Inlägg från: Anonym (Hencucken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hencucken)

Är det på tiden att godhetsnarkomani börjar klassas som en psykisk sjukdom?

Anonym (Samarit) skrev 2020-09-09 12:04:30 följande:

Kanske behövs diagnoskriterier för människor som blir provocerade av generositet och snällhet, s.k. godhetsfobiker.

Det handlar mer om att de utsätter både sig själv för fara, och andra. De skapar ofta destruktivitet för sin omgivning, som får ta smällen.  
  • Anonym (Hencucken)
    Anonym (Samarit) skrev 2020-09-09 12:04:30 följande:

Kanske behövs diagnoskriterier för människor som blir provocerade av generositet och snällhet, s.k. godhetsfobiker.

Nu ska inte den här tråden handla om migration och invandring m.m. Det finns andra trådar för det! Men ett bra exempel på kollektiv eller institutionaliserad godhetsnarkomani är ju landet Sverige. Som tagit emot så många människor bara för att synas som hjältar och goda föredömen i världen. Smällen har dock befolkningen fått ta, och alla de invandare som kommit hit och som hamnat i utanförskapsghetton.

Det är ett exempel på hur godhetsknarkerier kan skapa destruktivitet och problem för den omgivande miljön. Ville bara ge ytterligare ett förtydligat exempel på vad jag menar.
  • Anonym (Hencucken)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-09-09 12:04:24 följande:
    Nu verkar du störa dig väldigt mycket på andra människor som inte är som dig.

kan du ge ett exempel, en artikel eller liknande, om någon människa som inte skaffar barn enbart pga miljön? Och som inte är ett skämt, ironi, eller liknande.

(som tex om jag får kritik för mitt flygande utomlands för nöjes skull, svarar jag att jag iaf inte har några barn för att tysta kritiken mot mig)
    Nu när du fått flera exempel, vilka tog mindre än 30 sekunder att hitta, vad är din åsikt om svenska män och kvinnor som vägrar skaffa barn för miljöns skull?

Är de normala eller bara jävligt WRONG?
  • Anonym (Hencucken)
    Anonym (Samarit) skrev 2020-09-09 12:42:00 följande:
    Jag ser inget fel med det alls. Om man vill ha barn eller inte är ett personligt beslut som andra inte har med att göra.

Vad menar du är problemet? Är det fel på de som inte vill ha barn av andra skäl också? Har vi en samhällelig plikt att föröka oss?
    Klart att man inte måste ha barn. Det får folk bestämma själva.

Problemet blir mer varför man inte vill ha barn, det är problemet. Detta kanske är folk som innerst inne vill ha barn och som skulle må bra av det, som haft en sådan önskan hela livet. Men som nu ändrat sig hastigt, eftersom de är förvirrade själar som drivs av ångest och skuldkänslor, som påtvingats av samhällets. 

Det blir ju lite löjligt när de inte kan skaffa 1 barn för att de känner en sådan skam, samtidigt som andra skaffar 10 barn utan problem. Det är skamkänslor som projicerats på de här stackarna, och som de är programmerade att känna.   
  • Anonym (Hencucken)
    Anonym (Samarit) skrev 2020-09-09 12:57:13 följande:
    Men ge dig. Folk som har andra åsikter och värderingar än du är inte sjuka.
    Jag förklarar bara för dig att en del människor inte drivs av sina åsikter, utan av undermedveten instabilitet. De agerar irrationellt, och drivs ofta av skamkänslor som de blivit påtvingade att känna. I de här extrema fallen så är det förmodligen inte tal om att ha andra åsikter, utan att man är förvirrad och inte mår bra. Det är därför man behöver hjälp. Så man kan reda ut på vad det konstiga beteendet beror på. Det är ju synd om de här stackarna i framtiden står där helt barnlösa när de kunde fått barn, och sedan ångrar sig brutalt.

Sedan finns det de som inte vill ha barn, men det är en annan sak. Det är skillnad på det och att inte skaffa barn på grund av påtvingad skam. Skam som projicerats av propagandister.  

• Anonym (Hencucken)
    FDFMGA skrev 2020-09-09 12:58:10 följande:
    Hmm, ska SD-stapo gå in och fråga alla barnlösa på vilka grunder de är barnlösa och de som säger att de inte vill skaffa barn på grunder som inte godkänns av staten få en psykiatrisk diagnos.

