Inlägg från: Anonym (Samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma)

HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"

Kan inte låta bli att undra om du är samma person som skrev liknande tråd för några månader sedan. Men nu ändrat om lite i ålder på barnen för att det inte ska märkas

• Anonym (Samma)
    Anonym (Henrietta) skrev 2020-09-07 20:46:19 följande:

Min tanke med, jag tänkte på den tråden där den fanns en äldre flicka som var sjuk hela tiden och ts tyckte att det var jättejobbigt att flickan kom överhuvudtaget eftersom hon var sjuk så mycket. Helst tyckte den ts att det skulle räcka om flickan endast kom när hon var helt frisk, vilket skulle i så fall bli några veckor på sommaren.

Var det den tråden du också tänkte på?

Tänkte även på en annan tråd där den ts inte heller ville att den äldre flickan skulle komma alls för ts var så rädd att flickan skulle "sätta sig på" det mindre barnet, välta ikull honom etc. för hon menade att flickan hade ingen kroppskontroll alls. I båda de trådarna berättade också ts att biomamman helst ville bli av med flickan även på sina egna veckor.

Jo precis den första tråden du nämner
  • Anonym (Samma)
    Anonym (nia) skrev 2020-09-07 20:51:37 följande:

Var tionde familj i Sverige är ombildad familj så det kan mycket väl dyka upp liknande problem flera gånger. Eller vad var det som var så likt att du behövde fundera på det?

Hela sättet ts formulerar sig. Framförallt gällande att mamman borde vilja ha sitt barn så mycket som möjligt (men tydligen inte pappan). Att pappan är känslig osv.

Men visst kan det absolut vara en annan trådstartare denna gång
  • Anonym (Samma)
    Anonym (nia) skrev 2020-09-07 21:01:05 följande:

När du säger att ts jar sagt att pappan är känslig, hur tolkar du det då?

Nu hänger jag inte med på vad du menar?

Låt oss släppa detta och låta ts själv svara på om det är samma person eller inte
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2020-09-07 21:13:58 följande:

Jag känner i alla fall som du. Mina barn är alltid välkomna till mig och gud vet hur många gånger jag hämtat dem när de varit sjuka, ledsna eller bara haft hemlängtan.

Bonusbarnens mamma är precis tvärtom. Hon vill absolut inte veta av dem när hennes vecka är slut. Sjuka eller ej. Helst ska vi hämta dem lite tidigare och lämna dem lite senare också. Hon har alltid barnvakt, åker alltid till akuten på barnveckan och planerar in aktiviteter när barnen är där. De nya barnen hon har med sin nuvarande lämnas däremot inte bort...

De är såklart ALLTID välkomna hit. Men ibland saknar barn sin mamma (eller pappa för den delen) och jag FATTAR INTE hur man inte kan vilja vara med sina barn??!!!! Gaah!

Det du beskriver låter ju inte riktigt som det ts skriver?

Hennes största problem verkar vara att de vabbar mycket?

Har man det som du, och om det är det ts försöker beskriva, så är det naturligtvis beklagligt. Framförallt för barnets skull
  • Anonym (Samma)
    Anonym (nia) skrev 2020-09-07 21:19:09 följande:

Nej, jag släpper det inte. Tråden som du och Henrietta diskuterade, som ni anser verkar liknande, du säger att pappan där också var känslig. Jag letade upp var ts i den här tråden sa att hennes man är känslig. Jag undrar hur du tolkade "känslig". Jag tror nämligen inte att det är samma slags "känslig" som det handlar om men det lättaste vore att du berättar hur du tolkade att han är när han är känslig.

Ah okej. Jag har varken tid eller ork att gräva mer i det. Så låt oss som sagt lämna det till ts att besvara
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Rätt tänkt) skrev 2020-09-07 21:20:39 följande:

Du tänker helt rätt ts. Självklart ska barnet stanna där barnet blev sjukt. Barnet ska inte vidare till ett annat hem och smitta ner andra, speciellt inte om det finns andra barn i det andra hemmet. Sunda förnuftet i huvudet säger ju det. Varannan vecka ska inte vara till vilket pris som helst, vad är detta för dumheter att skicka över barnet till er prompt bara för att det är bytesdagen. Den där bytesdagen upphör att gälla vid sjukdom om man inte är helt dum i huvudet.

Jag förstår hur du tänker. Fast samtidigt. Gränsen för feber på förskola, iaf hos oss, går vid 38,2.

Nu är detta barns temp 37,7 och man kanske på ett sätt kan ifrågasätta om barnet verkligen ska räknas som sjuk. Och om barnet alltid ska stanna där hen är lite förkyld? Med tanke på att många barn är snuviga i princip jämt så blir det kanske svårt att anse att man ska stanna hos den man är

I det läget.

Naturligtvis. Är man sjuk och sängliggandes bör man inte byta boende. Men i det fall ts beskriver så uppfattar jag det som att barnet bara är lite hängigt? Nu har vi dock Corona att beakta, dock tolkar jag ts fråga som mer generell
  • Anonym (Samma)
    Anonym (nia) skrev 2020-09-08 08:28:25 följande:

Det låter konstigt att en förskola sätter en febergräns, stämmer verkligen det? Hos oss skulle de aldrig använda termometer. I min familj har vi låga temperaturer så 37,7 är feber för oss. Inte hög feber men ändå feber. Vi är feberfria när vi har temperatur under 37. Har vi 38,2 så har vi definitivt feber men jag skulle inte använda det som en gräns som avgör när barnet ska stanna hemma eller inte. 

Däremot skulle jag anse det upp till föräldern att avgöra. Just nu kanske det inte är så lämpligt att släpa med sig hängiga barn till arbetet men under normala omständigheter skulle jag låta det vara upp till föräldern. 

Det där med om "lagt barn ligger" eller "sjukt barn stannar där det är", det har diskuterats hundratals gånger. Det blir ändå bara en åsiktsfråga och något som blir upp till föräldrarna att förhålla sig till. Tyvärr blir bonusmamman ofta lidande i de fall hon inte håller med om hur föräldrarna avgör, för hon brukar få svårt att få sin röst hörd. Frågan blir då hur man förhåller sig till det som föräldrarna avgör. 

Här skickas barn hem om de upplevs sjuka. Alternativt feber på 38,2 men pigga ändå. Kanske skulle förtydligat det.

Naturligtvis borde mamman inte haft med sig barnet till arbetet
Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"