mer av saken och jag har då tänkt att ?tajmningen inte är rätt?.

För några månader sedan, efter några år utan kontakt, så fick jag ett samtal från honom där han berättade om sin 360-graders vändning och att han bara ville ha mig. Det är såklart ord jag länge velat höra och mitt hjärta slog volter MEN...

..Jag är i relation med en kille sen 2,5 år tillbaka. Som jag älskar, men inte på samma sätt som jag älskat innan. Han är världens snällaste kille, något jag tänkt att jag behöver, men jag är inte kär på samma sätt som i det nämnda exet.

Jag är så splittrad och det ger mig så mycket ångest att försöka resonera rätt. Den trygga, snälla eller den passionerade, otrygga? :( Jag älskar båda på olika sätt, och i livet just nu tänker jag såklart på barn och framtid mer än någonsin. Därför blir det så svårt att veta vad som är rätt. För inget är fel..

Flera gånger har jag sagt till vänner att ?X är den jag alltid kommer tänka på och undra hur det hade blivit?. Jag vill ju inte bara nöja mig och tänka att man kan lära sig att älska (som min mamma anser).

Jag vet att ingen kan säga hur jag ska tänka, men jag hoppas att någon med liknande erfarenheter kan berätta hur ni tänkte. Eller ge mig någon vägledning i den här enormt ångestladdade beslutsprocessen..

• Svar på tråden Att välja livspartner mellan två män
  • Tecum

En klassiker bland kvinnor, den snälla killen duger inte. Sen gnäller de när den stora kärleken är otrogen eller behandlar dem illa.

Bara du kan göra valet, men om du inte kan älska den snälla killen ska du inte välja honom. Han är värd något bättre.

• Anonym (valetkvalet)

Låter som du bör vara försiktig!

* Frågade du varför han helvänt?
    * Varför är tiden rätt för honom nu helt plötsligt?
    * Har det tagit slut med någon tjej helt plötsligt och han är singel?
    * Vet han att du är i en relation?

Kom ihåg att du inte egentligen känner honom som han är idag, du har bara minnena från förut.

Det kanske är något ni behöver spela ut?
    Men du har en pojkvän du älskar som du beskriver är snäll och bra men som du inte älskar som du älskat förut. Har känslan för de andra du älskat förut varit starkare och mer passionerad?

Om din kärlek för din nuvarande pojkvän inte räcker så ska du göra det rätta och vara ärlig i att du inte har de rätta känslorna.
    Som du skriver behöver du välja hur du vill ha det och sedan inte titta tillbaka. Och ja, då riskerar du förlora allt. Men så är det i kärlek ;).

Det låter i nuläget som du inte vet ifall någon av dem är rätt för dig?
    Ta ett steg tillbaka och tänk efter vad som är rimligt. Vad är verkligt, vad är minnen, vad vet du, vad har du i nuläget och vad vill du verkligen ha i framtiden?

Jag håller inte med ovanstående att snälla killar inte skulle duga för kvinnor. Den "stora kärleken" med passion kan man få med snälla, goa killar också!

Det är inte nödvändigt att killen som hörde av sig efter så lång tid är en badboy, men då han gjorde det så plötsligt och förklarar sin starka kärlek så starkt tycker jag du ska se det som en liten varning och ställa frågan "varför nu"?

• Anonym (T)

Det händer mycket på 10 år. Varför är han så säker på att han vill ha den du är nu?

Det är inte heller säkert att han är en bättre person nu än då, han kan vara en sämre. Gamla drömmar blir inte mer rosa för att tiden går. Jag skulle vara mycket misstänksam om jag var du.

• annabellelee
    Tecum skrev 2020-09-06 23:04:47 följande:

En klassiker bland kvinnor, den snälla killen duger inte. Sen gnäller de när den stora kärleken är otrogen eller behandlar dem illa.

Bara du kan göra valet, men om du inte kan älska den snälla killen ska du inte välja honom. Han är värd något bättre.

På vilket sätt är det en klassiker bland kvinnor? Jag och många med mig har valt snälla, trygga män, inte av feghet utan för att vi älskar dem. Min snälle, trygg man är mitt livs stora kärlek.

Uppskattar du att man generaliserar om män lika mycket, och påstår att alla män är våldtäktsmän, att män är opålitliga, struntar i sina barn osv, fastän det bara gäller en viss andel av männen?

Och varför skuldbelägger du kvinnor som har blivit bedragna och misshandlade och påstår att de valt det själv? Varför tar du bort ansvaret från gärningsmannen? Vidrigt.
  • annabellelee

Till ts: du måste nog prova med "din stora kärlek", för det verkar ja inte som du kan släppa honom.

• Anonym (optimister)

Nej, kvinnor vill ha allithop faktiskt. Men ibland finns det inte i samma man.

Lite läsning:

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-attraction-doctor/201501/nice-guys-or-bad-boys-what-do-women-want
  • Anonym (wwww)

Det är HELT obegripligt att han skulle kunna veta att han vill ha dig nu, efter flera år utan kontakt. Gå inte på den grejen! Han kanske tror sig själv men om ni skulle bli ihop nu så skulle ni behöva lära känna varann på nytt, som om ni vore två okända personer för ni är INTE de ni var när ni var runt 20! Det kommer helt garanterat inte vara som den där nostalgiska känslan/minnet som finns. Det skulle säkerligen vara underbart i starten, nyförälskelse osv - men sedan är det ändå rätt troligt att ni inser att ni vuxit ifrån varann på de där 10 åren. 

Eftersom du inte är singel nu så är väl svaret rätt enkelt: det kommer inte att hända. Om du gör slut med din nuvarande kan du givetvis göra vad du vill, men var inte otrogen osv. 

• Anonym (Sverre)

Exakt!
    Svenska kvinnans lyxproblem. Många har inte ens någon, men svenska kvinnan är velig och klagar över att hon inte kan välja. Vem av männen är perfekt och duger åt mig?
    Och så finns det folk som svälter. Där kan man tala om problem.

www.familjeliv.se/forum/thread/80601205-den-klagande-svensken
  • Anonym (valetkvalet)
    Anonym (optimister) skrev 2020-09-07 06:16:42 följande:
    Nej, kvinnor vill ha allithop faktiskt. Men ibland finns det inte i samma man.

Lite läsning:

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-attraction-doctor/201501/nice-guys-or-bad-boys-what-do-women-want
    ...och ibland så gör det det ;)
    Det behöver inte alltid vara antingen eller. Och varför ska man inte vilja ha alltihop? Det vill ju många män också.
    Vänligen generalisera inte om vad alla kvinnor/män vill ha för alla vill inte ha samma sak....
  • Anonym (Sverre)

Kvinnor är bortskämda och blir aldrig nöjda. Det har jag läst. Och det är kvinnor själva som har skrivit det.
    Den Svenska Prinsessan i synnerhet är bortskämd och blir aldrig nöjd. Inte mycket som duger åt henne.

Svar på tråden Att välja livspartner mellan två män