• Mirandisen97

    Äta ofta?!

    Hej hej!

    Då jag är nybliven mamma till mitt första barn och inte vet något om något så tänkte jag höra fall någon med mer erfarenhet kring amning ????

    Märker rätt ofta att lillen vill äta med två timmars mellan rum typ, han får suga tills han är nöjd vilket är typ en timme.. samt att jag får pumpa ur bröstet efteråt då jag har amnings napp ???? men blir osäker på om han verkligen blir mätt som han skall. Han ligger bra till i vikt men då BVC nämnde att han inte kan behålla mat fall han äter ofta blir jag fundersam på hur jag skall göra? ????

    Detta upplever jag är oftare på dagarna än kvällarna med??????? Kväll å nätter håller han sig 4/5 timmar ????

  • Svar på tråden Äta ofta?!
  • Jemp

    Låt honom amma. Amningen stimulerar mjölkproduktionen (och har också andra nyttor som närhet osv). I perioder ammar de nästan konstant men det jämnar ut sig med tiden.

  • Anonym (Mamma)

    Oavsett om han behåller maten eller inte (märkligt sätt att uttrycka sig) så ska du naturligtvis mata när bebis vill och hur länge bebis vill. Ligger han bra på kurvan behöver du inte vara orolig.

  • syntharen

    Ja nyfödda bebisar, och även äldre, äter så ofta. Dom vill gärna ligga vid bröstet hela tiden, speciellt på kvällarna. Det är så dom ökar produktionen. Ju mer dom ammas ju mer mjölk produceras. Och det är jätteviktigt för dom växer ju så snabbt när dom är så små. Det värsta du kan göra är att bli orolig för att din mjölk inte räcker till för det gör den. Och det där med att han inte kan behålla maten om han äter för ofta är bara struntprat. Vissa bebisar kräks ofta men det betyder inte att man ska ner på amningstillfällena. Amning är mer än bara mat, det är närhet, trygghet och anknytning. Amma på första signal även om det var 20 min sedan han ammades senast. Ibland får man sitta flera timmar och bara amma, ladda upp med bra serie, snacks och vatten och en dag så kommer din bebis ha längre stunder utan att vilja ligga vid bröstet

  • Anonym (Tvåbarnsmor)

    Min lilla åt varje timme ibland, särskilt på kvällarna och nätterna. Detta var de första tre månaderna typ.

  • Anonym (Tvåbarnsmor)
    syntharen skrev 2020-09-08 16:38:32 följande:

    Ja nyfödda bebisar, och även äldre, äter så ofta. Dom vill gärna ligga vid bröstet hela tiden, speciellt på kvällarna. Det är så dom ökar produktionen. Ju mer dom ammas ju mer mjölk produceras. Och det är jätteviktigt för dom växer ju så snabbt när dom är så små. Det värsta du kan göra är att bli orolig för att din mjölk inte räcker till för det gör den. Och det där med att han inte kan behålla maten om han äter för ofta är bara struntprat. Vissa bebisar kräks ofta men det betyder inte att man ska ner på amningstillfällena. Amning är mer än bara mat, det är närhet, trygghet och anknytning. Amma på första signal även om det var 20 min sedan han ammades senast. Ibland får man sitta flera timmar och bara amma, ladda upp med bra serie, snacks och vatten och en dag så kommer din bebis ha längre stunder utan att vilja ligga vid bröstet


    Kan bara hålla med.

    Mitt ena barn kunde kräkas 20-30 ggr/dygn. Pigg, frisk och knubbig bebis. Slutade kräkas när hon fick mat istället för mjölk.

    Och spädbarn har pyttesmå magsäckar. De fylls, och blir tomma igen, snabbt.
Svar på tråden Äta ofta?!