• Anonym (Gravid)

Hur ska man äta som gravid?

Hej!

Har nyligen plussat och börjar tänka på kosten, så vill gärna ha tips på hur ofta/mycket ni äter och vad ni äter.

"Ät som vanligt, det är tidigt så kroppen behöver inget extra" kommer inte hjälpa mig då jag inte riktigt vet vad "vanligt" är. Äter väldigt oregelbundet, skippar mat vissa dagar och vissa dagar äter jag första och enda måltiden på kvällen så behöver verkligen veta hur ni andra äter.

Det skulle hjälpa väldigt mycket om ni t.ex kunde skriva vad ni äter under en hel dag (kanske tider också?) som exempel så man vet på ett ungefär.

• Svar på tråden Hur ska man äta som gravid?
  • Anonym (Lmv)

Som de flesta bör äta minus vissa livsmedel som gravida inte ska äta.
    Frukost
    Lunch
    Middag
    Kvällsmat
    Kanske nåt litet mellanmål före middagen
    Varierad kost. Frukt och grönt, protein.

Men- och det "menet" är stort!- vissa som jag blir illamående och får då inte i sig mat som vanligen går ner. Jag kunde inte äta sött alls och hade vansinnigt begär efter salt. Med andra barnet blev jag så tjock att jag inte kunde äta- det fanns ingen plats. Så då åt jag det lilla jag fick ner.

Livsmedelsverket har bra kostråd för gravida.

• Anonym (Gigi)

Så här äter jag en vanlig dag:

07, Frukost, yoghurt och fullkornsmüsli

11:30, Lunch: linssoppa och ostmacka

14:40, Mellis, te, ibland en liten smörgås eller frukt

17:30, Middag: lasagne

Längre fram i graviditeten åt jag alltid en smörgås (ibland kaka/bulle) till mellis och la till lite yoghurt, frukt och fullkornsmüsli på kvällen, ibland även en portion till på natten (vaknade av att jag var hungrig).

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Gigi) skrev 2020-09-08 16:54:10 följande:

Längre fram i graviditeten åt jag alltid en smörgås (ibland kaka/bulle) till mellis och la till lite yoghurt, frukt och fullkornsmüsli på kvällen, ibland även en portion till på natten (vaknade av att jag var hungrig).

och här finns "normala" portioner av lunch, middag, välj beroende på aktivitetsnivå. 
    https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/tallriksmodellen 

• Anonym (Tjej)

Jag fick ett tips av en vän härom dan om en appen som heter preggo. Där står vad du kan äta som gravid och vad kroppen och fostret behöver och i vilket livsmedel det finns i. Där står också vad du inte får äta som kan vara skadligt för fostret som tex ädelost, ingefära, kaffe, svart te mm. Så ta ner den appen den är bra.

• Favolosa

Prata med din barnmorska. Genom henne kan du få kontakt med en dietist som kan hjälpa dig med din kost.

Har du inte varit på inskrivning än? Få brukar de ju prata lite om kost osv. Då är det bara att säga att du känner dig osäker och vill ha hjälp.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Gigi) skrev 2020-09-08 16:54:10 följande:

Tack så mycket! Var lite så jag tänkte att andra kanske kunde dela med sig av så man ser konkret hur andra äter under en dag.
  • Anonym (Gravid)
    Favolosa skrev 2020-09-08 20:07:11 följande:

Prata med din barnmorska. Genom henne kan du få kontakt med en dietist som kan hjälpa dig med din kost.

Har du inte varit på inskrivning än? Få brukar de ju prata lite om kost osv. Då är det bara att säga att du känner dig osäker och vill ha hjälp.

Nej, vill helst vänta någon månad eller två innan jag ringer.
  • Zaxika

Jag äter ungefär såhär.

7.00 frukost alt. 1. 1 portion havregrynsgröt med mjölk och kanel

Alt 2. 2 st smörgåsar med smör och ost

Dricker oftast vatten eller saft till frukosten

9.00 1 kopp kaffe

10.00 1 banan eller äpple

12.00 lunch. Ofta färdigrätt eller matlåda.