Inte ens förmågan att ständigt ha otur när man tänker borde rendera en psykiatrisk diagnosTomte
    Jag tycker att man för det första ska kunna klassas som psykiskt sjuk, om man lider av Godhetssyndromet. Sedan är det upp till individen själv eller dennes anhöriga att söka hjälp, precis som alla andra sjukdomar.

När det gäller att inte vilja skaffa barn så finns det de som gjort det valet, baserat på olika saker. Men när valet kommer av att de är tvingade av en viss individ, eller undermedvetet tvingade av propagandister som fått de att bli instabila, så har samhället en skyldighet att hjälpa till.

Det handlar om att hjälpa de, inte döma de.
  • Anonym (Hencucken)
    Anonym (Samarit) skrev 2020-09-09 13:13:25 följande:
    Och så finns de människor som är rädda för det de inte förstår och sjukdomsklassar det.
    Det är inte rationellt, patologiskt. 
  • Anonym (Hencucken)
    Anonym (Samarit) skrev 2020-09-09 13:13:25 följande:
    Och så finns de människor som är rädda för det de inte förstår och sjukdomsklassar det.
    Det kallas ju klimatångest. De drivs ju av undermedvetna känslor som samhället har fått de att känna. Sedan om 20 år när de börjar vakna till så kommer de ångra sig, vem ska då hjälpa de? Du?

Bättre att de får hjälp. I vissa fall så är medicinering och samtalsterapi nog befogat. 
  • Anonym (Hencucken)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-09-09 13:18:10 följande:
    De flesta visade ju att barn är dåligt för klimatet, inte att specifika personer avstår. Det tycker jag är logiskt inga barn = inga människor som konsumerar en massa saker = bra för klimatet

Som jag som inte ville betala, för att läsa vidare. Hur visar det att specifika personer avstår.
    "Hur kommer de barn vi föder nu att påverkas av klimatkrisen? Och ska vi ens skaffa barn när vi redan är så många som tär på jordens resurser? Dessa frågor lyfts nu allt mer i samhällsdebatten. Men att avstå från att skaffa barn är inte lösningen på den ekologiska kris vi befinner oss i, anser meteorologen Martin Hedberg.

?Det är ju det samhälle vi lever i här och nu som är problemet. Inte att vi föder barn?, säger han."

Ja det fanns 3 personer en tysk, en turkisk och en amerikansk man som istället adopterade. var är de svenska?

Ja, de är ju extrema, men är detta verkligen ett samhällsproblem?  (och alla andra anledningar till att folk inte vill ha barn, är dem mer ädla)
    Godhetssyndromet generellt blir ju ett problem för de individer som lider av det, och för deras närstående. De måste få hjälp så de kan må bättre. 
  • Anonym (Hencucken)
    Anonym (hm) skrev 2020-09-09 15:48:45 följande:

Många som försöker göra gott gör det för att de faktiskt bryr sig. Inte för att de söker bekräftelse och godhetspoäng. Alla är inte själviska rövhål utan många vill bara göra samhället lite bättre. Om det är svårt för dig att förstå så säger det mer om dig än om dem. 

Du verkar inte ha följt med i tråden så bra. Jag har ju flera gånger förklarat att det inte är ett problem att folk hjälper andra i vardagen osv. Men när det går till överdrift så är det att betraktas som patologiskt. Och det är där diagnosen kommer in. Det kallas Godhetssyndromet.  

När man har en småbarnsfamilj och man låter okända grovt kriminellt belastade 16-20 åringar bo hemma hos sig, så utsätter man andra för stor fara. Det finns flera fall som jag kan länka till där sådana individer, eller överåriga asylsökanden från exempelvis Afghanistan förgripit sig på familjens barn.

Eller kollektivt när man som svenska staten ska agera föredöme i världen, i strävan efter att framstå som så bra och goda som möjligt, och man skapar enorma inhemska problem med en överdriven massinvandring. Som bevisligen resulterat i enorma problem både för Sverige som land, och alla de invandrare som dumpats i förortsghetton. Med resultatet att folk lever i utanförskap, ungdomar hamnar i gäng och mördar varandra osv.    
  • Anonym (Hencucken)
    Anonym (Rabarber) skrev 2020-09-09 18:23:30 följande:
    HAHA! Nädu, det behövs inte.

