• Anonymous31

    kallt vatten

    Hej alla

    Något märkligt har hänt mig. varmvattnet har slutat fungera både i badrum och kök idag. Vet inte om det är tillfälligt eller vad det beror på.

    Jag bor i hyresrätt. någon som vet vad det kan vara?
    Jag vill så långt det är möjligt inte ta kontakt med hyresvärden, för jag är i riskgrupp, plus är inte 100 frisk just nu.

    vänligen, om någon har något svar... jag vill ju inte duscha kallt. :/ I västa fall får jag koka upp vatten. Men ändå.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-09 01:53
    Ni får ursäkta mig om det här är väldigt grundläggande kunskaper som jag inte vet om... kan det ha att göra med att en propp gått? Kanske. Jag kan inte så mycket om hemfix.

  • Svar på tråden kallt vatten
  • CitronTulo

    Kan väl vara flera olika orsaker.. Ring eller mejla till hyresvärden! Är ju inte alls säker att de behöver in i din lgh för att åtgärda problemet!

  • Anonym (U)

    Du behöver ju inte träffa hyresvärden för att bara ringa och se om han vet något. Kan vara så att något har hänt så att hela gatan är utan. Ett planerat avbrott för underhållsarbete, eller att något gått sönder. 

  • Anonym (Anonym)

    Hrhrm, du vet att corona inte smittar genom telefonen...? Det är väl ändå första steget att ringa hyresvärden och fråga om de har ett planerat stopp. Om inte annat så måste de ju få reda på att nåt är fel!

    Proppar har inte med vatten att göra. Proppar har med el att göra. De finns i elskåpet som borde sitta ute i hallen. De flesta har flip switch idag så om en propp går bör du se att en av dem är flippad åt fel håll, då flippar du bara tillbaka till rätt läge. Ifall det skulle hända att du får elfel nån dag menar jag.

  • Anonym (myself)

    I vår förening (Vet inte om det är skillnad) så hade vi vid ett par tillfälle så att ack tankar (som samlar varmt vatten) blivit tomma, då kom det bara kallt vatten. Det löste sig till slut, men jag tror att fastighetsskötare behövde göra nåt åt det. Och det var alla hus i föreningen som påverkades av det.

  • Friger

    Det kan vara massor av saker. Du lär nog ringa.

    Är det hyresrätt så brukar varmvattenberedaren vara central för alla lägenheterna och då behöver dom inte in i din lägenhet.

    Har du en egen varmvattenberedare inne i lägenheten kan det vara en säkring (propp) som har gått i el-centralen. Ingen omöjlighet. Har du en el-central som är hyggligt underhållen ska det finnas en gruppförteckning där det står "varmvattenberedare", eller "VB" och vilken/vilka säkringar som styr den. Har någon av dom säkringarna löst ut? I så fall, byt eller återställ. Vet du inte vad jag pratar om ska du ta hjälp med detta.

  • Anonym (Ringring)

    Ring värden. Oftast är ett sånt här fel inte inne i din lägenhet. Troligen saknar grannarna också varmvatten.


    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-09 09:28:59 följande:

    Proppar har inte med vatten att göra. Proppar har med el att göra. De finns i elskåpet som borde sitta ute i hallen. De flesta har flip switch idag så om en propp går bör du se att en av dem är flippad åt fel håll, då flippar du bara tillbaka till rätt läge. Ifall det skulle hända att du får elfel nån dag menar jag.


    Om proppen till varmvattenberedaren har gått, så slutar den funka och man får inget varmvatten. Men det är ovanligt med varmvattenberedare i hyresrätt, så TS, om du inte har en ganska stor vattentank någonstans i lägenheten så har du ingen varmvattenberedare, utan vattnet värms någon annanstans. Värden har ansvar att laga i båda fallen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ringring) skrev 2020-09-09 09:50:15 följande:

    Ring värden. Oftast är ett sånt här fel inte inne i din lägenhet. Troligen saknar grannarna också varmvatten.


    Om proppen till varmvattenberedaren har gått, så slutar den funka och man får inget varmvatten. Men det är ovanligt med varmvattenberedare i hyresrätt, så TS, om du inte har en ganska stor vattentank någonstans i lägenheten så har du ingen varmvattenberedare, utan vattnet värms någon annanstans. Värden har ansvar att laga i båda fallen.
    En sådan propp har man knappast i sin egen lägenhet.
  • Friger
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-09 10:01:44 följande:
    En sådan propp har man knappast i sin egen lägenhet.
    Det vanligaste är centrala varmvattenberedare men det förekommer även lägenheter där varje lägenhet har en egen liten varmvattenberedare. Har själv haft det i en lägenhet jag bott i. Via mitt yrke inom byggbranschen stöter jag på det lite då och då.

