Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

kallt vatten

Hrhrm, du vet att corona inte smittar genom telefonen...? Det är väl ändå första steget att ringa hyresvärden och fråga om de har ett planerat stopp. Om inte annat så måste de ju få reda på att nåt är fel!

Proppar har inte med vatten att göra. Proppar har med el att göra. De finns i elskåpet som borde sitta ute i hallen. De flesta har flip switch idag så om en propp går bör du se att en av dem är flippad åt fel håll, då flippar du bara tillbaka till rätt läge. Ifall det skulle hända att du får elfel nån dag menar jag.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ringring) skrev 2020-09-09 09:50:15 följande:

Ring värden. Oftast är ett sånt här fel inte inne i din lägenhet. Troligen saknar grannarna också varmvatten.

Om proppen till varmvattenberedaren har gått, så slutar den funka och man får inget varmvatten. Men det är ovanligt med varmvattenberedare i hyresrätt, så TS, om du inte har en ganska stor vattentank någonstans i lägenheten så har du ingen varmvattenberedare, utan vattnet värms någon annanstans. Värden har ansvar att laga i båda fallen.
    En sådan propp har man knappast i sin egen lägenhet.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ringring) skrev 2020-09-09 11:02:38 följande:
    Var skulle den annars sitta?
    Läs t ex kommentaren från Friger. Vanligtvis finns den någon annanstans i huset, t ex källaren.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ringring) skrev 2020-09-09 11:28:11 följande:
    Friger skriver, precis som jag, att om TS har egen varmvattenberedare kan hen kolla i elcentralen (s.k. proppskåp) om någon säkring har gått. Att TS proppskåp skulle sitta i källaren känns väl inte så troligt? De brukar sitta i hallen.

Om vattnet däremot värms centralt har TS givetvis inte den säkringen inne hos sig.
    Suck... Nej jag menade inte att proppskåpet skulle sitta i hallen utan vattenberedaren, och i så fall även proppen till den. Det är märkligt hur missförstådd man kan bli även om man pratar om exakt samma sak.
Svar på tråden kallt vatten