15.00 frukt/smörgås

17.30 middag husmanskost

21.00 kvällsmål, t ex gröt, smörgås, yoghurt med müsli

• fjanten

1. Läs på om vad du inte får äta.

2. Läs på om hur mycket man bör få i sig under en dag.

3. Lägg till exempelvis en extra frukt per dag i början, och sedan ett matigare mellanmål när du gått längre.

4. Be BM boka in dig hos dietist om du har svårt att få grepp om det.

Men oroa dig inte så mycket, bebisen tar vad den behöver. Jag har fått hyperemisis tre av fyra graviditeter, men får enorma bebisar ändå.

• mammabitch

...och det bästa är att du kan äta i stort sett vad och hur som helst så länge du inte direkt svälter, tar droger och undviker livsmedel som kan innehålla vissa smittoämnen - fostret kommer att ta det det behöver från din kropp och det blir du som känner av ev brister.

• Anonym (katt)

Som flera skriver, bebisen tar all näring den vill ha, det är du själv som blir svag och trött och får brister om du äter dåligt. (Nu lät det negativt, men det är positivt! Det gör att man lättare äter mer och bättre, när man verkligen känner att man behöver det.)

Tycker graviditeten är en perfekt tid att lyxa sig lite mat, äta sånt man verkligen tycker om. Köp hem ordentligt med mat! Jag brukade alltid hoppa lunch tidigare, har aldrig varit en lunchmänniska och haft lite konstiga tider. Men under graviditeten har jag blivit hungrig sådär var 3-4 timme, så då äter jag. Och äter tills jag blir mätt, även om det råkar bli 4 rejäla portioner om dagen. Är ingen hälsomänniska alls. Så här kan det se ut för mig nu, i v 38:

09.00 Frukost: Stor portion havregrynsgröt med havremjölk och frukt. En kopp kaffe.

12.00 Två mackor med jordnötssmör. En halv kopp kaffe.

14.00 Lunch: T ex mixad broccolisoppa. I den slänger jag i olika goda och nyttiga saker: potatis, vitkål, rotselleri och gröna ärtor i. Kryddor och vinäger. Rostar lite solrosfrön och pumpakärnor och toppar tallriken med, bra för näringen. Äter gärna 2 stora portioner. + 2 mackor!

16.00 Ett äpple.

17.00 En glass.

20.00 Middag: Två stora portioner spaghetti med färssås. Jag gör nåt basic recept men slänger i lite extra nyttiga saker, kanske en hel påse färsk spenat, ett tetrapack med svarta bönor, ett knippe färsk persilja...

22.00 Frukt eller smoothie.

Eller så kan det bli såhär:

11.00 Frukost: En tallrik yoghurt med müsli. Två knäckemackor med hummus och tomat. Två koppar kaffe.

13.00 En banan.

15.00 Lunch: 2 portioner potatissallad med rädisor, kapris, oliver, blandsallad, belugalinser, och till det nåt "kött", vadsomhelst, t ex några stekta sojaköttsfiléer.

19.00 En kaka.

22.00 Middag: Ris och chili sin carne, med massa grönsaker i: selleri, majs, svarta bönor, morot, paprika, färsk koriander...

Det har funkat för mig, men alla är ju olika. Har gått upp 10 kg och legat mitt på kurvan hela tiden, plus att järn och socker varit bra, så det verkar ha passat min kropp. Jag har inte tänkt så mycket på det, bara ätit när jag känner mig hungrig och lagt en del pengar och tid på att ha bra grejer hemma. Självklart blir det en pizza eller fryst färdigrätt eller ravioli på burk till lunch nån dag i veckan, men även då slänger jag på en påse spenat, en tetra med linser eller nåt sånt.

Nu älskar ju jag grönsaker, men försöker ändå tänka på att fylla upp tallriken med olika slags grönt, vad jag är sugen på. Riven morot med pressad citron över är ju så sjukt gott. Passar till allt! Det passar också nästan jämt med en skål oliver och en skål gröna ärtor bredvid middagsrätten, och kanske lite stekt färsk sparris. Grönkål kan man rosta i ugnen och toppa soppor och grytor med. Rostade frön funkar också på allt.

• Bunny on speed

Gravid och har svårt få i mig mat. Förra graviditeten gick jag bara upp några kilo, men bebisen kom ut strax över medelvikt.

Nu har jag nån månad kvar och har redan gått upp 9 kilo. Äter en brunch vid 10-12 och sedan kvällsmat vid 19. Ibland tex en frukt på eftermiddan. Det fungerar, men mitt tips är att försöka äta 3 mål om dagen, mycket grönsaker och bra fetter.

Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Hur ska man äta som gravid?