• Wed 9 Sep 2020 17:56
    1251 visningar
    5 svar
    5
    1251

    Ägglossningstimulering

    Jag är 43 och hamnat i klimakteriet i några år. Men vill skaffa en till barn. gynekologen kollade sist mina prover och sa att det finns få ägg men de är låga. Hon berättade om ägglossningstimuleing. kan vara något för mig som kan hjälpa att bli gravid. Någon som kan gjort det och kan berätta hur det går till  

  • Svar på tråden Ägglossningstimulering
  • Wed 9 Sep 2020 18:10
    #1

    Om du är i klimakteriet kan du inte bli gravid med egna ägg. Så antingen har du missförstått nåt och du är inte i klimakteriet eller också har läkaren inte tagit rätt prover eller förklarat rätt. Ägglossningsstimulerande hjälper inte om man är i klimakteriet och även om man har egna ägg kvar hjälper det inte i din höga ålder. Återstår äggdonation.

  • Wed 9 Sep 2020 18:21
    #2
    Pimpinellan skrev 2020-09-09 18:10:52 följande:

    Om du är i klimakteriet kan du inte bli gravid med egna ägg. Så antingen har du missförstått nåt och du är inte i klimakteriet eller också har läkaren inte tagit rätt prover eller förklarat rätt. Ägglossningsstimulerande hjälper inte om man är i klimakteriet och även om man har egna ägg kvar hjälper det inte i din höga ålder. Återstår äggdonation.


    Är du läkare? 
  • Wed 9 Sep 2020 18:24
    #3
    estflicka skrev 2020-09-09 18:21:40 följande:
    Är du läkare? 
    Nej. Jag har däremot lång erfarenhet av infertilitet, IVF och ÄD och själv passerat klimakteriet. Vet alltså en hel del.
    Vilka prover tog läkaren? Vad var värdena?
  • Wed 9 Sep 2020 18:42
    #4
    Pimpinellan skrev 2020-09-09 18:24:49 följande:
    Nej. Jag har däremot lång erfarenhet av infertilitet, IVF och ÄD och själv passerat klimakteriet. Vet alltså en hel del.
    Vilka prover tog läkaren? Vad var värdena?
    OK. Då vet jag. Jag har lämnat provet på en privat gynmottagningen, men var inte nöjd med de. De ville inte skriva ut bioidentisk östrogen. Så kontaktade gyn via sjukhus. Där berättade och frågade om det finns någon möjlighet för mig att bli gravid. Och frågade om jag har kvar ägg. Hon kollade de sista prover och sa att jag har kvar ägg, men det är låga. Och sen sa hon att jag kan prova ägglossningstimulering. Att börja med det ,att bli gravid. 
  • Wed 9 Sep 2020 21:18
    #5

    Som sagt- vare sig du är i klimakteriet eller inte är du för gammal för alla fertilitetsbehandlingar. Ägg kan f.ö inte vara "låga". Få i din ålder och till större delen dålig kvalitet för det är det som händer när man blir gammal. I Sverige brukar man vare sig få mediciner, göra insemination eller IVF när man passerat 42. Har man barn sen förr har man inte ens rätt till hjälp via landstinget även om man är yngre än 42. I Danmark får man göra IVF till 45 om man har bra värden.

    Gå till en annan privat gynläkare och kolla FSH, AMH och progesteron. Då får du veta helt säkert om du är i klimakteriet. Är du det kan du bara få barn via äggdonation.

Svar på tråden Ägglossningstimulering