    Men absolut, det vanligaste är en central varmvattenberedare.
  • Anonym (Ringring)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-09 10:01:44 följande:

    En sådan propp har man knappast i sin egen lägenhet.


    Var skulle den annars sitta?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ringring) skrev 2020-09-09 11:02:38 följande:
    Var skulle den annars sitta?
    Läs t ex kommentaren från Friger. Vanligtvis finns den någon annanstans i huset, t ex källaren.
  • Anonym (Ringring)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-09 11:09:49 följande:

    Läs t ex kommentaren från Friger. Vanligtvis finns den någon annanstans i huset, t ex källaren.


    Friger skriver, precis som jag, att om TS har egen varmvattenberedare kan hen kolla i elcentralen (s.k. proppskåp) om någon säkring har gått. Att TS proppskåp skulle sitta i källaren känns väl inte så troligt? De brukar sitta i hallen.

    Om vattnet däremot värms centralt har TS givetvis inte den säkringen inne hos sig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ringring) skrev 2020-09-09 11:28:11 följande:
    Friger skriver, precis som jag, att om TS har egen varmvattenberedare kan hen kolla i elcentralen (s.k. proppskåp) om någon säkring har gått. Att TS proppskåp skulle sitta i källaren känns väl inte så troligt? De brukar sitta i hallen.

    Om vattnet däremot värms centralt har TS givetvis inte den säkringen inne hos sig.
    Suck... Nej jag menade inte att proppskåpet skulle sitta i hallen utan vattenberedaren, och i så fall även proppen till den. Det är märkligt hur missförstådd man kan bli även om man pratar om exakt samma sak.
  • Anonym (Ringring)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-09 11:31:32 följande:

    Suck... Nej jag menade inte att proppskåpet skulle sitta i hallen utan vattenberedaren, och i så fall även proppen till den. Det är märkligt hur missförstådd man kan bli även om man pratar om exakt samma sak.


    Vi säger väl så.
  • Anonym (Vatten)

    Kolla om varmvattnet fungerar i något gemensamt utrymme ex tvättstugan så vet du ju om det rör hela huset eller inte.

  • Anonym (Hera)

    Det har hänt här också några gånger, varmvattnet har då kommit tillbaka efter kanske ett halvt dygn.

    Ingen av gångerna har jag själv kontaktat värden utan avvaktat. Men det är ju bara att slå dem en signal eller göra en felanmälan på deras hemsida. Du kan ju börja kolla där vad de har för info om vad man ska göra vid fel.

  • Anonymous31
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-09 09:28:59 följande:

    Hrhrm, du vet att corona inte smittar genom telefonen...? Det är väl ändå första steget att ringa hyresvärden och fråga om de har ett planerat stopp. Om inte annat så måste de ju få reda på att nåt är fel!

    Proppar har inte med vatten att göra. Proppar har med el att göra. De finns i elskåpet som borde sitta ute i hallen. De flesta har flip switch idag så om en propp går bör du se att en av dem är flippad åt fel håll, då flippar du bara tillbaka till rätt läge. Ifall det skulle hända att du får elfel nån dag menar jag.


    Haha, kul. Jag vet att det inte smittar genom telefon. Men min mobil är död just nu, och dessutom vill jag så långt det är möjligt inte att de går in, det var därför jag nämnde att mobilen är död- för hade den fungerat hade de kunnat förbereda mig på vilken tid de kommer hit- och så kunde jag gå hemifrån den tiden.. Det var därför jag ville kolla om det finns något jag själv kan göra.

    Om någon måste gå in och fixa något så brukar de gå in en en helt random tid en dag, vilket inte är bra om jag inte vet vilken dag och tid. Jag vill om de måste gå in- inte vara hemma.

    Ja jag får se vad de svarar på mejlet.
  • Anonymous31
    Anonym (Hera) skrev 2020-09-09 13:51:54 följande:

    Det har hänt här också några gånger, varmvattnet har då kommit tillbaka efter kanske ett halvt dygn.

    Ingen av gångerna har jag själv kontaktat värden utan avvaktat. Men det är ju bara att slå dem en signal eller göra en felanmälan på deras hemsida. Du kan ju börja kolla där vad de har för info om vad man ska göra vid fel.


    Jag får hoppas att varmvattnet börjar fungera igen. Jag har kontaktat hyresvärden.
  • Anonymous31
    Anonymous31 skrev 2020-09-09 14:17:57 följande:
    Jag får hoppas att varmvattnet börjar fungera igen. Jag har kontaktat hyresvärden.
    Uppdatering: varmvattnet är tillbaka :) yay
  • Anonym (Ringring)
    Anonymous31 skrev 2020-09-10 00:40:44 följande:

    Uppdatering: varmvattnet är tillbaka :) yay


Svar på tråden kallt vatten