• Kvällssol

Hur startar man en utredning?

Hej
    jag och min man har försökt i drygt ett och ett halvt år.
    Det händer inget och nu har vi börjat prata om att göra en utredning.
    Var ska man börja? Ska man ta kontakt med gyn eller finns det speciella avdelningar?

• Svar på tråden Hur startar man en utredning?
  • Lucifer

du kontaktar kvinnokliniken och säger att du vill börja en utredning.

• HannaCecilia

Du ringer till gyn och ber om en utredning. Vill du ha remiss för utredning så ringer du till din husläkare och får komma dit först sen skickar hon/han en remiss till gyn. Brukar gå fortare om man har en remiss.
    Du kan även gå genom vårdcentralen/husläkare på utredning tror jag, men jag tror det är bekvämast med gyn, blir inte så mycket åkande hit och dit då utan du har allt på ett ställe.

• TheBlueRose

Du kontaktar din gynläkare....Ring redan imorron för en tid....

Du kommer mest troligt få Pergotime utskrivet,,(fast att du har ÄL)...
    Du fårköra på några kurer..Om det inte hjälper, så kollar dom alltid mannens sperma..
    Om det är OK,,så går dom vidare till dig,,med titthåls-op, där som kollar om du har endo, fria passage vägar i äggledarna,,mm....

• Kvällssol

Tack för era svar.
    Jag ska ringa imorgon.
    Kram

• HannaCecilia

När ni väl kommer in på utredningen så frågar de lite om er medicinska histora, om ni har barn sedan tidigare och lite om er. Vissa får träffa en kurator innan de får börja med utredningen. Du kommer få göra en vanlig gyn undersökning. Ni får troligen en remiss för sperma prov direkt och du kommer troligen en tid för antigen med kontrast eller titthål kolla passagen i äggledaran, hur livmodern ser ut, om du har endomtris m.m. Efter det så kommer du förmodligen få pergotime utskrivet, även om du har ÄL. Nu är det inte säkert att det kommer gå till så för er, utan hur utredningarna utförs skiljs kraftigt åt mellan landstingen och så här gick min till.

• HannaCecilia

The blue rose: Vi skrev visst samma

• Kusin Knase

Pergo och titthålsoperation känner jag inte alls igen, det är inte alltid det är så. Spolning av äggledarna fick jag däremot göra.

• LillaAnna72

Jag fick lämna blodprov, spolaäggledarna och göra kontraströntgen. Har inte hört nåt om nån titthålsoperation!

Svar på tråden Hur startar man en utredning?