Anonym (Fundersam bonusmamma) skrev 2020-09-07 18:12:40 följande:
Jag ger ingen skuld här, jag vill bara förstå och ha input!
Detta har inget att göra med kön.
Jag försöker förstå (från mamma till mamma) varför hon gör som hon gör, eftersom inte ens jag gör så här trots att jag inte är hens riktiga förälder?
Och som jag skrivit tidigare så har hans pappa vabbat extremt mycket redan. Väldigt mycket mer än henne. Och nej, hon är inte en ensamstående med ekonomiska problem what so ever!
Du sa tidigare att du funderade på om det är för att ni är två, så därför lät det nog som att hon var ensamstående. Det där gör mig i alla fall så förbannad, det känner jag igen, att man ser det som en fördel att pappan har en sambo, ni är ju i alla fall två. Eller att man redan har ett till barn att ta hand om och då kan man ju lika gärna ta hand om två. Det är inte hennes sak att planera vad som är "lika bra".
Men det största problemet här är ju att det hamnar på dig och att du accepterar det. Så länge pappan går med att gå mamman till viljes så kommer det att vara så här. Ni kan inte förlita er på hennes goda vilja eller att man som förälder borde vilja vara med sitt barn. Vänder man på det så visar hon ju att hon har fullt förtroende för pappan när hon låter barnet vara mer hos honom, och för dig också. Hon blir inte en dålig mamma bara för att hon låter sitt barn vara mer hos en bra pappa och bonusmamma. Problemet är ju här att det hamnar på dig utan att du har något att säga till om. För jag uppfattar det som att det är pappan som accepterar att ni/du tar vabben. Det behöver inte du acceptera. Tala om för honom att nästa gång han går henne till mötes på hennes vecka så får han se till att stanna hemma och vabba själv. Vill han inte stanna hemma och vabba själv i den omfattningen som kommer han att bli tvungen att säga nej när hon ber honom. Hur hon väljer att göra med ett sjukt barn är tyvärr inte heller något ni kan göra något åt.
Det är helt okej att inte orka/vilja ta hand om ett barn till när man har en 3,5-åring och en till på väg. Du får säga nej. Precis som hon får fråga pappan om han kan ta vabben fast det är hennes vecka. Fråga får hon och han kan säga nej. Men du måste säga nej först, annars kommer han att fortsätta att stötta henne före dig.