• Anonym (Emelie)

Chef som inte svarar på Mail? Ointresserad?

Hej

Sökte timvik i äldreomsorgen i våras, fanns tyvärr inget då alls. Men jag kunde få sätta upp mig vissa strödagar om jag ville. För att kunna detta behöver jag ett timanställningaavtal av den chefen. Och jag var så välkommen att göra detta.

Nu har jag mailat henne 3 gånger att vi behöver skriva ett avtal innan jag kan börja jobba men får inget svar alls. Även mailat andra chefen som inte svarar heller?

Är chefer i äldreomsorgen ofta såhär eller har jag blivit helt ointressant? Vill så himla gärna ha timmar på just det stället. Eller skall jag bara inse att de ångrat sig eftersom de inte svarar? Trots att de sa att jag var välkommen?

• Svar på tråden Chef som inte svarar på Mail? Ointresserad?
  • EpicF

Varför har du inte ringt eller mött upp personligen (kan dock vara svårt nu i coronatider)?

• Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2020-09-09 00:10:41 följande:

Varför har du inte ringt eller mött upp personligen (kan dock vara svårt nu i coronatider)?

Nog mycket för att jag är feg. Jag vill detta så mycket att jag drar mig för att få ett nej ????

Samtidigt mår jag ju pissdåligt att inte få svar också
  • Anonym (Tid)

Jobbat inom liknande område under flera år och med ett antal olika chefer under tiden och min erfarenhet är tyvärr att de flesta chefer tar väldigt lång tid på sig att svara. Minns en gång jag skickat ett mejl, men efter 3 veckor fortfarande inte fått svar. Då ledsnade jag och bombaderade henne med samtal istället tills jag fick tag på henne. Det var en rätt viktig fråga jag hade, men hennes svar var helt enkelt att hon inte hunnit svara än även om hon läst mitt mejl. Chefer är upptagna för det mesta, så det behöver inte tyda på ointresse.

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Tid) skrev 2020-09-09 01:30:33 följande:

Jobbat inom liknande område under flera år och med ett antal olika chefer under tiden och min erfarenhet är tyvärr att de flesta chefer tar väldigt lång tid på sig att svara. Minns en gång jag skickat ett mejl, men efter 3 veckor fortfarande inte fått svar. Då ledsnade jag och bombaderade henne med samtal istället tills jag fick tag på henne. Det var en rätt viktig fråga jag hade, men hennes svar var helt enkelt att hon inte hunnit svara än även om hon läst mitt mejl. Chefer är upptagna för det mesta, så det behöver inte tyda på ointresse.

Tack

Är så himla rädd att hon inte skall vilja ?ha mig? även om hon sagt att jag får sätta upp mig. Har otroligt låg självkänsla...

Antar jag får ta mig i kragen och ringa henne. Är bara ett papper som behöver skrivas på och jag bor nära och kan komma när det passar henne. Eller om hon lägger det nånstans
  • Anonym (Glock)

Jag såg till att jag fick en ny chef just pga detta.

Fick ett projekt med en omöjlig deadline.

Fick muntligt veta att jag kunde fråga om hjälp av övriga kollegor.

Min chef svarade aldrig på telefon och hade man tur såg man han 2 gånger per månad. Då hade han aldrig tid att prata med en.

Drog ett mail rätt omgående där jag uttryckte min oro att vi inte skulle kunna möta deadline.

Inget svar.

Frågade alla kollegor im hjälp och Fick till svar att om han ville ha det gjort inom tidsramen fick chefen meddela mina kollegor på egen hand, då dom inte kunde släppa vad dom höll på med.

Mailade chef om detta och påtalade att om jag inte fick hjälp inom kort var det en omöjlighet att hinna i tid.

Några mail till om läget och att vi skulle aldrig kunna hålla deadline. När drygt halva tiden gått Mailade jag min chefs chef och min chef i samma mail att jag hade svårt att se att vi skulle klara deadline om inte hela avd hjälpte till samt hjälp från andra avd omgående.

