• Bananskal25

    Köpa in sig i mitt hus

    Hej, är det någon som är påläst eller vet hur man går till väga och vad det skulle kunna kosta för oss att få min sambo inskriven i huset? Dvs äga halva huset.

    Både skattemässigt, lagfartsmässigt och allt annat som man behöver ta hänsyn för.

    Nu till lite siffror.

    Taxeringsvärde: 700 k

    Inköpsvärde: 950 k

    Värde idag efter renoveringar: 1,5 mil

    Skuld på huset idag: 1,2 mil

    Jag står som ensam ägare just nu.

    Efter detta är det tänkt att min sambo ska ta över hälften av huset.

    Vilka regler gäller det, hur ska man räkna så att man inte åker på en skattesmäll, och vad kommer det att kosta oss? Någon som kan detta? ????

    Jag vet att det finns betalda experter/jurister för såna här ärenden, men vill ha lite kött på benen (så att säga) innan man söker vidare hjälp.

  • Svar på tråden Köpa in sig i mitt hus
  • Core

    Är ingen expert, men hade det varit jag så hade jag nog skrivit över halva lånet på henne. Och de 150000 som saknades hade jag låtit henne investerat i huset(så får hon ju lite samborabatt på köpet då hon i praktiken ger dig 75 tusen bara)

  • Bagar Bengtsson

    Svårt att bedöma exakt då du renoverat och jag inte vet vad du renoverat och för hur mycket. Hur länge har du bott i huset och hur mycket har huset ökat i värde av renoveringen och hur mycket över att marknaden har ökat värdet genom åren?


    Om jag förenklar lite. Säg att inköpspriset var 1 000 000 kr (1M) och att det nu är värt  1,5M kr så kan det tyckas att sambon ska betala 750 000 kr men riktigt så enkelt är det inte. Du har en vinst som ska beskattas 22 % vid försäljning vilket blir 110k. Ni kan ju skriva papper på detta men annars är det enklare att din sambo köper in sig för 1,5M/2 - 110k/2 = 695k. På det sättet blir det enklare vid en ev försäljning.


    Du får räkna på vad du lagt in i kåken, renoveringar etc men kom ihåg att alla dessa inte är avdragsgilla vid försäljning om det går för lång tid.

  • Bananskal25

    Man måste skilja på vad man hade velat gjort och vad lagen säger angående köp...
    Jag är ute efter att veta vad lagen säger, vad kommer det att kosta skattemässigt för min sambo att köpa in sig...
    Jag har hört vissa historier om att sambon köper in sig på husets taxeringsvärde och har inget med dagens värde att göra osv osv...
    Så, jag vill alltså veta vad lagen säger, och vad skatten kommer att hamna på...

    Sen hur mycket jag har renoverat för osv osv, det får jag räkna på sen.

  • Kjell2
    Bananskal25 skrev 2020-09-09 07:08:08 följande:

    Man måste skilja på vad man hade velat gjort och vad lagen säger angående köp...

    Jag är ute efter att veta vad lagen säger, vad kommer det att kosta skattemässigt för min sambo att köpa in sig...

    Jag har hört vissa historier om att sambon köper in sig på husets taxeringsvärde och har inget med dagens värde att göra osv osv...

    Så, jag vill alltså veta vad lagen säger, och vad skatten kommer att hamna på...

    Sen hur mycket jag har renoverat för osv osv, det får jag räkna på sen.


    Avtalslagen säger att så länge ni är överrens får ni göra nästan hur ni vill, dvs köpeskillingen blir det ni kommer överrens om.

    För att reda ut skatteeffekter, nu och i framtiden, ta proffshjälp. Men grundprincipen är att det inte går att komma undan skatten, bara omfördela när den ska betalas.
  • Kjell2
    Bananskal25 skrev 2020-09-09 07:09:49 följande:

    Är det ingen som FAKTISKT har gjort detta någon gång i livet då? Livserfarenhet alltså! :)


    Ja, efter vi gifte oss skrev vi över halva fastigheten på min fru. Då realiserades en skatteskuld jag hade. Fick betala en del då. Å andra sidan blir det mindre skatt i framtiden.
  • viktorjohan

    Jag skrev ett gåvobrev på halva huset till min sambo. Då slapp vi lagfartskostnaden. Gåvoskatt är ju inte heller aktuellt längre. Hon tog över halva lånen som var mindre än husets halva värde. Men det bjöd jag på. Det rörde sig om 150 tkr hon fick i "rabatt". Sen fick jag återföra hälften av en gammal reavinst till beskattning. Vi tog hjälp av en jurist med gåvobrev mm.

