• Anonym (Åse)

    Väckning av barn?

    En fundering, ni som har barn i lågstadieåldern hur väcker ni dem på morgonen? Är det vanligt att det räcker med ljud/verbalt? Vaknar de av mobillarm, väckarklocka, att ni ropar eller liknade?

    Mitt barn vaknar absolut inte av ljud. Kan vakna spontant innan man väcker någon gång ibland, men då har det inget med ljud att göra.. Men om man behöver väcka så måste man lyfta upp barnet i sittande och väckningsproceduren tar några minuter.

    Har faktiskt inte reflekterat tidigare över att det skulle vara något konstigt Därför undrar jag hur det är för andra. Är det normalt för barn i lågstadieåldern att inte kunna vakan av ljud? Ni som har äldre barn får gärna svara om det ändrades i en viss ålder.

    Kan tillägga att det är inget som helst fel på hörseln.

  • Svar på tråden Väckning av barn?
  • Anonym (C)

    De har ju vaknat av att jag kommer och säger godmorgon och klappar på dem. Men inte av mobilens alarm. Det är först i högstadiet som sonen börjat vakna av alarmet. 12-åringen vaknar inte av alarm. Båda är morgonpigga och vaknar lätt, när de vaknat har det alltid varit full fart direkt.

  • cosinus

    Två av mina barn har vaknat superlätt på morgonen. Vilket liten ljud eller viskning har fått upp dem ur sängen.

    De två andra, not so much, där har det mer varit att lyfta upp ur sängen och bära ner i soffan. Ja inte på lågstadiet för då var de för tunga men man har fått sitta/stå kvar tills de faktiskt själva kommit på fötter och börjat gå för annars har de bara rullat ihop sig i en boll och somnat om utan att ens veta att man varit där. De har dessutom kunnat sova igenom vilka oljud so helst. Den yngsta som går i fyran nu skulle jag aldrig lita på med ett alarm, den äldre i åttan skulle vara smart nog att sätta alarmet så långt bort att han måste ur sängen så han skulle ta sig iväg själv om han måste. Men eftersom han börjar ganska sent så brukar jag väcka innan jag åker hemifrån.

  • Anonym (L)

    Behöver aldrig väcka min 8-åring. Hen är uppe och skuttar vid 06 oavsett dag... Hen vaknar oerhört lätt. Har hen mot all förmodan inte vaknat innan mig så gör hen det när mitt alarm sätter igång på telefonen 06.30.


    Däremot var min lillebror som ts beskriver, han vaknade inte av ljud utan mamma/pappa fick lyfta upp honom ur sängen och ställa honom upp för att han skulle kvickna till. Han är nästan så fortfarande, har fått köpa en alarmklocka som vibrerar och ringer i 100db för att vakna som står på andra sidan rummet så han måste ställa sig upp... Han är 30+ idag.

  • Anonym (Åse)

    Inte ensam om detta då. Barnet brukar vakna spontat ett par gånger per natt. Brukar sällan somna i bilen, men om det händer är det samma där, vaknar inte av några som helst ljud.

  • Anonym (mami)

    Min 8-åring vaknar inte av larm. Han är inte svårväckt. Vaknar av att jag går in, säger gomorron och klappar honom. Men han vaknar inte av larm.

Svar på tråden Väckning av barn?