Min chefs chef svarade 3-4 dagar senare och försökte muntra upp samt meddela att hans uppfattning var att vi skulle klara det.

När en fjärdedel av tiden var klar så drog jag ett lika dant mail men nu även ytterligare ett steg högre(högsta möjligt från en annan ort)

10 min senare ringde telefonen av högsta chefen.

Förklarade läget han var tämligen irriterad på min närmaste chef och meddelade att han ville ha ett möte inom några dagar. Han var förvånad över att ett sånt enormt projekt blivit tilldelat till 1 person och inte flera från början.

Han hade nog ringt även chefens chef för jag vart inbokad på möte dagen efter.

Förklarade läget för chefens chef och han var inte allt för nöjd.

När den högsta chefen och jag hade råkade jag ha med alla mail utskrivna. Dessa var han MYCKET intresserade av.

Två veckor efter deadline på min nästa sista dag innan jag bytte jobb, jobbade hela avd på detta projekt.

Samt att det skulle bli förändringar på min avd.

Allt detta låter oskyldigt från min sida.

Dock hade jag från dag 1 räknat ut allt och hur det skulle gå. Min tanke var dock bara att min chef skulle få lite skit och bättra sig på att svara. Dock tillkom några hundra timmars arbete utöver vad jag beräknat.

Sen var det planerat att inte skriva hur panik det var i ämnet eller första röraderna. Med funktionen på slaget så jag såg när någon läst gjorde saker inte bättre för min chef.

Nu var detta inte bara för att sätta dit min chef utan insåg redan första dagen att utan allt väl dokumenterat kunde det leda till uppsägning eller problem för mig(säkerhets klassning)

Att missa deadline kunde kosta 10tals miljoner.

Hur det vart med ev "böter" minns jag inte då det var flera år sen. Tror inte dom fick kontraktet förnyat efter det löpte ut av det företaget.

Även om jag jobbat 24 timmar per dygn så hade jag aldrig hunnit.

Muntliga instruktioner är inte vatten värda på ett stormande hav.

• Anonym (Anonym 666)

Kan tänka mig att chefen är liiite väl upptagen nu för att engagera sig i en timvikarie. Och maila, det gör man inte om man verkligen är intresserad av en tjänst. Man ringer! Svälj oron och ta upp telefonen, boka in en dag när ni kan skriva kontrakt. Det kommer inte att hända av sig självt.

• EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2020-09-09 00:23:48 följande:

Nog mycket för att jag är feg. Jag vill detta så mycket att jag drar mig för att få ett nej ????

Samtidigt mår jag ju pissdåligt att inte få svar också

Många chefer är alldeles för upptagna för att svara på mail. Vill man ha svar så ringer man.
  • Anonym (Fniss)
    EpicF skrev 2020-09-09 12:33:54 följande:

Många chefer är alldeles för upptagna för att svara på mail. Vill man ha svar så ringer man.

Hahahaha. Talar du av egna erfarenheter eller? Skulle nog säga att mail är den vanligaste kommunikationsvägen för chefer.
  • EpicF
    Anonym (Fniss) skrev 2020-09-09 12:36:39 följande:

Hahahaha. Talar du av egna erfarenheter eller? Skulle nog säga att mail är den vanligaste kommunikationsvägen för chefer.

Nu är jag inte chef. Men jag har erfarenhet inom vården och jag vet att många chefer är för upptagna för att svara på mail inom vården. Är det viktigt så ringer man.
  • Anonym (Fniss)
    EpicF skrev 2020-09-09 12:50:09 följande:

Nu är jag inte chef. Men jag har erfarenhet inom vården och jag vet att många chefer är för upptagna för att svara på mail inom vården. Är det viktigt så ringer man.

