• Anonym (XXX)

HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"

Själv förstår jag mig inte på styvföräldrar som låter sig utnyttjas på det där sättet, som du gör. Det är de biologiska föräldrarna som ska vabba, och komma överens med varandra om vem av dem som ska vabba. Inte du, och inte den biologiska mammans eventuella nye sambo eller make. Kan de inte klara upp detta sinsemellan, så får de väl vända sig till socialtjänsten. De kanske kan få en kontaktfamilj som barnet kan vara hos ibland när det är sjukt? Eller så får de använda sig av en barnvaktstjänst - man kan göra RUT-avdrag för det. 

Vidare förstår jag inte, varför det är just den biologiska mamman du skäller på, för att hon och din man har delat upp tiden med barnen 50/50. Det är väl i så fall lika illa, att din man inte vill se sitt barn mera? 50/50 är en så bra och rättvis födelning som det är möjligt att göra, när man är två personer som ska dela på någonting - oavsett vad det är. 

Nu med coronan är det mycket som är speciellt, dock. Där tycker jag att du har rätt, att har ett barn corona så ska det inte flyttas till den andra familjen, så att de också blir smittade. Detta skulle till och med bryta mot smittskyddslagen, vilket många verkar glömma bort. Men man får ju testa barn nu, så det borde inte vara något problem att ta reda på om barnet har corona. Har det en vanlig förkylning, så tycker jag att det ska hem till er. Det skulle ju inte funka annars, eftersom många barn är lite småsjuka hela vintrarna. Grundregeln måste vara, att barn är hos den förälder det ska vara hos, den veckan, även om det är sjukt. (Men som sagt inte, om det handlar om en sjukdom som hanteras av smittskyddslagen.)

Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"