    Numera är vi gifta sen länge och äger ett nytt hus tillsammans.

  • Illusioner74

    TS, är du kvinnan och din sambo mannen?

    Nu var det ju inte detta tråden gällde, men jag vill säga: TS, gör det inte! 
    Jag har ett exempel på en liknande situation. En kvinna ägde huset hon bodde i. Hon träffade en man som flyttade in hos henne. I samband med att de fick ett gemensamt barn ordnade de så att mannen köpte in sig i hennes hus så att de ägde hälften var. Efter ca 10 år tillsammans gjorde mannen en helomvändning. Han blev elak och egoistisk, och till råga på allt så ville han inte fortsätta relationen. Huset hade stigit i värde under de 10 år som de ägt huset tillsammans och när relationen gick i kras så hade hon inte råd att köpa ut honom. Han däremot var högavlönad och hade råd att köpa ut henne. Så hon blev tvungen att flytta från sitt hus, hennes hem sedan 20 år tillbaka. Han kunde bo kvar.

    Såhär kan det gå till. Snälla TS, gör det inte! Om han verkligen älskar dig på riktigt så vill han vara ett par med dig ändå, trots att du äger huset ensam även i fortsättningen.

  • megsi
    Illusioner74 skrev 2020-09-10 00:48:02 följande:

    TS, är du kvinnan och din sambo mannen?

    Nu var det ju inte detta tråden gällde, men jag vill säga: TS, gör det inte! 

    Jag har ett exempel på en liknande situation. En kvinna ägde huset hon bodde i. Hon träffade en man som flyttade in hos henne. I samband med att de fick ett gemensamt barn ordnade de så att mannen köpte in sig i hennes hus så att de ägde hälften var. Efter ca 10 år tillsammans gjorde mannen en helomvändning. Han blev elak och egoistisk, och till råga på allt så ville han inte fortsätta relationen. Huset hade stigit i värde under de 10 år som de ägt huset tillsammans och när relationen gick i kras så hade hon inte råd att köpa ut honom. Han däremot var högavlönad och hade råd att köpa ut henne. Så hon blev tvungen att flytta från sitt hus, hennes hem sedan 20 år tillbaka. Han kunde bo kvar.

    Såhär kan det gå till. Snälla TS, gör det inte! Om han verkligen älskar dig på riktigt så vill han vara ett par med dig ändå, trots att du äger huset ensam även i fortsättningen.


    Det är ju jättetråkigt när det blir så. Men jag skulle aldrig vilja bo i ett boende där inte jag har något inflytande. Det kan ju faktiskt bli tvärtom också. Ska man bo ihop så måste båda äga. Hur man löser det får man göra på ett sätt som passar båda mycket beroende på vilken belåningsgrad man har vill jag säga.
  • Flikkan92

    Jag och min sambo gjorde detta i vårt förra hus för flera år sedan. Det var då inte tal om att jag skulle köpa mig in på något vis, jag fick 50% i äganderätt i ett så kallat gåvobrev av min sambo för att undkomma alla kostnader runtomkring. Vi behövde betala mäklaren några tusen för arbetet med papperna, det var allt.

  • Mr Obvious

    Ett sådant köp måste kombineras med ett samboavtal! Det som annars händer vid en separation är att den halva som överlåtits anses köpt för gemensamt bruk, och därför ska delas vid en separation. Om den ursprunglige ägaren ägde huset innan de blev sambo så får alltså den som köpte in sig i halva huset endast behålla 25% vid en separation.

  • Magical
    Bananskal25 skrev 2020-09-09 07:09:49 följande:

    Är det ingen som FAKTISKT har gjort detta någon gång i livet då? Livserfarenhet alltså! :)


    Du frågade tydligt efter vad lagen säger inledningsvis, inte om någon hade gjort det. Därför du fått de svar du fått :) 
  • Johan70
    Bananskal25 skrev 2020-09-09 07:09:49 följande:

    Är det ingen som FAKTISKT har gjort detta någon gång i livet då? Livserfarenhet alltså! :)


    Vad skall du med andras livserfarenhet till? Alla ärenden är unika. Kontakta en jurist själv.
Svar på tråden Köpa in sig i mitt hus