Det var inte det du skrev utan du hävdade att chefer inte svarar på mail för att de är upptagna, vilket är taget ur arslet. Givetvis svarar chefer på mail, däremot så prioriterar de säkerligen i vilken ordning de besvarar mailen utifrån hur angeläget det är.
  • Anonym (Tidigare chef)

Jag har jobbat som enhetschef inom vård och omsorg och jag föredrog alla dagar i veckan om folk kontaktade mig över mail istället för telefon, för mailen kunde jag besvara när jag hade tid. Och skulle alla som vill diskutera timvik välja att ringa istället för att maila skulle det bli ett jäkla ringande.

Däremot är det dåligt om det går väldigt lång tid utan att de besvarar mailet.

• EpicF
    Anonym (Fniss) skrev 2020-09-09 12:54:47 följande:

Det var inte det du skrev utan du hävdade att chefer inte svarar på mail för att de är upptagna, vilket är taget ur arslet. Givetvis svarar chefer på mail, däremot så prioriterar de säkerligen i vilken ordning de besvarar mailen utifrån hur angeläget det är.

Jag vet hur chefer inom vården kan vara. Speciellt nu inder corona. Då kan man inte förvänta sig att få svar via mail. Är det viktigt så ringer man.

Och nej, tyvärr alla chefer svarar inte på mail. Kan vara att de glömt bort mailet pga det får för mycket mail per dag. De hinner inte gå igenom sin mailkorg.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-09-09 09:25:06 följande:
    Kan tänka mig att chefen är liiite väl upptagen nu för att engagera sig i en timvikarie. Och maila, det gör man inte om man verkligen är intresserad av en tjänst. Man ringer! Svälj oron och ta upp telefonen, boka in en dag när ni kan skriva kontrakt. Det kommer inte att hända av sig självt.
    Det handlar snarare om personalpolitik.
    Under långa tider har man haft en styvmoderlig inställning till timvikarier. De ska stå med mössan i hand och vara tacksamma till de timmar de får.

Det är helt andra tider idag. Dels så är det svårt att få timvikarier för det är alldles för få som vill jobba i vård/omsorg.
    Dels säger många upp sina tillsvidareanställningar och jobbar när de vill och kan istället för varannan helg och "jobba gratis en halvtimme efter arbetets slut" var och varannan dag.

Bra chefer inser hur viktiga timvikarierna är, utan dem funkar inte omsorgen ALLS.
    Dåliga och usla chefer gör som du beskriver.
    Det man gör då är att söka upp ett annat arbetsställe med bättre ledning och chefer.
  • Anonym (Fniss)
    EpicF skrev 2020-09-09 13:14:09 följande:

Jag vet hur chefer inom vården kan vara. Speciellt nu inder corona. Då kan man inte förvänta sig att få svar via mail. Är det viktigt så ringer man.

Och nej, tyvärr alla chefer svarar inte på mail. Kan vara att de glömt bort mailet pga det får för mycket mail per dag. De hinner inte gå igenom sin mailkorg.

Uppenbarligen har du inte en aning om hur det är för chefer eftersom du har fel.
  • Anonym (Typiskt)

Chefer är notoriskt dåliga på mail! Jag tror det är en härskarteknik. Svarar de alls så är det ofta med en enda svårtydd mening som EVENTUELLT svarade på det du undrade.

Ring istället.

• EpicF
    Anonym (Fniss) skrev 2020-09-09 14:01:45 följande:

Uppenbarligen har du inte en aning om hur det är för chefer eftersom du har fel.

Jag vet hur det är för många chefer inom vården, och speciellt nu i coronatider.
  • Anonym (Chefen)

Låter som en rätt oengagerad chef. Hur fullspäckad min dag än är tar jag mig alltid tid att gå igenom mejlen och är det inte väldigt brådskande föredrar jag definitivt mejl. Då kan jag välja att svara när jag har tid och ofta går det dessutom snabbare att hitta en lösning.

Tyvärr många chefer som är dåliga på att svara i telefon och på mejl dock så behöver inte betyda att intresse inte finns.

Svar på tråden Chef som inte svarar på Mail? Ointresserad?