Du kanske skulle hitta något viktigare att engagera dig i än hur andra väljer att leva sina liv? Det brukar nämligen indikera att man inte har mycket till eget dito.
    Jag bryr mig inte om hur folk lever sina liv, så länge de inte skada andra. Nu var ju frågan om svenskar som vägrar skaffa barn för miljöns skull en rad av hela min trådstart, som blivit överdrivet diskuterad i tråden. Men egentligen kan man ju säga så om allt då, att man inte ska lägga sig någonting. Om folk knarkar ihjäl sig, ska man inte lägga sig i det heller bara för att de skadar sig själva?

Men när det gäller det övriga godhetsknarkandet, vilket är min poäng med tråden, så är ju problemet att många faller illa på grund av det. Både individerna själva och deras omgivning i form av barn och annat. Främst deras omgivning. Och det är då de behöver hjälp. Ni ska diagnostiseras i syfte att få hjälp. I syfte att andra inte ska komma till skada.
  • Anonym (Hencucken)
    Lönnsirap skrev 2020-09-09 13:34:20 följande:
    Hur har du tänkt rent konkret kring vården för de stackare du vill diagnostisera?

Ska de vara en del av psykiatrin att skydda människor från att vilja göra gott?

Hur ska dessa människor få hjälp?

Personligen ser jag inte problemet med situationerna hos de du kallar "godhetsknarkare", snarare är väl problemet att människor som är kapabla till grovt kriminella saker vandrar mitt ibland oss....

Samt att vi faktiskt har miljöförstöring på planeten och att vi behöver ta ansvar för detta på olika sätt.

Människor som vill frälsa världen på ett eller annat sätt kan vara irriterande, men det är faktiskt inte samma sak som att de är sjuka!

Att göra goda saker ger energi och naturligtvis kan det finnas folk som försöker fixa sin ångest på detta sätt... Men personligen tror jag att en del bara vill sjukdomsförklara sådant de inte gillar, eller förstår.
    Men det är som med alla andra psykiska sjukdomar. Ingen kan tvinga dig att söka vård så längde du inte skadar andra. Men när andra kommer till skada så ska du utredas och möjligen läggas in med tvång.

Vad gäller sedan för behandling? Samtalsterapi är bra. Finns olika former. Att personen lär sig koppla bort media, sociala medier osv är också bra. Att personen lär sig att bryta kontakten med andra som får personen att agera som den gör och som uppmuntrar till det. Eventuellt kan bakomliggande problematik medicineras, exempelvis ångest om sådan råkar finnas.

Ta familjer som bedrivit utslussningsverksamhet för grovt kriminella män/ungdomar. Som har barn som har blivit utsatta för övergrepp av en sån där ungdom. En sådan förälder borde ju exempelvis läggas in med tvång. Har man småbarn hemma, speciellt flickor med även pojkar, så ska man inte bedriva sådan verksamhet och godhetsknarka med sina barn som insats!
  • Anonym (Hencucken)
    FDFMGA skrev 2020-09-09 14:17:30 följande:

Jag hörde om ett mycket svårartat fall av godhetsnarkomani i förra veckan, så besvärligt att endast de skickligaste SD-läkare skulle kunna hantera fallet.

Det handlade om en kvinna som ringde till Ring P1 och berättade att hon brukar stanna vid övergångsställen och vinka förbi bilar och bussar, trots att de egentligen ska ge henne företräde. Hon berättade att hon ofta möts av ett leende eller en tacksam gest - och så sa hon att hon blir glad när hon ser andra bli gladaSolig

Det är ett lite märkligt beteende eftersom övergångsstället har en funktion i samhället. Med sitt konstiga beteende riskerar kärringen göra så att bilisterna slutar stanna vid övergångsställe. Om alla människor skulle agera som henne så hade vi sannolikt fått betydligt fler olyckor där kanske barn dog.

Men är hon sjuk? Nej. Däremot är det ett tidigt tecken och en indikation på att saker inte står helt rätt till. Hennes omgivning bör vara vaksamma på eventuella förändringar.
Svar på tråden Är det på tiden att godhetsnarkomani börjar klassas som en psykisk sjukdom?