• Carolatom07

Är dagens föräldrar sämre på att ta hand om sina barn än äldre generationer?

Är dagens föräldrar mer ansvarslösa än äldre generationers föräldrar?

Tänker på saker som att dagens föräldrar mer prioriterar sina egna nöjen och njutningar och ofta låter barnen komma i andra hand. T.ex. spelar hellre dataspel/ TV-spel än leker med barnen. Lämnar bort barnen varje helg eller åtminstone ganska ofta för att det är viktigare att festa och ha kul. Låter barnen sköta sig själva i större utsträckning eller anlitar barnvakt m.m.

Är dagens föräldrar mer egoistiska än förr?

• Svar på tråden Är dagens föräldrar sämre på att ta hand om sina barn än äldre generationer?
  • Pimpinellan

Det har i alla tider funnits både bra och dåliga föräldrar. Den sorten du beskriver har jag inte träffat på själv, men de finns säkert. Att folk överlag skulle vara sämre föräldrar idag vet jag inte.

• Kusinen

Som ovanstående skrev har det ju funnits mer lämpade och mindre lämpade föräldrar i alla tider. Dessutom ändras ju definitionen av en "bra" förälder mellan generationerna.

Det låter som att du menar att det du skriver om dagens föräldrar skulle vara norm idag. Har jag personligen svårt att tro.

• fjanten

Vissa aspekter hos dagens föräldrars föräldraskap är sämre än andra aspekter hos tidigare föräldragenerstioners föräldraskap - andra aspekter bättre. T.ex. var det ju inget konstigt förr att aga barnen, låta barnen lägga sig utan middag som straff, röka med barnen i bilen, anknytning - vad är det..? O.s.v. Medan dagens föräldrar, ja, verkar prioritera eGeNtId och självförverkligande lite för högt ibland.

• PH76

Jag föddes 76 och upplever att det är en enorm skillnad. Dagens föräldrar är mycket mer närvarande och beskyddande av sina barn, jag känner inte igen TS beskrivning av dagens föräldrar.

• fjanten

Och det där med att leka med barnen, det tycker jag föräldrar verkar betydligt mer pigga på NU än "förr". Mina föräldrar var släppta vind för våg... Mina mor- och farföräldrar gick skola, hjälpte till hemma, och fick sedan ev. leka med syskon en stund innan alla la sig. Min mamma lekte väl med oss ibland, men mest kommer jag ihåg att vi drogs till lekparken där mammorna satt med varann, eller löste korsord/läste/liknandw medan vi barn lekte själva. Numera verkar ju föräldrar faktiskt delta i barnens lek. Jag älskar t.ex. att bygga lego med barnen (men rollekar får de leka själva, för det är så tråkigt tycker jag).

• fjanten

Och ursäkta att jag spammar tråden Men jag kommer också att tänka på det här med bilåkning. "Förr" hade man knappt bilbälten, och numera törs man ju knappt fråga om bakåtvända bilbarnsstolar i ett städat rum för diskussionerna blir så hetsiga om huruvida barnen ska åka baklänges tills de är 4 eller 14 år

• Lönnsirap

Jag tror verkligen inte dagens föräldrar är mer själviska och egoistiska än de som levde förr. Snarare har kännedomen om barn och deras behov ökat samtidigt som det kommit nya krav på föräldrar hur man fostrar.

När jag var liten fanns inte egentid... Men föräldrar var ändå upptagna och inte alltid redo att leka och roa oss barn. Väldigt mycket var annorlunda gällande hur och var vi lekte. Man var ju själv barn, så man reflekterade ej över varför mamma eller pappa var borta någon kväll/helg/dag.

Min far var mycket mer obetänksam mot både mamma och oss barn. Han är jätte snäll och omtänksam, men på 80-talet reflekterade han verkligen inte över vissa saker. Han jobbade och grejade med saker och ville inte bli störd. Mamma var irriterad och vi barn förstod förstås pappa som drog sig undan från mamma och hennes "orimliga" förväntningar om att han faktiskt skulle "hjälpa till".

Själva var de uppvuxna i samhällen där man blev vuxen redan runt 14 års ålder och där förväntningar på barns uppförande var helt annat. Min mor var väldigt tydlig med att vi barn behövde få vara barn och leka samt att man som vuxen ska stödja och hjälpa barn att växa.

• Carolatom07
    fjanten skrev 2020-09-08 20:11:55 följande:

Och det där med att leka med barnen, det tycker jag föräldrar verkar betydligt mer pigga på NU än "förr". Mina föräldrar var släppta vind för våg... Mina mor- och farföräldrar gick skola, hjälpte till hemma, och fick sedan ev. leka med syskon en stund innan alla la sig. Min mamma lekte väl med oss ibland, men mest kommer jag ihåg att vi drogs till lekparken där mammorna satt med varann, eller löste korsord/läste/liknandw medan vi barn lekte själva. Numera verkar ju föräldrar faktiskt delta i barnens lek. Jag älskar t.ex. att bygga lego med barnen (men rollekar får de leka själva, för det är så tråkigt tycker jag).

Så kanske det är. Tycker ändå ofta jag hör äldre generationer klaga på dagens föräldrar. Att de tänker mer på sig själva och egna nöjen än barnen och att det är därför barn och tonåringar mår psykiskt dåligt och skolresultaten  blir sämre. Men skönt att höra att alla inte verkar överens om det..

• Carolatom07
    Lönnsirap skrev 2020-09-09 08:11:00 följande:

Jag tror verkligen inte dagens föräldrar är mer själviska och egoistiska än de som levde förr. Snarare har kännedomen om barn och deras behov ökat samtidigt som det kommit nya krav på föräldrar hur man fostrar.

När jag var liten fanns inte egentid... Men föräldrar var ändå upptagna och inte alltid redo att leka och roa oss barn. Väldigt mycket var annorlunda gällande hur och var vi lekte. Man var ju själv barn, så man reflekterade ej över varför mamma eller pappa var borta någon kväll/helg/dag.

Min far var mycket mer obetänksam mot både mamma och oss barn. Han är jätte snäll och omtänksam, men på 80-talet reflekterade han verkligen inte över vissa saker. Han jobbade och grejade med saker och ville inte bli störd. Mamma var irriterad och vi barn förstod förstås pappa som drog sig undan från mamma och hennes "orimliga" förväntningar om att han faktiskt skulle "hjälpa till".

Själva var de uppvuxna i samhällen där man blev vuxen redan runt 14 års ålder och där förväntningar på barns uppförande var helt annat. Min mor var väldigt tydlig med att vi barn behövde få vara barn och leka samt att man som vuxen ska stödja och hjälpa barn att växa.

Ställde frågan eftersom jag ofta hör äldre personer säga att dagens föräldrar är oansvariga och tänker mer på egna nöjen än på barnen, inte är mogna att ta ansvar och att barnen och tonåringarna därför mår psykiskt dåligt och skolresultaten blir sämre. Men skönt att se att det finns olika uppfattningar om det.

• Carolatom07
    PH76 skrev 2020-09-08 20:04:35 följande:

Jag föddes 76 och upplever att det är en enorm skillnad. Dagens föräldrar är mycket mer närvarande och beskyddande av sina barn, jag känner inte igen TS beskrivning av dagens föräldrar.

Jag hör själv ofta äldre människor klaga på dagens föräldrar. Att de är egoistiska och inte prioriterar sina barn, och att barn och tonåringar därför mår psykiskt dåligt och skolresultaten blir sämre. Men en lättnad att se att det finns olika uppfattningar om det.
Svar på tråden Är dagens föräldrar sämre på att ta hand om sina barn än äldre generationer?